Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: luizen behandelen?

  1. #1
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    luizen behandelen?

    Wico heeft waarschijnlijk luizen en bij Takoda heb ik ze daadwerkelijk gezien.
    De DA had luizen als een mogelijke oorzaak gesteld voor Wico's klachten. Hij sprak over in dat geval het paard volledig scheren (behalve manen en staart) en te wassen met een sterk product waarbij je als mens handschoenen zou moeten aandoen want het kon kankerverwekkend zijn. Er bestond ook iets als luizenpoeder, maar dat zou minder goed werken. Het klinkt erg heftig, maar als het moet, dan moet het.

    Scheren jullie altijd bij behandelen tegen luizen? Wat voor scheerapparaat gebruiken jullie dan? Ik hoop dat ik iets draadloos kan vinden, want ze naar huis halen om te scheren is echt moeilijk. Ik zie alle paarden er problemen mee hebben ook.

    Wat voor spul gebruiken jullie tegen de luizen? Gelijk alle paarden of enkel degene die (zeker) luizen hebben?
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: luizen behandelen?

    Ik heb 2 jaar geleden ook een Tinker met luis gehad, in feb, dus in wintervacht.
    Gewassen met sebacil, hielp niet, helemaal geschoren en gewassen met sebacil, hielp niet. Ondertussen hadden meer paarden het en heb ik cydectin gebruikt, een spulletje dat je eenmalig op de rug giet (naar lichaamsgewicht) en toen was het over.
    Afgelopen winter hadden we weer luis, en weer cydectin gebruikt.
    Ik heb het steeds op alle paarden gebruikt. En de halsters en borstels steeds in een sebacil oplossing gelegd. Maar ik heb ook eens gelezen dat je de paarden die het niet hebben niet hoeft te behandelen, en de spullen ook niet, omdat luizen maar kort overleven zonder gastheer.

  3. #3
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: luizen behandelen?

    wij hadden luis op 1 veulen en alleen in haar manen voor zover we konden zien.
    Die hebben we afgeknipt en behandeld met een neem olie oplossing.
    De andere paarden kregen het niet en we hebben ook geen spullen oid gewassen en binnen een maand waren de beestjes helemaal weg...kunnen ook mijten geweest zijn maar we zagen ze wel echt lopen.

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: luizen behandelen?

    Zou niet zomaar scheren. Carwyn heeft als jaarling Luis gehad. Ik heb hem tweemaal met tussentijd van tien dagen volledig ingesmeerd met Sebacil oplossing.
    De andere twee voor de zekerheid ook gedaan.
    Vies spul, maar werkt geweldig.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5

    Re: luizen behandelen?

    Mijn paarden hebben jaaaaren geleden ook eens luis gehad. Noa (toen 2jarig mager scharminkel met hele lange wintervacht) zat echt onder en Fjalar had er slechts een paar, wrs door zelfde halster enzo, rest van de kudde had nergens last van.

    Heb het eerst gifloos geprobeerd, maar dat sloeg niet echt aan. En gezien Noa echt heel mager was, echt krioelde van de luizen en m'n weidegenootjes hun paarden niet ook onder de luizen wilden, beiden toen gewassen met sebacil, 2x met een tussentijd. Smerig spul, maar werkte wel fantastisch! Maar gezien winter en altijd buiten, heb ik ze niet geschoren ofzo.

    Gezien je paarden nu vrijwel in zomervacht zitten (neem ik aan?) lijkt scheren me niet heel veel toevoegen. Zo extreem veel vacht is dat niet toch? Zou als ik jou was gewoon eerst voor alleen wassen gaan.

    (Neem olie schijnt ook goed te werken idd, maar dat kende ik toen nog niet..)
    Laatst gewijzigd door Hästli; 18-05-16 om 20:37.

  6. #6

    Re: luizen behandelen?

    Toevallig heeft mijn oudere paard nu ook net luizen gehad, net als enkele kuddegenoten. We hebben ze gewassen met anti-luizenspul, waar je inderdaad handschoenen voor moet aantrekken. Ik weet de naam niet meer, maar dat kan ik morgen nakijken.

    Wij hebben de paarden niet geschoren, dat heeft de da ook niet gezegd en inderdaad: de meeste zitten al in hun zomervacht. Mijn paardje heeft 1 keer eerder luis gehad, ook toen gewassen met dat spul en niet geschoren. Na twee of drie behandelingen (op voorschrift van de da) was alles weg.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  7. #7
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: luizen behandelen?

    Ze hebben inderdaad bijna volledig hun zomervacht. Niet scheren is al een grote opluchting.

  8. #8
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: luizen behandelen?

    Vanmorgen naar de DA gegaan om het spul op te halen. Sarnacuran heeft hij meegegeven (3keer wassen met een week interval) en Wico krijgt nog een voedingssupplement.
    Hij vond het scheren wel heel belangrijk omdat de neten in de haren zitten. De spullen behandelen was inderdaad niet nodig omdat luizen heel snel doodgaan als ze niet op een paard zitten. Ik ga het denk ik toch eerst zonder scheren proberen. Jullie hebben er goede resultaten mee en een vriendin ook. Ik zie het niet zitten om ze nu te scheren (heb niet eens dekens voor de pony's behalve voor Wico).
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  9. #9

    Re: luizen behandelen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gilraen Bekijk Bericht
    Hij vond het scheren wel heel belangrijk omdat de neten in de haren zitten.
    En daarom was je dus een aantal keer toch: om de neten die nog achterblijven en vervolgens uitkomen ook weer te doden..
    Surrender to fun!

  10. #10
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: luizen behandelen?

    Scheren heeft dan bij neten geen zin, want die zitten meestal erg dicht bij de huid op het haar. Dan zou je je paard zowat kaal moeten scheren
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  11. #11
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: luizen behandelen?

    Ik haal dit topic even omhoog

    Een paar paarden uit de kudde hebben luis, ze zijn gezien en bovendien schuren ze zich een ongeluk. Het advies van de DA was om de hele kudde te behandelen met byemite (sebacyl) maar dat is troep.
    Fenna heeft geen luis voor zover ik kan ontdekken, heeft ook geen jeuk, en geloof mij, ze irriteert zich aan het minste geringste kriebeltje.
    Fen reageert erg op chemische troep, daar krijgt ze dan juist weer jeuk van, ik zou dus ook liever niet behandelen en evt een alternatief gebruiken.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

  12. #12
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: luizen behandelen?

    Luis lijkt te maken te hebben met weerstand. Ook hier lees je veel jonge of oudere paarden met luis. Ik zou op dit moment even niks doen in jouw geval. Wassen is op dit moment gewoon niet handig
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  13. #13
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: luizen behandelen?

    Dat is ook mijn idee ja, helaas vind de dierenarts dat niet zo. Nu heb ik daar niks mee te maken, maar wel met mijn stalgenoten. Lastig om als groep tot een behandelplan te komen hoor.

  14. #14
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: luizen behandelen?

    Ik heb het vorig jaar wel gedaan. Wico viel enorm af en na verschillende onderzoeken dacht de DA ook aan luis. Ik vond totaal geen luis, hij ook niet. Opeens zag ik ze toch bij Takoda en later ook Natiya. Alle paarden toen behandeld met chemisch goedje. Wico (waar ik nooit een luis op gevonden heb en echt uren zitten zoeken) is enorm opgeknapt. Hij had serieus bloedarmoede door de luizen. Mijn vaste DA was op vakantie en kon het ook niet geloven, maar de andere die ik toen gecontacteerd had omdat ondanks het advies van mijn vaste DA Wico toch achteruit bleef gaan zei dat hij het al vaker gezien had. Ook soms totaal geen luis te vinden tot hij ze inspuit tegen luizen en dan ooit bergen. Ik zou dus alle paarden wel behandelen. Het voordeel van luizen is dat ze op de grond niet lang overleven dus als alle paarden behandeld zijn, dat ze dan ook echt weg zijn.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  15. #15
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: luizen behandelen?

    Ik heb je Amigo voor hetzelfde gestaan: Paarden in kudde met luizen en Amigo (nog) niet. Heb toen preventief hondendruppeltjes gebruikt (frontline ). Gewoon de dosis voor grootste formaat hond. En dan paar drupjes op logische plaatsen ( tussen oren, rug, bij staart ).
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •