Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 50 van de 50

Topic: Voer voor apis

  1. #46
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Voer voor apis

    Ik ben het er zeker niet mee eens dat paarden voldoende aan alleen ruwvoer hebben. Het is uiteraard wel het belangrijkste. Maar meer dan onbeperkt valt er niet te eten..
    ik rij endurance met een Welsh Cob en die valt behoorlijk in als we geen krachtvoer bijgeven, ondanks hij de leider is in de kudde en dus altijd het meeste kan eten.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  2. #47

    Re: Voer voor apis

    Helemaal mee eens dat je per paard moet bekijken en niet star moet zijn. Maar... als je paard niet goed gedijdt kan je uiteraard ook naar andere zaken kijken. Hoe kan het dat het paard mager wordt, tanden idd, wormen, of is er iets anders aan de hand? Het gebruiken van krachtvoer is al gauw de oplossing want ook de druk van de omgeving is enorm. Iedereen vindt al gauw dat je krachtvoer moet geven. Er wordt juist kritisch gekeken als je ruwvoer geeft en niets anders.

  3. #48

    Re: Voer voor apis

    Dat hangt er natuurlijk maar helemaal vanaf in wat voor omgeving je zit. Ik ben ook heel erg voor zo natuurlijk mogelijk voeren en dekenloos door de winter etc, maar ik merk aan mijn oude paardje duidelijk dat hij daar niet genoeg aan heeft. Terwijl mijn jonge paard al dik wordt van de lucht, dus die wordt zoveel mogelijk beperkt in zijn voer. Ik voel helemaal geen druk van wie dan ook om het helemaal natuurlijk te doen, of om er direct kilo's krachtvoer in te duwen. Ik kijk naar mijn paarden en doe wat zij nodig hebben. Dat betekent een grasmasker en alleen een vitaminesupplement voor mijn jonkie en extra (kracht)voer en een deken in de winter voor mijn oudje. Niemand om mij heen die daar moeilijk over doet. En zo ja, dan trek ik me daar toch niets van aan.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  4. #49
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Voer voor apis

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cajabel Bekijk Bericht
    De fabrikanten willen ons graag laten weten dat er niet genoeg diversiteit in hooi en gras zit. Zij hebben er baat bij dat wij de paarden krachtvoer geven. Ooit bedoeld trouwens om paarden snel te laten eten zodat ze ook weer snel aan het werk konden.
    Met een liksteen heb je juist controle over de hoeveelheid minineralen. Maar moet je wel een goede hebben natuurlijk, en niet eentje die vol met suiker enz zit. Bij ons gebruiken ze de liksteen vaker in de winter
    Voor mij is dat geen kwestie van afgaan op fabrikanten, maar nadenken over de natuurlijke leefsituatie vs. onze weides. In de natuur eten ze gras, kruiden, bast, blaadjes, enz. Ook kunnen ze zelf kiezen aan welke aarde of gesteente ze in hun gebied likken. Daarbij wisselen ze soms extreem in gewicht zomer naar winter. Dat zijn allemaal dingen die wij niet kunnen bieden.

    Daarbij bewegen onze paarden te weinig en zien te weinig af om een fatsoenlijke hoeveelheid calorieen te verbranden; dit betekent dat ze minder innname van ruwvoer hebben en dus minder inname van vit/min. Mijn Fries bijvoorbeeld eet de helft aan gras van wat mijn jonge KWPN eet als ze apart staan en krijgt dus de helft aan nuttige stoffen binnen.
    Ik heb een gevarieerd grasland met wat kruidjes e.d., biedt takken aan als het uitkomt, maar kan niet helpen of ik op veen of zand zit wat uitmaakt, of op droog of nat land, want allemaal uitmaakt.
    daarbij willen we geen giftige onkruiden in de grasmat en is het geen optie de opbrengst van het land op een kwart te zetten door alles te laten verwilderen (daarvoor is in NL gewoon te weinig grond) dus ik ontkom niet aan bemesting en gras doorzaaien enz. ipv te laten groeien wat er nodig is om paarden zonder extra's te laten gedijen.
    Daarbij kost supplementeren op de wei (van bijv magnesium enz.) veel meer dan een korreltje in mijn paard stoppen, dus dan is de keuze toch wel snel gemaakt als ik dan met per paard supplementeren ook nog meer controle heb.

    Een liksteen (even de lick-itse.d. daar gelaten want dat zijn snoepjes aan een touwtje) kan lekker gevonden of niet en hoeveel ze openemen heb ik geen idee van per paard... daarbij kies ik de liksteen en dus de samenstelling en of ze dat nou exact aanvoelen is maar de vraag natuurlijk.

    Goed ruwvoer is zeker de basis, maar afhankelijk van wat voor hooi je moet voeren qua gewicht en hoeveel je paard krijgt enz. is aanvullen geen slecht idee wat mij betreft. daarbij zien mijn paarden die iets bij krijgen (dus niet perse granen, maar gewoon vit/min korreltje of granenvrij voer, of olie, of pulp oid afhaneklijk van de situatie) en gewoon vele malen beter uit.

  5. #50
    Forumlid Banjer's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    Prov. Groningen
    Berichten
    72

    Re: Voer voor apis

    ik antwoord nu voor wat Banjer heeft geholpen, in de winter... zij valt dan ook altijd heel erg in... dit jaar voor het eerst niet. Ze heeft nu onbeperkt kuilgras gehad, terwijl ze dag en nacht buiten is blijven staan.
    Verder gaf ik haar in de winter 0,75-1 kilo basisbrok, 0,75-1 kilo muesli (de senioren variant van Pavo) en een halve Pavo koek. Als we die dag gereden hadden, dan verdubbelde ik de hoeveelheden voer.
    Verder, wat Banjer heel goed heeft geholpen, is dat ik bij het minste vermoeden dat ze het koud had, een deken erbij deed, of een dikkere deken op deed. Ik weet dat niet iedereen fan is van dekens (ben ik eigenlijk ook niet zo), maar ik bekijk het per paard en Banjer heeft het in de winter nodig
    Super Banjer !!!

Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •