Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 50

Topic: Voer voor apis

  1. #31
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Voer voor apis

    Als hij 24/7 hooi krijgt, met een supplement (waarbij de voedingswaarde vele malen belangrijker is dan het volume trouwens), dan loont het wellicht ook de moeite om even zijn bloed te checken. Vooropgesteld dat zijn tanden ok zijn en het hooi van goede kwaliteit.
    Zo vreselijk hard hoeft hij niet aan de bak toch? Het is dan vreemd dat hij echt afvalt. Kan natuurlijk ook nog steeds de overgang zijn. Je weet niet heel veel van zijn historie...ik zeg: bloedje doen! Kan je van daar beginnen.

  2. #32
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Voer voor apis

    Ik denk ook veel meer... Wico krijgt nu 2x per dag 300gr mix en mash van cavalor (en dat moet nog weken dan) en 2x 500gr podolac (voor drachtige merries). Daarbij krijgt hij nog hooi en weidegang onbeperkt. Het is wel een oudje van 23. Ik kreeg ook al de tip van iemand om over te gaan naar metazoa omdat Wico hevig is door de haver. Maar eigenlijk is enkel de luzerne een optie van dat voer? En dan een supplement erbij voor die verhouding. Heeft iemand een voorbeeld van zo een supplement? En wat voor olie om bij te komen?
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  3. #33
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: Voer voor apis

    Lila: zijn tanden zijn net 4 weken geleden gedaan. bloed onderzoek is misschien een idee...

    Ik ben nu begonnen met meer voeren. ik moet nog even kijken hoe ik dat verder ga uitwerken. in principe ben ik er wel 2x op en dag maar heb geen tijd om iets te weken in de ochtend. Dan voer ik nu zelf fibra en zet ik de speedibeet klaar voor de avond.
    speedibeet met fibra vindt hij trouwens wel lekker. speedibeet met equilin niet.

    van pavo zeggen ze dat je bij de speedibeet niets meer hoeft te voeren tegen scheve verhoudingen.... ik ga alle gehaltes eens naast elkaar leggen.
    ik ben idd ook wel benieuwd naar een supplement voor de verhoudingen... iets van een balancer o.i.d.

    is er misschien iemand die iets van een balancer (equilin, je paard gezond en fit, vitalbix, of iets anders) voert en die ook een heel klein beetje wil opsturen tegen vergoeding?
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  4. #34
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Voer voor apis

    Ik laat het ochtendvoer al van 's avonds weken. Maar als je niet hoeft te weken, zou ik ook daarvoor gaan!!!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  5. #35
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: Voer voor apis

    het probleem is dat ik er niet altijd ben na de laatste voerbeurt... dus dan moet ik nog een voerbak kopen
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  6. #36
    Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    886

    Re: Voer voor apis

    Willen je stalgenootjes die 's avonds voeren niet een bakje klaarzetten voor de volgende ochtend?

    Bloedanalyse zou ik ook aanraden, zodat je gericht kunt gaan supplementeren. Zeker vitamine E laten bepalen, mijn ervaring met de PRE's hier is dat ze allemaal een tekort hadden waardoor ze net niet helemaal lekker in hun lijf kwamen ondanks onbeperkt hooi. Vitamine E loopt in hooi heel snel terug, dus moet je eigenlijk bijna altijd aanvullen als ze (nog) niet voldoende op het gras komen.

    Auke is ook een moeilijke eter die moet aankomen. Hij krijgt nu 2x daags een emmertje met Luzernecobs en Alpengruen-mash van Agrobs (geen granen) en Copra van Coolstance. Daar doorheen meng ik zijn dagelijkse hoeveelheid Balancer van JPGEF en eventuele supplementen/medicatie.
    Als je hiervan eens het een en ander een handje wil proberen, laat maar weten. Ik ben de komende 2 weekends redelijk in de buurt
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

  7. #37

    Re: Voer voor apis

    Als ik Pias heb gevoerd, zet ik het voer voor de volgende dag altijd meteen in de week. Geen probleem. Kan ook in twee porties, als je twee keer voert.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  8. #38
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Voer voor apis

    Mijn ervaring met bloedonderzoek op vitaminen/mineralen is niet super. Dit is best duur en zegt niet alles.
    Ik heb het toen wel laten doen.

    Goed ruwvoer zou voor heel deel moeten werken, maar heb je op pensionstal niet altijd voor het zeggen.
    Ik heb Marstall Force maar dat is geen supplement dat alles recht trekt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #39
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Voer voor apis

    Ik voer vitalbix, als je dat wil proberen kan ik het wel opsturen hoor.
    Ik voer mijn warmbloed dan weer niet veel, ook omdat hij IR gevoellig is dus pas met krachtvoer een beetje op.
    Falcon krijgt nu 400gram vitalbix en denk 250gram bioron meusli, verder gewoon hooi en nu ook 2 uur gras erbij.
    Het hooi in de ochtend is nu wel minder vanwege het gras, maar anders krijgen ze hier 4/5 kilo in de ochtend en het zelfde in de avond.
    Ik was bang dat zesnel zonder kwamen te staan, maar falcon eet zijn hooi mooi met pauzes en ziet er nu goed uit qua gewicht(mag wel iets minder qua gewicht maar je kan niet alles hebben)
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  10. #40

    Re: Voer voor apis

    Hoi. Ik heb begrepen dat paarden ondanks de goede bedoelingen van de verzorger afvallen omdat ze juist meer en meer krachtvoer geven, denkend dat het paard hiervan aankomt. Het tegendeel schijnt waar te zijn, Hoe meer krachtvoer hoe meer ze afvallen. Ik zou het persoonlijk niet doen om je paard af te laten vallen, want er zit van alles in krachtvoer wat ze helemaal niet nodig hebben.
    Hooi en gras en een liksteen voor de miniralen is alles wat een paard nmm nodig heeft. Meer bewegen en het beste is onbemest hooi.

  11. #41
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Voer voor apis

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cajabel Bekijk Bericht
    Hoi. Ik heb begrepen dat paarden ondanks de goede bedoelingen van de verzorger afvallen omdat ze juist meer en meer krachtvoer geven, denkend dat het paard hiervan aankomt. Het tegendeel schijnt waar te zijn, Hoe meer krachtvoer hoe meer ze afvallen. Ik zou het persoonlijk niet doen om je paard af te laten vallen, want er zit van alles in krachtvoer wat ze helemaal niet nodig hebben.
    Hooi en gras en een liksteen voor de miniralen is alles wat een paard nmm nodig heeft. Meer bewegen en het beste is onbemest hooi.
    Het paard moet aankomen en niet afvallen

    Wat betreft niks bijvoeren; gezien het gebrek aan diversiteit in ons hooi en onze weides (en dat krijg je nooit optimaal) is het toch een compleet andere situatie dan in de natuur. Met een liksteen heb je geen controle op de hoeveelheid mineralen die het paard binnen krijgt.

  12. #42

    Re: Voer voor apis

    Ja dat is waar wat dit paard betreft, daarom schrijf ik ook dat krachtvoer bijdraagt aan afvallen. Dus krachtvoer geven is niet de oplossing om een paard aan te laten komen. De paarden krijgen onbeperkt hooi lees ik. De vraag is misschien of hij/zij wel genoeg krijgt. Hoe zit het met de rangorde? Kan hij rustig eten zolang hij wil of wordt hij weggejaagd? Gras en hooi
    De fabrikanten willen ons graag laten weten dat er niet genoeg diversiteit in hooi en gras zit. Zij hebben er baat bij dat wij de paarden krachtvoer geven. Ooit bedoeld trouwens om paarden snel te laten eten zodat ze ook weer snel aan het werk konden.
    Met een liksteen heb je juist controle over de hoeveelheid minineralen. Maar moet je wel een goede hebben natuurlijk, en niet eentje die vol met suiker enz zit. Bij ons gebruiken ze de liksteen vaker in de winter

  13. #43
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Voer voor apis

    Ik geloof niet zo in die complottheorieën over "fabrikanten". Uit mijn ruim 35-jarige ervaring met warmbloedpaarden kan ik zeggen dat hooi en een liksteen lang niet altijd genoeg is. Als ze aan het werk moeten en ze zijn ook nog wat stresserig, dan is wat bijvoeren vaak noodzaak om ze netjes op gewicht te houden. Geen emmers vol natuurlijk, maar wel iets wat extra energie geeft zonder al te volumineus te zijn.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  14. #44

    Re: Voer voor apis

    Ik weet niet goed wat je bedoelt met complot theorieën? Kijk naar ons voedsel in de supermarkt. Als we de fabrikanten kunnen geloven, hebben we juist hun product nodig. Inmiddels weten we toch beter, alhoewel het niet makkelijk is af te stappen van voedsel waar suiker en andere spullen aan toegevoegd zijn om het smakelijker te maken.
    Een paard is niet gemaakt om krachtvoer te eten. Dat hebben wij mensen bedacht. Heel veel allergieën bij paarden komen door al het aanbod van voedsel wat wij ze geven.
    Ik denk dat hooi en gras wel genoeg is, maar niet iedereen heeft hetzelfde concept van hoeveel te geven. Ongetwijfeld zal een warmbloed meer hooi nodig hebben dan een koudbloed die kalm en rustig is en slechts af en toe een ritje hoeft te maken.

  15. #45
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Voer voor apis

    Op dit forum zitten een heleboel kritische mensen die al lang bezig zijn met zoektochten naar optimaal harnachement, optimale trainingsmethoden en ook optimaal voer. Het mooie van dit forum vind ik, dat de meeste mensen niet star aan een principe vast houden, maar per paard kijken wat de beste situatie is . Niet elk paard gedijt goed op enkel hooi en een liksteen, net als niet elk paard krachtvoer nodig heeft. Het beste is het om per individu te bekijken wat nodig is, niet roepen "geen enkel paard heeft een deken nodig" en ook niet "elk paard moet een deken op", maar het per paard bepalen. Dat vind ik nou juist zo fijn aan dit forum . In dit geval heeft het paard kennelijk niet genoeg aan de basis van onbeperkt hooi, dus de eigenaar gaat verder zoeken. Super toch ?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •