Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 50

Topic: Voer voor apis

  1. #16

    Re: Voer voor apis

    Inderdaad, gewoon meer van alles. Meer pulp, meer fibra etc. Als je ziet wat ik pias geef om op gewicht te blijven...! Volle schep zupa (ook grotendeels pulp) een kleine emmer luzerne, olie en onbeperkt hooi. En nu wat gras erbij. Helaas is mijn pre een ander verhaal, die staat met een grasmasker.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  2. #17
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Voer voor apis

    Kijk bij Metazoa even kritisch naar het zoutgehalte, evenals ijzer en vitamine A. Ik vind die allemaal overgedoseerd. Iets van graan vind ik eigenlijk wel nodig voor een warmbloed , ook al is de heersende "natural" opvatting anders.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #18
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: Voer voor apis

    Ans, ja dat weet ik van metazoa, maar de luzerne bestaat uit alleen luzerne. dus dat lijkt mij wel veilig... andere brokjes van metazoa zou ik niet snel gaan voeren.
    ivm ijzer.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  4. #19

    Re: Voer voor apis

    Ans, waarom vind jij graan belangrijk voor een warmbloed?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  5. #20
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Voer voor apis

    Bij de voerhandel hier in de buurt tenminste hebben ze vaak ook wel andere merken luzernebrok , normaal gesproken kijk ik altijd of er geen melasse of zoiets doorzit maar dat zou dan voor hem niet zo'n probleem zijn. Volgens mij bevatten de muesli vaak graan. En spelt meer een "oergraan"zoals ze dat noemen, is dat iets?
    In de cursus online toen over voerbeleid werd wel aangegeven dat je op moet passen met granen, paarden zijn daar nml niet op "gebouwd" waardoor je snel kunt krijgen dat het niet goed verteerd word en vervolgens gaat liggen gisten, kleine hoeveelheden per keer is dan het sleutelwoord. (ik weet niet meer of ze 200 of 500 gram graan per keer adviseerden).
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #21
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Voer voor apis

    Inderdaad de bietenpulp opvoeren naar een volle voerschep,gerust 150ml olie erbij als hij invalt en eiwitten inderdaad wat aanvullen met luzerne. Uitbalanceren met een goede vitamine/mineralen-korrel voor je calcium-fosfor balans. Dat is je beste optie als je geen granen wilt voeren. dan voer je meteen met een zo laag mogelijk risico op maagzweren en dat is bij een stressgevoelig paard ook mooi meegenomen.

  7. #22
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Voer voor apis

    Luzerne is ook scheef in calcium/fosfor, dus idd iets om op te letten.
    Ik ben er toch weer mee gestopt om die reden en geef spul dat al wat beter in balans is.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #23
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Voer voor apis

    Nou Dink, succes om het er allemaal in te krijgen!
    Onze grote eter....
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  9. #24
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Voer voor apis

    Bietenpulp eten de meeste paarden niet graag. Luzernebrok vaak al wat beter. Bij mijn moeilijke eter helpt het om wat druppels pepermuntolie toe te voegen maar dat vinden sommigen juist weer heel vies.

  10. #25
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Voer voor apis

    Ja, meer alles. Veel meer alles!
    Fibra in een voerschep weegt haast niets, volume is veel maar gewicht tikt nauwelijks aan! Ik schat dat een schep fibra niet meer is dan 300-400 gram? Een voerschep en een weegschaal mee naar stal nemen is een goed idee om dingen bij te houden.

    En geen graan... zou spelt wel kunnen? En wat zijn dan verder de opties waar je uit kunt kiezen?

    Op deze site staat ook veel informatie:
    http://www.voervergelijk.nl/kennisbank
    Wellicht niet allemaal relevant voor je, maar wel goed om te weten waarom je bepaalde dingen wel of niet zou willen kiezen.

    Mijn halve arab die eigenlijk niets doet krijgt nu 2/3 schep (dat is rond de 600 gram) pavo nature's best per dag, plus een halve schep bietenpulp en een kwartje muesli daarbij. Ik meng de biet met wat muesli omdat ze het anders niet lust, maar bouw de muesli langzaam af tot ze aan de smaak gewend is.
    Op de weide groeit het gras haar nog net niet in de mond in, volop gras dus maar wat ik voer heeft ze echt wel nodig.

  11. #26
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: Voer voor apis

    Bij havens hebben ze helaas geen proef verpakking. Wil iemand die gastro voer mij een beetje opsturen tegen vergoeding?

  12. #27
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Voer voor apis

    Wil ik wel doen hoor Dinka, pb je gegevens maar. Je kunt het natuurlijk ook komen halen, zien we elkaar weer eens . Kan ook in Schiedam waar ik werk
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  13. #28
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Voer voor apis

    Bietenpulp weigert mijn pony te eten. Gewoon luzerne vindt hij ook niet zo lekker. Dus als die moeilijk eet is het ook wat proberen. Olie erover helpt vaak ook. En ach, beetje zoet mag wel voor een meer warmbloedige gezond dier.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  14. #29

    Re: Voer voor apis

    Mijn paard is ook geen makkelijke eten, maar eet wel graag Zupa van Equifyt. Dat is voor een deel pulp, deels luzerne en deels nog iets anders, geloof ik. Je moet het weken en het valt helemaal uit elkaar. Het helpt om hem op gewicht te houden en hij vindt het lekker. Dus je kunt het eens proberen, als het met gewone pulp niet lukt.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  15. #30
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Voer voor apis

    En equifyt heeft tegenwoordig ook wat granenvrije voeders!
    Hier werd Zupa heel lekker gevonden door Jewel (helaas ben ik nu door de zakken zupa heen) maar Candy vond het niet zo lekker..
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •