Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: vraag

  1. #1

    vraag

    Ik ben met een jong paard begonnen met beleren...mijn vraag is nu met bit of zonder bit😕 heeft iemand ervaring? Wat zouden jullie doen?

  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: vraag

    Een bit zie ik als verfijning van je hulpen, dus als iets wat je pas later toevoegt. Eigenlijk elke nh methode legt een basis zonder bit. Kan Saar je hier niet bij helpen? Zij kent ook je paard goed.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: vraag

    Zonder bit inderdaad. De mond is heel gevoelig en een bit dient eigenlijk zoals Dineke zegt voor verfijning en een extra verbinding (voor ontvangen van informatie). Het dient niet om te sturen en te remmen dus dat zou zonder moeten kunnen. Ik wijk er alleen van af als het een geleerd paard met bit is omdat die dat dan gewend is en ga dan langzaam om op bitloos.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  4. #4
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: vraag

    Annabel (en ook Kate indertijd) heb ik beide bitloos ingereden, wel met een optoming die bij hen als individu paste. Kate kende het touwhalster, dus daarmee begonnen. Al vrij snel vond ik daar teveel ruis in zitten, Kate werd er dwars van en dus heb ik van alles geprobeerd wat er zoal bitloos te vinden is. Uiteindelijk bleek een kaptoom zonder zware neusriem het fijnste voor ons beiden. Annabel ook al snel van touw halster naar kaptoom, alleen dan de versie van Micklem. Daar waar Kate niet blij werd van dat schuine wat Micklem heeft bij de neus en dat dit vrij laag zit, reageerde Annabel hier wel goed op.
    Overigens heb ik bij Annabel vrij snel een bitje erbij gehangen, aangezien Kate geen enkel bit in haar mond wilde accepteren. En aangezien ik graag wil verfijnen in de toekomst én graag iets heb wat mij tussen de oren meer zekerheid geeft (Annabel wilde nog wel eens flink druk zoeken in de kaptoom, wat een noodrem lastig maakt in mijn geval), rij ik Bel met bit. Zij is overigens rustiger met een bitje als op bitloos, dat speelt ook mee. Net zoals de neusriem wat ik je gisteren vertelde .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  5. #5
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: vraag

    Ik ben met Falcon toen gewoon begonnen met touwhalster en daarna verder gegaan met de micklem, bitloos dus begonnen en later overgegaan met bit.
    Nu rij ik met beide..komt goed Saar gaat je vast en zeker helpen met dit stukje
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  6. #6
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: vraag

    We hebben natuurlijk hier over gesproken, maar mengingen zijn altijd welkom toch?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  7. #7

    Re: vraag

    Thanxx voor jullie reacties 😄 ik neem t mee en vertel er weer over.

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: vraag

    Omdat ik parelli grondwerk doe zou ik beginnen met het touwhalster, als die hulpen er goed inzitten kun je dit ook gebruiken vanaf zijn rug, ik zou er voor kiezen om eerst een basis vanuit het zadel op te bouwen waarbij je paard reageert op je lichaamshulpen, pas als dat bevestigd is zou ik gaan kijken naar een andere optoming zodat je ook wat meer" aan het hoofd kunt vragen" ahw bv als je wat meer dressuurmatig wilt rijden. Dan is het persoonlijk, mijn paard loopt prima op een side -pull, daarnaast zou ik mijn paard altijd leren wennen aan een bit voor het geval je er toch iets mee wilt of het paard later een keer met bit gereden zou worden. En ieder paard reageert anders dus het is uiteindelijk ook samen zoeken naar wat er voor jullie samen werkt.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9

    Re: vraag

    Eerst bitloos de basis doen, te beginnen met grondwerk (waar je hem al heel veel kan leren wat je later in het rijden gebruikt) en daarna ook de basis rijden. En pas als hij goed op de hulpen reageert en jezelf rustig in je handen bent, zou ik beginnen met het bit. Eventueel kun je het bit er al wel inhangen, maar zonder teugels eraan. Zelf gebruik ik het liefst een touwhalster, maar dat is persoonlijk. Voor buiten rijden gebruik ik voor 1 van mijn paarden ook een sidepull. Het ziet er wat meer uit als een hoofdstel, maar in het rijden maakt dat voor ons niet veel uit.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  10. #10
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: vraag

    Ik zou ook bitloos beginnen! Zeker in het begin zal je paard nog wat zoekende zijn naar de balans, en ik ondersteun dan liever op de neus dan in de mond! Ook bij een misstap / schrikreactie o.i.d. zit ik liever niet gelijk in die mond.
    Onder het zadel gebruik ik een sidepull, maar deze heb ik dan al wel aan de hand gebruikt met het lange teugelen, zodat hij de hulpen daarvan snapt.
    Touwhalster vind ik persoonlijk minder duidelijk onder het zadel, vandaar mijn keus voor sidepull. Ik rijd ze echter in met contact op de teugel (wat ze van de grond al kennen). Als je met 'losse' teugel inrijdt, zal een touwhalster misschien juist wel fijn werken.

  11. #11
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: vraag

    Ik geef de voorkeur aan zo snel mogelijk aan allebei wennen. Het maakt het voor de rest van het leven van het paard alleen maar makkelijker als hij/zij beide optomingen kent. Ook - al wil je daar niet aan denken - maakt dat het makkelijker mocht het paard ooit verkocht moeten worden, want het merendeel rijdt toch nog gewoon met een bit. Onze dravers laten we ook wennen aan allerlei mogelijke optomingen, mocht je die later nog eens nodig hebben heeft het paard er al eens kennis mee gemaakt en gaat de overgang uit mijn ervaring veel soepeler.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #12

    Re: vraag

    Thanxx whoopie zal ik zeker meenemen. Zijn nu bezig met bitloos en dat voelt goed. Plaats snel weer ff foto. Vraag t morgen aan saar want ik krijg t toch echt niet voor mekaar 😂😂😂😂😡

  13. #13

    Re: vraag

    Ik ga met promptertje mee, zo sta ik er ook in. Beide kennen is toch wel erg praktisch.
    Wij zijn momenteel bezig met de her-opvoedingscursus. M'n paardje was al ingereden, maar er is een tijd niks meer mee gedaan.
    Ik heb nu de keuze gemaakt om bitloos verder/opnieuw te gaan omdat hij er veel beter op reageert, met bit gaat de tank-modus aan!

  14. #14
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: vraag

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sok Bekijk Bericht
    Ik ga met promptertje mee, zo sta ik er ook in. Beide kennen is toch wel erg praktisch.
    Wij zijn momenteel bezig met de her-opvoedingscursus. M'n paardje was al ingereden, maar er is een tijd niks meer mee gedaan.
    Ik heb nu de keuze gemaakt om bitloos verder/opnieuw te gaan omdat hij er veel beter op reageert, met bit gaat de tank-modus aan!
    En daar kan je vanaf de grond weer goed wat aan doen met bit-simulaties mocht je ooit toch graag e bit willen gaan gebruiken

  15. #15

    Wink Re: vraag

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door miek Bekijk Bericht
    Ik ben met een jong paard begonnen met beleren...mijn vraag is nu met bit of zonder bit😕 heeft iemand ervaring? Wat zouden jullie doen?
    Hai,Ik zou beginnen zonder bit, een bit is bedoeld als vefijning van je hulpen. Eenmaal hij de hulpen gewoon is kan je beginnen met bit. Begin wel met een fijn bit als je niet weet hoe erop gereageerd zal worden

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •