Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Lamswollen of synthetische pad?

  1. #1
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Lamswollen of synthetische pad?

    Na 4 jaar wordt het eens tijd onze bruine pad van Barefoot te vervangen door een nieuwe in een fris kleurtje.

    Op Equiday heb ik mooie Manmat pads gezien. Deze zijn synthetisch. Daarnaast zijn er meerdere pads te krijgen met een lamswollen onderkant.

    Mijn vraag: waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom?

  2. #2
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Lamswollen of synthetische pad?

    Ik denk dat het een persoonlijke voorkeur is, soms ook gestuurd door een paard dat wel of niet tegen synthetisch materiaal kan.
    Zoveel paarden en zoveel mensen, en de intensiteit waarmee mensen rijden is natuurlijk ook nog van belang

    Wat zou je willen weten? Of mensen natuurproducten verkiezen boven synthetische producten? Welk pad mensen het liefst hebben onder hun boomloze zadel? Of welke ze zouden kiezen als ze mogen kiezen tussen natuurproduct of synthetisch? Of ervaringen met de pad die je hebt gezien?

  3. #3
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Lamswollen of synthetische pad?

    Goeie vragen van Sterre Je kan een boek schrijven over pads... Dus wat wil je precies weten? Ik heb wel eens een onderlegger gehad met wollen onderkant maar het was toch niet helemaal men ding. Waarom? Tjah... Van extra wolletjes (bovenop een katoenen dekje zoals velen doen) ben ik geen voorstander, liever 1 goede pad! En de grote met wollen onderkant die ik had paste niet helemaal netjes onder mijn zadel. En het klopte gevoelsmatig gewoon niet.

    Ik bleef op zoek naar iets anders en ben ondertussen héél erg blij met de Cal Rei pad die ik heb Ik heb hem ondertussen een jaar en ik wil hem nooit meer kwijt! Het is de enige pad waaronder men paard ook na intensief werken niet helemaal kletsnat is: hij ventileert écht super! Men paard zweet natuurlijk wel maar als ik het zadel eraf haal kan ik zien dat het vocht toch grotendeels weg kon. Dat vind ik fijn want dat voorkomt oververhitting onder het zadel. Ik heb zelf de Endurance (dikke) versie en die is wel iets duurder dan de gewone versie maar tot nu volgens mij zijn geld waard. Het is synthetisch en daarom mag ik hem gewoon afspuiten met de tuinslang en dat maakt hem dus ook nog eens geweldig praktisch
    Jeetje ik zou aandelen moeten kopen bij Cal Rei! Wat een reclame... Helaas heb ik die niet, dit is gewoon mijn ervaring!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  4. #4
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Lamswollen of synthetische pad?

    Ik zou graag willen weten waar jullie voorkeur naar uitgaat en vooral waarom. Een zadel met of zonder boom maakt voor deze vraag niet uit. Dan hoop ik inderdaad dat er mensen reageren met eigen ervaringen.

  5. #5
    Actief Forumlid Rachel-'s Avatar
    Aangemeld
    Aug 2014
    Berichten
    178
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Lamswollen of synthetische pad?

    Ik heb gemerkt dat ik de synthetische pads minder fijn vind. Femme kreeg streepjes-afdrukken in haar vacht van de ghost pad. Nu ze een wollen pad van Ghost heeft is dit weg. Er is nog wel een verschil tussen de wollen ghost pad en een lamswollen pad. Deze vind ik zelf wel erg glad waardoor de kans op het schuiven van mijn zadel groter is. Laatst heb ik een Burioni pad getest, en die lag fijn bij haar. De pad schoof in ieder geval niet. Misschien heb je er wat aan

  6. #6
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Lamswollen of synthetische pad?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Eigenwijs Bekijk Bericht
    Ik zou graag willen weten waar jullie voorkeur naar uitgaat en vooral waarom. Een zadel met of zonder boom maakt voor deze vraag niet uit. Dan hoop ik inderdaad dat er mensen reageren met eigen ervaringen.
    Zelf vind ik lamswol het mooist. Maar dat heeft een flink nadeel: lang nat. Met een flinke buitenrit geen probleem als je je pad daarna kan weghangen en pas weer pakt als hij droog is. Ik zoek momenteel ook een nieuwe pad voor de trektocht. En met trektocht heb je maar 1 pad mee. En die moet dus de volgende ochtend droog zijn. Dan heb je niets aan wol.
    Ik rij met trektochten al jaren met een Trekking Haf pad rond. Maar deze is te lang. Het valt niet mee om een ander te vinden.
    Manmat kan zijn dekjes ook in het vierkant leveren hoorde ik, dat wordt momenteel uitgezocht, want wat is de ruglengte? Het mooie aan de Manmat is dat de voering glad is, geen nopjesstructuur.

    Voor gewone rondjes rij ik graag met mijn Ankydekjes, die nemen voldoende vocht op en hang ik bijna droog terug in de kast.
    Voor pittige ritten vind ik mijn lamswollen dekjes het fijnst.
    Voor trektochten iets wat snel droog is, synthetisch dus.

  7. #7
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Lamswollen of synthetische pad?

    Voor onder mijn ghostwriter had ik eerst de ghostwriter pad met wollen onderzijde. Dit school te veel op Vinur. Nu heb ik de ghostwriter pad met Sympanova en dat gaat prima. Bij Bliki schuurde de haren weg onder de Sympanova pad, dus gebruik ik mn haf pad bij hem, die heeft een katoenen onderkant. De haren schuren nog steeds een klein beetje, dus wil ik bij hem weer wol proberen.

    Oftewel: het is zo verschillend per paard. Je kunt ook pads uitproberen voordat je een nieuwe koopt.

  8. #8
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Lamswollen of synthetische pad?

    Hier ook ervaring met vanalles en nog wat. Lamsvel vind ik niet fijn bij mijn pony, ze zweet snel en heeft een wat vettige vacht, dus het lam word snel vies en wassen is geen optie. Ook rijden we regelmatig in regen en/of modder, ook niet handig.
    Theraflex pad van Parelli was fijn, maar kan ook niet zomaar in de was.
    Bij de combi van mijn paard en zadel werkt het het fijnst om een pad met wat vulling te gebruiken om kleine veranderingen in bespiering en de beweging in haar lijf op te kunnen vangen. Dus gewone dekjes vallen dan af.

    Cal Rei (dikke versie, net als die van Marie) vond ik super klinken, maar te duur op het moment dat ik het nodig had. Toen vond ik een Massimo pad waar memoryfoam inlages in zaten. Fijn voor de kleine veranderingen, maar memoryfoam laat geen lucht door (rest van de pad doet dat wel). FRA heeft 3D spacer materiaal als inlages, hetzelfde spul als Cal Rei gebruikt maar dan dikker. Ze verdelen ook de druk heel mooi gelijkmatig.
    De inlages vond ik ergens 2e hands en die heb ik nu in mijn Massimo pad, het zweet niet, het stinkt niet (want allemaal af te spuiten/wassen), snel droog en vulbaar. In het begin gebruikte ik extra inlages achter de schoft, kleine stukjes memoryfoam, maar haar spieren zijn nu terug en de inlages eruit. Ideaal!
    Nadeel is dat de Massimo pad saai zwart is, vind ik niet erg, maar het past niet in jouw plaatje

    Pad: http://www.greendistance.nl/zadeldek...ad/massimo-pad
    Inlages: http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a...inlages-3mesh/
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  9. #9
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Lamswollen of synthetische pad?

    Bedankt voor de reacties! Mijn conclusie tot nu toe is dat ik eigenlijk beide wil hebben (een synthetische en lamswollen), alleen is mijn portemonnee het daar niet helemaal mee eens. Bijkomend 'probleem' is dat mijn huidige (verkleurde bruine) pad in prima staat verkeert, dus dat het me vooral gaat om een ander kleurtje. Oftewel gewoon een 'luxeprobleem'. En om daarvoor een pad van 150 euro te kopen gaat misschien wat ver.
    Aan de andere kant wil ik niet met een pad komen te zitten die hem vervolgens niet lekker zit, dus ik pieker nog even verder over wat wijsheid is...

  10. #10
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Lamswollen of synthetische pad?

    Oeps, ik zie nu pas dat mijn telefoon geen ghost kan typen... sorry...

    Ik heb steeds tweedehands pads gekocht om een en ander te testen, als het niet bevalt gaat hij weer in de verkoop Wel zo makkelijk

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •