Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Haver of iets anders voor meer energie?

  1. #1
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Haver of iets anders voor meer energie?

    Met mijn LBI ruin sta ik elke keer weer voor de uitdaging hem voorwaarts te houden. Als kersvers lid hier heb ik al wat ideeën opgedaan om hieraan te werken. Met spelletjes is hij goed te motiveren en de komende tijd wil ik mijn werkwijze zeker aanpassen.

    Daarnaast heb ik hier en daar wat opgevangen over het bijvoeren van haver. Wellicht zou dit nog een tikkeltje verschil kunnen maken. Zijn huidige rantsoen bestaat uit onbeperkt ruwvoer en vitamines plus lijnzaadolie.

    Is er hier iemand die ervaring heeft met haver en hierover wil vertellen?
    Laatst gewijzigd door Eigenwijs; 05-04-16 om 19:41.

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Ervaring met haver?

    Ooit heb ik weleens haver gevoerd, maar die pony merkte ik niets ervan.

    Hoe ziet hij eruit? Is hij in nette conditie? Of mag er bijvoorbeeld meer spier op? Of wil je alleen iets meer actie?
    Ik zou denk niet direct voor haver kiezen, er zijn vele alternatieven.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Ervaring met haver?

    Op mijn vorige stal is hij door het voerbeleid lang te dik geweest, maar nu is hij prima op gewicht. Een magere hein zal het nooit worden, maar hij heeft nu een net figuur en prima conditie (nog wel in opbouw). Het zou me dus alleen
    gaan om een tikkie meer energie!

  4. #4
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Haver of iets anders voor meer energie?

    Mijn paard krijgt zijn hele leven al haver. Het is qua energie het meest efficiënte graan om te voeren, maar ik denk niet dat een LBI er actiever van wordt. Het zit gewoon in hun karakter om "tegen te sputteren" bij energievretende zaken . Ik denk dat zoeken naar wat het paard motiveert meer oplevert
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Haver of iets anders voor meer energie?

    Ja, eens met promptertje! Zeker als je zegt dat hij met spelletjes wél actief is. Dan moet je dus zorgen dat het rijden óók een spelletje wordt.
    En ja, dat is best een uitdaging met een LBI. Maar wel een leuke uitdaging!

  6. #6
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Haver of iets anders voor meer energie?

    Als het echt alleen voor iets meer 'actie' is dan lijkt motivatie verhogen het belangrijkste inderdaad.
    Mijn pony wilde wel, maar kreeg voor meer spier en net wat meer uithoudingsvermogen voer. Maar dat is toch anders.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  7. #7
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Haver of iets anders voor meer energie?

    Sowieso gaan we aan de slag met motivatie, maar ik ben wel benieuwd of haver (of iets anders) daarnaast 'iets' zou kunnen bijdragen. Tot nu toe heb ik er wisselende verhalen over gehoord...

  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Haver of iets anders voor meer energie?

    Ik heb persoonlijk nooit iets van hogere energie door havergift gemerkt, maar ik heb altijd temperamentvolle paarden gehad die sowieso veel wilden bewegen (dravers), dus mijn ervaringen zeggen niet zo veel
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Haver of iets anders voor meer energie?

    Als hij wél genoeg energie heeft als je iets met hem doet wat hij leuk vindt (spelletjes), dan zit het probleem hem dus niet in het voer, zo simpel is het.

    Een jonge, gezonde IJslander (8 was hij, toch?) moet echt wel genoeg energie hebben om met enthousiasme voorwaarts te kunnen zijn. Het kan natuurlijk wel zijn dat je conditie op moet bouwen maar dat is een ander verhaal.

    Ik heb zelf ook een LBI IJslander, van inmiddels 21 jaar oud, waarbij het van het begin af aan (heb hem al sinds hij 8 is) een grote uitdaging is geweest om het juiste tempo in onze ritten te krijgen. Hij ging óf niet (bij voorkeur), óf heel hard (als het niet-gaan, niet werkte). Inmiddels weet ik waar de aan- en uitknoppen zitten en wat hij leuk vindt om te doen, zodat het tempo tegenwoordig een stuk gelijkmatiger is.
    Hij krijgt alleen hooi en gras (niet onbeperkt), en wat luzerne met een vitaminebrokje. In de tijd dat ik hem nog krachtvoer gaf, maakte dat absoluut geen verschil in zijn looplust.

    Ik denk dan ook, dat je beter een topic kunt openen met de titel: hoe motiveer ik mijn LBI paard. Daar ga je ongetwijfeld veel goede tips krijgen!

  10. #10
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Haver of iets anders voor meer energie?

    Bedankt Marja! Je hebt gelijk hoor met het krachtvoer, ik verwacht daar zeker geen wonderen van.

    Heel herkenbaar ook wat je schrijft
    Als hier het gas erop zit, gaat het ook meteen echt hard. Gelukkig ben ik niet de enige met zo'n IJslander dus! Ben wel benieuwd hoe jij de balans in de loop van de tijd hebt gevonden?

    Voor ik zelf een topic open voor tips zal ik eerst alles doorlezen wat er al over geschreven is, want daar zitten vast ook bruikbare dingen tussen!

  11. #11
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Haver of iets anders voor meer energie?

    @ Dyonne: welk voer gaf/geef jij voor meer spieropbouw? Mijn oudje kan wel wat hulp gebruiken?

    Ik heb Wico (ook extreme LBI) 2x haver gegeven. Vroeger een keer om een koetstocht die hij ging maken op aanraden van degene waar we mee gingen rijden (met 2 fjorden voor zijn koets die wekelijks lange tochten doen tov 1 haflinger die enkel recreatief door mij gereden werd) en een tijdje terug op aanraden van de dierenarts om hem wat bij te laten komen.
    Wico reageert er (zoals ook door vorige eigenaar voor gewaarschuwd) echt wel met een stuk meer energie op! Maar die energie wordt nog steeds meer tegen je gebruikt als de motivatie niet helemaal ok zit. Bij de koetsentocht ging hij maar achteruit indien vooruit niet kon (bij vertrek een pad waar niemand ingehaald kon worden en ik kon dus een heel stuk naast hem wandelen zodat hij niet achteruit ging en de koets opvouwde) en de tweede keer (vrij recent) had ik een bokkende galop start vrij aan het begin van een rit (op vreemd terrein wat we niet gewend zijn). Dat wou ik dus ook niet want ik wilde net dat hij ging bijkomen in gewicht en ik wil hem als ouder paard net rustig loswerken voor we galopperen en gekke dingen doen. Dus in mijn ervaring reageren sommige paarden wel met meer energie, maar daarom niet met meer werkbereidheid. Thuis is die haver trouwens wel fijn omdat we dan al harmonie hebben. Maar ben er toch mee gestopt.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Haver of iets anders voor meer energie?

    @ Eigenwijs, dat is een heel proces geweest met mij en Atli.
    Het belangrijkste was grondwerk: toen ik hem vanaf de grond kon sturen en stoppen, ging hij daarna voor het eerst wél mee op buitenrit (voorheen ging hij gewoon het erf niet af als ik op zijn rug zat, wat ik ook deed).

    Daarna heb ik rijdend veel motivatiespelletjes gedaan (en tegelijk ook nog steeds grondwerk); ik heb het Parelli-programma met Atli doorlopen bijna tot het einde van (het oude) level 3. Met name de patterns hebben ons veel goeds gebracht.

    En nu weet ik wat hij leuk vindt: tölten! En stappen vindt hij gewoon suf, dus daar doet hij geen moeite voor. Het rijden van overgangen maakt hem wakker. Op dit moment kan ik alleen stappen en tölten vanwege (mijn) rugklachten dus dit wissel ik nu lekker af, waardoor het stappen ook beter gaat. Wat in elk geval NIET werkt: aandrijven om hem sneller te laten stappen. Dan gaat hij 2 passen sneller en valt dan weer terug. Hij moet er ZELF zin in krijgen en dat krijgt-ie nu dus door overgangen te rijden en het rijden vooral ook afwisselend te maken, want langere tijd hetzelfde doen maakt dat hij zelf wel spelletjes gaat bedenken om de boel leuker te maken (voor hemzelf dan, meestal niet voor mij dus ). Dus om streken voor te zijn, moet ik hem een beetje bezig zien te houden. Alhoewel dat tegenwoordig lang niet meer zo sterk is als vroeger hoor. Ik kan nu met mijn hernia (en dus supergevoelige rug) veilig op hem rijden, nou dat had ik 10 jaar geleden echt niet hoeven te proberen!

    Grappig was om te zien hoe Atli zich ook door andere paarden niet laat opdrijven: als mijn merrie achter hem loopt op de track van ons Paddock Paradijs, en m'n merrie wil dat Atli harder gaat en loopt te dringen en/of happen in zijn kont, dan gaat hij alleen maar langzamer en dreigt wat met z'n kont te gooien; precies wat hij ook doet met rijden als hij vindt dat ik teveel zeur dat hij harder moet lopen.

  13. #13
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Haver of iets anders voor meer energie?

    Point to point werkt ook geweldig. Dan rij je van 1 punt naar een ander en daar mag die stoppen en dan weer een punt,... Wat je nooit wil doen is als je hem met veel moeite eindelijk vooruit hebt om dat lang vol te houden. Want dan wil hij volgende keer nog meer niet (want hehe hij wordt er nog moe van ook, dus stom,...). Pas als hij de energie graag aanbiedt, kan je uitbreiden in aanhouden.
    Met buitenritten doe ik dat nog regelmatig met Wico want hij vindt alleen op buitenrit niet fijn. Maar als hij weet dat we straks weer bij wat gras stoppen en hij mag een paar happen, dan stapt hij opeens een flink stuk sneller met de oortjes naar voor.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  14. #14
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Haver of iets anders voor meer energie?

    Het verhaal van Fiona (Gilraen) hierboven komt mij heel bekend voor!
    De fjord die ik had, een LBI richting LBE reageerde ook behoorlijk fel op voer. Voer met haver of een sportmuesli kon hem echt wel energieker maken en hem net dat beetje extra geven bij lange ritten en in periodes dat ik actief veel op tempo reed.
    Dat kon heel goed werken, maar inderdaad, dan moet het motivatie-stukje wel echt helemaal oké zijn, want zijn ego groeide dan ook een meter of wat, net als zijn praatjes

    Goed en leuk inderdaad om met dat motivatie-stukje aan de slag te gaan! Bij het kopje Trainingsdagboeken op het forum kun je ook een eigen dagboekje openen als je het leuk vind, daar kun je ook gericht om tips of aanwijzingen vragen

  15. #15
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Haver of iets anders voor meer energie?

    Fiona, ik geef Pavo Topsport. Ben er erg blij, voorheen gaf ik voor eiwitten merriemuesli. Maar sinds Topsport er is gebruik ik dat. Wat ook goed zou kunnen is 18 plus of Sublime seniores priores.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •