Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Een vraag aan de mensen die voordroog voeren. Hoe lang blijft het hooi fris nadat het pak geopend is, er vanuit gaande dat het mooi droog hooi is?
    Wat is er dan vooral belangrijk in hoe je het bewaard. De boer waar ik het kan kopen had het over 2 weken (deed een klant van hem).

    Alvast bedankt, gr Janneke.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Zelf heb ik zo droog dat het gewoon hooi is, dat kun je in principe onbeperkt open laten, geen probleem.
    Is het iets vochtiger is het ook afhankelijk van weer. In de winter langer dan als de temperaturen oplopen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Ligt inderdaad aan de vochtigheid en het weer (temperatuur en luchtvochtigheid) én hoe je het neerlegt.

    Hoe droger de voordroog, hoe langer het goed blijft

    Heb je (licht) vochtig spul, dan kun je de bewaartijd rekken door het goed uit te spreiden zodat het opdroogt en niet gaat broeien. Luchtdicht afsluiten lukt je namelijk toch niet. Bij vierkante balen lukt het soms nog wel om het per plak eraf te halen en de rest weer goed te verpakken.

    Heb hier in de zomer wel eens (noodgedwongen) een pak voordroog gehad, dat was in een week binnenin al aan het broeien omdat de omgevingstemperatuur veel te hoog was. In de winter blijft datzelfde spul wel 3 weken goed.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Wij hebben juist wat vochtiger spul (i.v.m. luchtwegproblemen). Als de balen echt goed ingepakt zijn (en dus echt nog mooi fris als je hem open maakt), blijven ze hier 's zomers een week/10 dagen goed.
    Wij zetten ze op een pallet (anders gaat de onderkant schimmelen) en uit de zon. De stal is bij ons redelijk koel.
    Zodra ongeveer de helft op is (zijn 100 kg baaltjes), trekken we de rest wat los, anders gaat het broeien. (Het mag hier ook weer niet te droog worden )

    Als je hooi kunt voeren, zou ik daar echt voor kiezen. Het is lastig om goede kwaliteit voordroog te vinden en lastig om goed te houden..

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Zoë Bekijk Bericht
    Als je hooi kunt voeren, zou ik daar echt voor kiezen. Het is lastig om goede kwaliteit voordroog te vinden en lastig om goed te houden..
    Grappig, sinds ik voordroog voer wil ik niet anders meer, haha. Pony's doen het er veel beter op, worden niet meer te dik.
    Ik heb overigens grote balen, rond de 400 kilo en dat gaat altijd prima.
    Normaal dus heel droog, echt gewoon hooi in plastic. Dat blijft gewoon goed.
    Momenteel heb ik iets vochtiger spul omdat ik te kort kwam, maar dat broeit ook nog niet, gelukkig. En doe er wel twee weken minimaal mee omdat ik nu meng.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne Bekijk Bericht
    Grappig, sinds ik voordroog voer wil ik niet anders meer, haha. Pony's doen het er veel beter op, worden niet meer te dik.
    Ik heb overigens grote balen, rond de 400 kilo en dat gaat altijd prima.
    Normaal dus heel droog, echt gewoon hooi in plastic. Dat blijft gewoon goed.
    Momenteel heb ik iets vochtiger spul omdat ik te kort kwam, maar dat broeit ook nog niet, gelukkig. En doe er wel twee weken minimaal mee omdat ik nu meng.
    Die grote balen schijnen wel veel fijner te zijn ja! Maar die krijg ik niet opgevoerd met twee pony's.. Toch maar een extra paard kopen dan
    Wij zijn bijna een jaar bezig geweest om een goede leverancier te vinden (schimmel, te fijn (geen structuur), te droog, te nat..). Nu gaat het al een paar maanden goed

  7. #7

    Re: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Ik heb 500 kilo, deze zijn nagenoeg droog. Ik doe echt wel ruim 14 dagen.
    Heb 3 pony's en ik voer daarnaast nog kurk droog hooi(voor Gerran)

    Maar iets vochtiger, zeker zomers gaat snel broeien.
    Waarom zou je dit willen met 2 pony's ?

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Zoe mag ik vragen waar jij je voer inkoopt? Volgens mij zit jij bij mij in de buurt, ik koop hooi vlakbij Oosterhout (oosteind).
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Marjo ik snap jouw vraag niet.
    Het zou gaan om 150 kg baalen, daar zouden we zo,n kleine 10 dagen ,mee doen dus dat is wel te doen. Als het mooi goed droog spul is dan zou het nu zeker een voordeel kunnen zijn, hooi wat vanaf vorig jaar ligt kan vaak wat stoffig worden. Vooral Britt wil daar snel door gaan hoesten, ik zou het best eens willen proberen maar moet eerst eens kijken of de boer het goed vind dat het buiten onder zijn kapschuur ligt, in principe gebruiken we die ruimte niet en het geeft natuurlijk als snel wat rotzooi.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10

    Re: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Van die midi balen ?? dat zou beter een optie zijn..
    maar je hebt voordroog en voordroog. En elke baal kan verschillen.

    Ik dacht eigenlijk dat je een baal van 500 kilo wilde voor 2 pony's
    Zelf vind ik 500 ook teveel voor mezelf, maar het is kruk droog gaat gelukkig goed.

  11. #11
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Ik voer teveel, 400 kilo in een dag of acht.. Drie pony's oeps, haha.
    Maar ik geef graag veel ruwvoer.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  12. #12
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie Bekijk Bericht
    Zoe mag ik vragen waar jij je voer inkoopt? Volgens mij zit jij bij mij in de buurt, ik koop hooi vlakbij Oosterhout (oosteind).
    Ik heb het van iemand in Werkendam! Hij had toen 3 soorten: droog hooi (wel in plastic) en 2 soorten voordroog. Weet niet of hij nu ook nog alle drie op voorraad heeft.
    Hij kan het ook thuisbrengen, dat is voor ons wel ideaal.
    Als je interesse hebt, kan ik voor je informeren of hij nog voldoende op voorraad heeft? Ik betaal €20,- voor 100/120 kg..

  13. #13
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoe lang kunnen baalen met voordroog blijven liggen als ze geopend zijn?

    Dank je voor het aanbod Zoe, op zich ben ik heel tevreden het het hooi wat deze man verkoopt en het is lekker dichtbij voor ons, ik was benieuwd of jij het daar misschien ook had gekocht.

    Dyonne 400 kg, wauw en dan worden ze niet te dik? Nu heb jij momenteel natuurlijk wel allemaal wat jongere dieren lopen die kunnen ook wel wat extra gebruiken.

    Bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik mee vooruit.!!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •