Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Ik wil voor Whoopie een hackamore met kleine scharen, ze blijft regelmatig proberen gras te eten, omdat ik last heb van mijn vingers is dat nogal pijnlijk als ik dan moet vast houden, dus vandaar wat meer effect aan de andere kant zeg maar. Ik rij haar wel eens met een pelhamtrens, dat gaat goed maar vind ik niet ideaal, ik ga liever voor bitloos.

    Nu had ik deze uitgeprobeerd :

    Maar het geheel gaat kantelen, dus werkt niet goed, zijn er hier mensen die ervaring hebben met een optoming die goed werkt?

    Alvast bedankt,
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Een hele andere boeg: een stalgenoot met een fanatiek etende tinker heeft het m heel effectief afgeleerd met een plantenspuit. Gras eten = waterstraal naar hoofd. Hij taant er niet meer naar.

    Ik doe het zelf niet zo, hier staat het op commando en gaan we er heel regelmatig op uit om juist te grazen. Ook gebruik ik het vaak als beloning. Als hij er dan uit moet en het commando negeert, stap, draaf of galoppeer ik aan (niks met hoofd, enkel voorwaartse hulp). Aan het hoofd zitten werkt hier helemaal averechts, hij gaat er alleen maar harder op trekken. Of ik moet m pijn gaan doen, en dat wil ik niet.

    Ik zou er mee oppassen, met scherpere dingen aan het hoofd. Dan eerder het grazen buiten de wei helemaal bannen en structureel niet toestaan, nooit. Hoe jammer ook voor Whoopy, dat creëert denk ik meer rust dan een scherper hoofdstel aan haar hoofd.

  3. #3
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Geen ervaring maar ook ik hanteer inmiddels het geen gras-beleid. Het geeft duidelijkheid en daardoor (steeds meer) rust, de wandelingen met Kira werden anders erg ongezellig, een steeds vragend paard dat geirriteerd raakt, het is nog niet zoals ik het graag hebben wil, maar gaat steeds beter. Met lisa begon ik wat later met (alleen) wandelen, en heb haar nooit laten eten (ze pikt soms wel eens een hapje als ik niet goed oplet) scheelt heel veel gedoe, ze vraagt niet/nauwelijks.

    je hebt eigenlijk niet zoveel aan mijn antwoord..sorry

  4. #4
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Hier zit gras eten "op commando". "Ga maar" = eten, "kom!" is direct hoofd uit het gras en verder lopen. Was zó geïnstalleerd, zelfs vroeger bij mijn vreetmonster-pony . Je moet er even consequent mee bezig zijn en iets hinderlijks gebruiken om dat hoofd uit het gras te krijgen (bij Beyond is dat bijvoorbeeld even met de stick tegen zijn buik tikken), maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Helpt denk ik beter dan iets waarbij je meer kracht kunt zetten
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Geloof mij ik heb echt geprobeerd om het af te leren,maar het lukt niet. Dus daar gaat het niet om.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Wat bedoel je dat het geheel gaat kantelen?
    Mijn stalgenoot heeft zo'n bloem. Volgens mij bevalt dat goed.

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    De hackamore kantelt als het ware zijwaarts, ik kwam het al meer tegen op internet dat mensen daar last van hebben, de constructie is ook niet ideaal denk ik.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    De enige hackamore waar ik ervaring mee is, is met wat langere scharen. Maar dat vond ik een moordwerktuig om eerlijk te zijn. OK, paard was op de pinken te rijden, maar wat moet dat een impact gehad hebben op de neus. Ik ben daarom niet zo weg van een boomloze optoming met hefboomwerking.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Het is een kwestie van met beleid gebruiken, ik wil ook liever een met korte scharen. Mijn vingers zijn vaak zo pijnlijk dat ik nog geen knijper kan indrukken, of een lipje van een blikje kan trekken, het soms al pijn doet als ik crème op mijn gezicht wil smeren, je kunt je dus voorstellen dat ik weinig kracht gebruik, maar er moet wel een grens zijn voor Whoopie anders trekt ze de teugels door mijn vingers en dat is voor mij niet te doen.

    Vroeger toen ik nog een paard "bijreed "en net reuma had , waren met vingers en handen ook erg pijnlijk en ontstoken, daarom reed ik toen met een pelhamtrens. Voor mij was het daardoor te doen om te rijden, het ziet er vaak heftig uit voor anderen maar ik reed met heel weinig druk, iemand anders reed het paard een keer met hetzelfde bit , ik had al gewaarschuwd voor de inwerking, mensen denken dan dat ze met weinig druk rijden , het paard ging op zijn achterste benen en deed dat anders nooit.
    Uiteindelijk maakt het heel veel uit wie de teugels in handen heeft.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Het is natuurlijk inderdaad de ruiterhand die bepaalt hoe pittig een optoming inwerkt.

    Een S-hack ligt stabiel om het hoofd en de scharen kunnen de mondhoeken niet irriteren (zoals bij de 'gewone grote' hacks). In combinatie met een zachte neusriem, gewone kinriem en zachte ruiterhand is het volgens mij heel goed te doseren wat je daarmee doet. Je ziet S-hacks vrij veel in de endurance.

    Ik heb hier een poos gereden met een Marylot bloem, zo'n glucksrad variant. Zolang je niet de bloem met extra ogen onderaan neemt (want dat gaat idd vrij vlot kantelen) vond ik het best heel fijn rijden.

  11. #11
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Ik heb mijn Askja korte tijd met een hack met korte scharen gereden. Ik kan je vertellen; werkt als een tierelier.
    En nee, het is zeker niet nh maar als ik zie wat/ waar het ons heeft gebracht zou ik het zo weer doen.

    Enige uitleg;
    Aksja was zowel door mij als door alle (en dat waren er best veel...) eigenaren niet buiten te rijden. Uiteindelijk de fokker gesproken die zei dat ze hetzelfde gecompliceerde karakter had als haar moeder, en haar daarom ook heeft verkocht. Na acht jaar.
    Ik met mijn Parelli-principes heb jaren geprobeerd om veilig en verantwoord op een touwhalster te rijden. Na een jaar of vijf zag ik in dat er wat moest gebeuren. Ik kocht een hack en we zijn vechtend door drie kruisingen in het bos gegaan. Askja wilde linksaf naar huis, ik rechtdoor. geloof me; die hack doet zijn werk.
    Sinds die tijd liggen mijn teugels op het zadel. Ik hoef niet (of bijna niet) meer te sturen met mijn teugels. Na een jaar durfde ik (dat lag aan mij, en inmiddels niet meer aan Askja) op een touwhalster naar buiten te gaan. De hack hangt inmiddels te verstoffen in de schuur. Ons doel is bereikt; we rijden op een touwhalster buiten. Dit was me nooit gelukt zonder. Gewoon; omdat ik er de skills niet voor had. Zelfs niet na uren en uren lessen, zelfs niet na vijf jaar.

    Als ik zie waar het ons gebracht heeft; we rijden relaxed buiten. En Askja, een echte LBI, kan nu ook gewoon genieten buiten. Want dat is toch wel waar ze de meeste lol in heeft, in plaats van alleen maar in de bak of in het weiland.
    Dus mijn mening is; als dit jou helpt om veilig en fijn buiten te rijden en je weet hoe je een hack moet gebruiken; zeker doen.
    Started!

  12. #12
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Dank jullie voor de reactie, wat voor merk heb jij Bea?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #13
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Geen idee eigenlijk.
    Started!

  14. #14

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Ik heb de Hack van FRa dat rondje, en gebruik hem bij mijn RBE Tinker, buiten op standje Hack en het werkt inderdaad super, als je hem goed gebruikt , mijn Tinker is hierdoor ook buiten hanteerbaar en ik hoop ooit net als Bea op een touwhalster te rijden, maar is nu nog niet aan de orde en hierdoor kunnen wij rustig en veilig buitenrijden en is veel relaxter voor beide. Dus ik kan het je zeker aanraden, buiten heb ik hem op de scherpste stand en in de bak op side pull stand , je kunt hem dus zelf instellen naar wat je nodig hebt.

  15. #15
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met een hackamore met kleine scharen?

    Kali bedankt voor je reactie, bedoel je de Star:
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •