Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Bitgewenning

  1. #1
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Bitgewenning

    Hoihoi,

    Om maar gelijk duidelijk te zijn: mijn Welshje vindt zijn bit niet fijn..
    Hij is bitloos met sidepull beleerd (aan de lange lijnen, lange teugel en onder het zadel), dat doet hij superknap en braaf! Heel zacht op de hulpen etc.
    Nu is hij bijna 6 en ik wil hem graag voor de kar gaan beleren. En tja, dan is een bitje misschien toch wel fijn..

    Daarom ben ik heel rustig wat bitgewenning gaan doen. Eerst alleen het (leren) bitje in en verder gewoon op zijn touwhalster wat grondwerk etc gedaan.
    Later met een verbindingsstukje ook de teugelhulpen gaan introduceren op het bit. http://webshop.emielvoest.nl/freesty...dingsstuk.html
    Eigenlijk vindt hij dat al niet zo prettig en wordt onrustiger. Hij gaat ontzettend druk met zijn tong in de weer (over het bit, onder het bit, uit zijn mond etc). Alleen als ik de elastieken heel snel 'blokkeer' op de neus en het bit dus bijna compleet uitschakel (verbindingsstukje korter door bv 2 touwtjes te gebruiken), blijft hij chill.
    Ik heb het ook wel eens zonder het verbindingsstukje geprobeerd, maar ook dan blijft hij klooien met zijn tong.

    Ik heb inmiddels (verdeeld over een groot halfjaar, telkens met tussenpozen) een leren bitje, ongebroken trens en enkelgebroken trens geprobeerd. Dubbelgebroken trens begint hij zodra hij het in heeft gelijk mee te spelen en heeft dan echt geen seconde meer zijn mond dicht.

    Wat gaat er mis?! Hebben jullie tips qua training of qua bitjes? (Nadeel is dat hij bitmaat 10,5 heeft..)

    Gebit is uiteraard gecontroleerd en dat zag er heel goed uit. Ik ben zacht in mijn hand (en corrigeer hem nooit met mijn hand op het klooien!!) en de elastieken vangen het hoofdschudden redelijk op, waardoor hij geen ruk in zijn mond krijgt. Tegenwoordig gebruik ik vrijwel altijd zijn menschoftje, waardoor mijn hand nóg stabieler is richting zijn mond.
    Ik heb gedacht aan een bit met tongboogje, maar hij is ook heel gevoelig op zijn lagen. Als we een 'onrustige' training hebben gehad van 10 minuten, zijn de lagen al iets geïrriteerd (klein beetje roder).
    Tonglepels etc worden wel aangeraden, maar dat zie ik niet zitten

    Ik wil het bit graag nog een kans geven. Als dat echt niet lukt, gaat we toch maar bitloos voor de kar proberen!

    Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!

  2. #2

    Re: Bitgewenning

    Ik heb geen ervaring qua mennen, maar er zijn veel soorten.
    Nicky mijn eigen pony heeft er wel stuk of 15 in dr mond gehad, (volgens mij de halve divoza collectie)
    En enige waarbij ze alles laat zoals het hoort is een myler.

    En van vriendin die wel ment heeft sinds kort een myler (men) en haar fjord reageert er super goed op.

  3. #3
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Bitgewenning

    Ik heb het idee dat zo'n verbindingsstukje vooral behoorlijk ruis geeft. Je hebt namelijk nooit 100% controle over wat hij in zijn mond zal voelen en hij voelt jou hand ook alleen indirect. Toen ik Casindy had heb ik haar een tijdje alleen bitloos gereden om zeker te zijn dat ze netjes aan de hulpen was voor ik weer een bit zou gebruiken. Toen heb ik een IJslands bakstukje gekocht. Dat is enkel een bakstukje met twee clipjes aan de uiteinden, daar het bit aan. Met sommige bakstukken van hoofdstellen kan dat ook zo. Toen een paar keer met dubbele teugels gereden (die van het bit iets losser) en toen gewoon met bit verder gegaan. Dat nam ze heel fijn aan en ging prima.

    Evt kun je ook nog andere bitjes proberen, bv anatomisch gevormd of een kneveltrensje (ligt mooi stabiel) en als je dubbelgebroken hebt, gebruik er dan één met een bolletje ipv plat tussenstukje. Vaak drukt namelijk de rand ipv de platte kant in de tong en dat is niet zo lekker. Enkelgebroken prikt al gauw in het verhemelte bij aannemen van de teugels als het paard wat omlaag komt in hoofd-hals houding.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  4. #4
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Bitgewenning

    Ik heb zelf ook een dubbelgebroken Myler bit en wil niet meteen iets anders Ik vind hem heel fijn en mijn paardje ook! Puur gevoelsmatig vind ik dubbelgebroken sowieso veel fijner aangezien dit zich een beetje kan zetten naar de mond van je paard. Ik denk dat het zeker nog wel de moeite kan zijn om wat te experimenteren met verschillende bitten!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  5. #5
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Bitgewenning

    Super bedankt voor de reacties!
    Als ik jullie zo hoor, zou ik toch nog wat bitjes uit moeten proberen. Even kijken of ik ergens wat bitjes kan lenen in die kleine maat!
    Dubbelgebroken was inderdaad met zo'n bolletje in het midden! Kneveltrensje vind ik ook nog wel een goede!
    Myler hoor ik veel goede verhalen over, maar die zou ik eerst uit moeten proberen. Is wel een duur bitje om zo aan te schaffen.. Ga even kijken hoe ik dat kan oplossen!

    Verbindingsstukje heeft inderdaad wat ruis, maar hij loopt daarmee wel fijner dan zonder tussenstukje (ik denk omdat je nooit hard op de mond in kan werken, ook niet bij hoofdschudden etc)
    Goeie tip om met dubbele teugels aan de gang te gaan. Bij mijn andere pony heb ik dat onder het zadel ook gedaan (toen om hem juist bitloos te leren). Ik moet even kijken hoe ik dat voor elkaar krijg als ik er naast loop, maar dat zou moeten lukken.

  6. #6
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Bitgewenning

    Of andersom, eerst bitloos voor de kar en als dat goed gaat ben je klaar .
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  7. #7
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Bitgewenning

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Angela_28 Bekijk Bericht
    Of andersom, eerst bitloos voor de kar en als dat goed gaat ben je klaar .
    Stiekem zou ik het met hem wel aandurven geloof ik.. Maar het is heel lastig om fijne begeleiding te vinden die daar aan mee willen werken!
    Anders zou de keus vrij simpel zijn en zou ik het inderdaad eerst bitloos proberen.
    Ik ben zelf nog nooit de 'controle' kwijt geweest bij hem bitloos, ook niet op de weg in menpositie. Hij is heel zacht op zijn neusje..

    Ik ben een beetje zoekende of ik ergens een Myler kan uitproberen, dat vind ik nog wel de moeite waard..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •