Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 91

Topic: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

  1. #61

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Björn bekapt vanuit jaime Jackson.

    Ik vind hoefwand te lang. En hielen lijken scheef en lang

  2. #62
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    De hoef wand ís niet lang. Dat lijkt op de foto. Hoef wand is gelijk aan de zool. Door de iets geweken witte lijn lijkt het of er wat van de wand af kan, maar dat is niet zo. Jamie Jackson volgt de zool, daarbij ontstaan natuurlijke 'kwartierboogjes'. Ongeregeldheden in de hoef komen niet door verkeerd bekappen, maar niet optimale overige omstandigheden. (In dit geval waarschijnlijk niet optimaal hooi). Dat los je niet op door te gaan corrigeren (met kwartierboogjes waar ze natuurlijk niet zitten). Enige wat we doen is de voet naar de natuurlijke slijtage brengen. Verder moet het lichaam het zelf oplossen.

    Marjo wat bedoel je met de hielen scheef? Deze zijn gelijk aan de natuurlijke hoef. We bekappen vaunit de hoef en niet met allerlei kaders van 'buitenaf'. Ik weet niet precies hoe jij of anderen dat doen. Maar volgens mij zit daarin nog wel een verschil.

  3. #63
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Mooie foto's Yo-Rien. De beelden herken ik van de bekapping die Bjorn bij mijn IJslanders heeft gedaan. Ook ik houd de hoefwand korter, zodat de witte lijn niet de kans krijgt om uit te rekken en daardoor gevoelig te worden door steentjes, die de witte lijn vervolgens nog verder uittrekken enz. enz.

    Maar dat is inderdaad niet hoe Bjorn bekapt. Die gaat ervan uit dat de hoef dat zelf moet herstellen. Alleen zal dat i.m.o. nooit gebeuren als de hoefwand uitsteekt ten opzichte van de zool. Dat wil zeggen, dat ervaar ik als ik te lang wacht met bijwerken van de hoeven. Dan heb ik meteen een uitgerekte witte lijn. Als ik elke week een vijl langs de hoefwand haal, blijft de hoef veel compacter en kunnen steentjes er niet tussen gaan wrikken.

    - - - Updated - - -

    Op de laatste foto zie je bovenaan trouwens een stukje schaduw zitten bij het kwartier aan de linkerkant, onder de hiel. Daar steekt de hoefwand dus boven de zool uit en is er niet gelijk aan, anders zou je geen schaduw hebben.

  4. #64
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Wel interessant om te zien. Zelf zie ik altijd graag foto's recht van opzij zodat je ook de stand van het been ten opzichte van de hoef kan zien.
    Dit komt ook wel omdat dat hier het belangrijkste is. Een goede stand zorgt voor de juiste beweging en geen overbelasting.
    En de hoeven, eigenlijk doen die het bij allemaal prima hier met een traditioneel smid.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #65
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Hoe bekapt jouw traditionele smid Dyonne? Want daar zit in mijn ervaring wel verschil in, waar heb jij goede ervaring mee (welke manier van bekappen?)
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #66
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Die schaduw die je ziet valt op de witte lijn, niet op de zool. Of zie jij iets anders dan ik?
    De hoefwand is écht gelijk aan de zool. Als ik deze korter maak, dan loop Vinur op de zool.

    Dyonne, volgende keer zal ik meer foto's maken. Ik heb meestal geen zin meer foto's te maken na het bekappen. En Vinur is het dan ook wel zat Maar wel interessant voor hier inderdaad.

  7. #67
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    De hoefwand iets boven de zool uit laten steen doe ik ook en bij sommige paarden laat ik een paar mm verzenen staan tov de zool. Het niet zozeer om de lengte van de hoefwand in o'n situatie,maar om de manier van afronden. Je doet volgens Pete Ramey bijvoorbeeld de hoef bekappen alsof de hoefwand aangesloten zou zijn op die plek. In dat geval zouden ze bijvoorbeeld voor in de breedte een stukje afgevijld worden voor de afronding. Dan krijgt de hoefwand de kans om strak aan te groeien. Dat dat alleen met voeding te maken heeft is imo onzin, al is het natuurlijk een groot deel.

    Maar zijn hoefjes zijn mooi in verhouding enz dus ik denk dat je al heel niet ontevreden hoeft te zijn . Ik heb er hier eentje die bijvoorbeeld voor het ideaalplaatje altijd licht geknepen hielen heeft. Die kon k dor de hoek van de steunsels in de groef iets ontlasten en zijn iets breder geworden, maar echt top zal het nooit worden. verder prima functionerend en niet gevoelig paard met strak aangegreide hoefwand. Er is altijd wel iets.

  8. #68

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Wauw war ziet dat er prachtig uit. Had je dit nou zelf bekapt of een natuurlijk bekapper? Echt super

  9. #69
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Dan moet het gezichtsbedrog zijn Yo-Rien, foto's zijn wat dat betreft altijd lastig! Ik vijl de hoefwand aan de zijkant nog schuin af om ervoor te zorgen dat die de grond niet raakt, maar ik kan me goed voorstellen dat dat niet voor alle paarden prettig is. Interessant in ieder geval om foto's te delen, binnenkort heb ik vakantie en zal ik de camera er ook weer eens bij houden!

  10. #70
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Even zo omdat de foto's het anders niet deden.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Feliz Bekijk Bericht
    Oké. Eindelijk wat foto's van mijn problemen met de hoeven van mijn paard die wellicht sommigen interessant vinden.
    Zoals de meesten misschien wel weten heeft mijn merrie in Januari een heftig ongeluk gehad waarbij ze met haar rechter-achterhoef heeft vastgezeten en overal zwelling en wonden had en spierbevangen is geraakt van het worstelen.
    Nu het toch zo is, zijn de foto's interessant omdat je er duidelijk aan kan zien wat alle penicilline en medicijnen voor invoed hebben gehad op haar hoeven. Evenals de spierbevangenheid.

    Dit paard begon met, op ietwat smalle straal in de voorhoeven voor, met zo goed als ideale hoeven. Nooit gevoelig, altijd natuurlijk gevoerd (nooit te dik geweest, nooit schraal gestaan, goed hooi gekregen en vit/min bijgekregen in 80% vd gevallen in een supplement-korreltje ipv brok). Mooie aangesloten witte lijn rondom en spatgelijke hoeven voor en achter en mooie holle zooltjes.

    We beginnen met rechtsachter; de voet die vast heeft gezeten.

    360.jpg
    Hier van de zijkant zie je waar de hoef heeft willen loslaten.
    360.jpg
    Zelfde plekje van onder te zien. Balans van de voet is inmiddels weer redelijk oké. Witte lijn komt van bovenaf steeds strakker te zitten.
    IMG_20160707_121258.jpg


    Dan linksachter:

    Bij het hoefmes de plek die ook hier weer aangeeft waar het los wou komen en bij de "krasjes" zie je een oppervlakkige horizontale scheur.
    360.jpg
    Op de volgende foto's zie je duidelijk dat deze voet ondergeschoven en overbelast is geraakt door het ontlasten van rechtsachter en de andere pijnlijke plekken in haar lijf:
    360.jpg
    Slechte plek links op de foto die ik met propolis behandel. Er heeft daar ook een zweertje gezeten.
    360.jpg

    Overbelaste zool
    360.jpg

    Dan linksvoor:

    Voorvoeten zijn inmiddels weer redelijk gelijk. Eerst was linksvoor steiler geworden na het ongeluk. Ook had ze geknepen hielen.

    360.jpg
    360.jpg

    Rechtvoor:

    Ook weer duidelijk die splijt/overgangs-plek
    360.jpg

    aan de onderkant zie je dat de teen opgerekt is voor de straal in deze voet:
    360.jpg (Lijkt heel ongelijk links recht hier maar dat vertekend op de foto)
    Edit: de rare kleur en dat zwarte op de zool van linksachter is spray en geen hoefrot oid
    Laatst gewijzigd door Feliz; 07-07-16 om 18:35.

  11. #71
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Nou doen ze t nog niet

  12. #72
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Nee ik kan ze niet openen Mera.

    Ik krijg deze melding:
    Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de beheerder als je een geldige link hebt aangeklikt.
    Laatst gewijzigd door whoopie; 07-07-16 om 14:44.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #73
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Vanavond poging twee. Nu geen zin/tijd meer

  14. #74
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Frustrerend hè, als dat digitale spul niet meewerkt . Ik heb ook een klein probleempje. Beyond had ineens wat last van zijn kniebanden, toch al niet zijn sterkste punt, maar nu kreeg hij er meer last van. Een blik op zijn achtervoeten laat zien dat hij heel licht buiten-over staat, terwijl Stuart hem normaal altijd iets binnendoor zet om zijn binnenknieband te ontlasten. Bij de volgende beslagbeurt aan de tijdelijke smid vragen of hij hem ook binnendoor wil zetten, dan is het probleem denk ik weer uit de wereld.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  15. #75
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    ik kan ze gewoon openen hoor.

Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •