Pagina 4 van de 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 91

Topic: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

  1. #46
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Er speelt inderdaad vanalles mee... Mijn haflingertje is nu 5 jaar van de ijzers en sinds dien altijd natuurlijk bekapt maar loopt nog steeds kreupel op steentjes (zachte en vlakke ondergrond is oké). Ze heeft ook een heel verhaal met slechte spijsvertering wat er waarschijnlijk mee samen hangt. We hebben ons er nu bij neergelegd dat dat waarschijnlijk zo zal blijven dus vanaf nu gaan wij de weg op met goede schoenen

    Eigenwijs, ik ben wel benieuwd naar wat precies het verschil is met dat "paddock paradise-bekappen" waar je over spreekt? Tegenover pn-bekappen?

    Leuk om te lezen dat hier zo veel mensen zelf mee bezig zijn! Ik heb het ook geleerd door een theorie-avond te volgen en daarna gewoon op te letten en te leren van mijn bekapper. Zo ben ik steeds meer zelf gaan doen en de laatste keer dat men bekapper kwam kon ze er bijna niets meer aan doen. Joepi! Goed bezig! Fysiek zeker lastig ja, maar ook leuk en een stuk goedkoper dan elke 4 weken een natuurlijk bekapper laten komen....
    Take the time it takes, so it takes less time.

  2. #47
    Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.093
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Ik doe t ook sinds 2011 zelf, soms met een check up van een bekapper, maar die zijn lastig te vinden.
    Het bekappen geleerd aan de hand van de dvd serie van Pete Ramey en begeleiding van 2 handigerds in Frankrijk.

    Phenix is ook heel lang gevoelig gebleven, terwijl Reb overal doorheen denderd.
    Heeft toch ook een hoop te maken met voeding heb ik gemerkt, Phenix zit nu veel beter in zijn lijf en vacht en is 'ineens' nauwelijks meer gevoelig.
    We hebben ook hoefschoenen voor in gevoelige periodes, dat helpt hem goed.
    Zal.voortaan ook eens foto's maken voor en na, interessant!

  3. #48
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Zoals belooft foto,s van de achterhoeven, zit niet heel veel verschil tussen met voor ietsjes maar.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  4. #49
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marie Bekijk Bericht
    Eigenwijs, ik ben wel benieuwd naar wat precies het verschil is met dat "paddock paradise-bekappen" waar je over spreekt? Tegenover pn-bekappen?
    Bjorn van Paddock Paradise heeft mijn pony's een keer op 'zijn' manier bekapt (volgens de methode van Jaime Jackson) en haalde echt alleen dat weg wat in de natuur ook vanzelf zou afslijten. Dit betekent dat de hielen, hoefwand en steunsels hoger bleven staan en vooral dat de teenlengte behouden bleef, terwijl ik de teen zeer regelmatig met de rasp inkort, waarbij ik de witte lijn aanraak. Met een lange(re) teen blijft Kees gevoelig en struikelend (over zijn eigen tenen) lopen, wordt minder lichtvoetig (en als LBI is hij al weinig lichtvoetig van zichzelf), dus dat was het gewoon niet voor hem.


    Mooie foto's weer gaya, jij weet wel hoe je ze goed moet maken! Ook hier hetzelfde als bij de voorvoeten: hielen, steunsels en hoefwand, maar dit kan inderdaad een bewuste keuze zijn. De teen is mooi afgerond en de stralen prachtig breed.

  5. #50
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Dat vind ik echt gek... als je foto's bekijkt van hoeven van wilde paarden ziet dat er helemaal niet uit zoals jij beschrijft dat hoeven er in de natuur uitzien volgens Bjorn... Dan wordt de teen juist ook afgerond (logisch, want zoals je beschrijft hebben ze daar anders toch gewoon last van?? Door met hen voeten te slepen gaat die teen er vanzelf weer af). Maar goed, gelukkig heb jij een andere manier gevonden
    Take the time it takes, so it takes less time.

  6. #51
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    De teen wordt ook wel afgerond (rond gemaakt), maar niet korter. Gevolg is inderdaad dat Kees ging slepen en dat loopt nou juist niet prettig. Ben blij dat ik het nu zelf in de hand heb ja, wat een gedoe was dat!

  7. #52
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Afhankelijk van hoe de hoef zelf al slijt, wordt er wel wat weg gehaald bij de teen. Maar bij Vinur haal ik daar ook nooit wat weg, want dat slijt hij automatisch al heel netjes. Dan sluit ik de rest daarop aan.

  8. #53
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Over hoe hoeven slijten in de natuur, daar hebben we nog wat interessants gezien bij de Koniks bij slot Lievestein. Die worden niet bekapt, de natuur doet het daar zelf. De paarden lopen daar vooral op zachte vrij natte grond, anders dus dan de foto's van wilde paardenhoeven die je meestal uit Amerika ziet, die op een hardere rotsachtiger bodem lopen.
    De hoeven van de Koniks slijten natuurlijk af en zagen er goed uit, alleen was de hoefwand langer, de teen was iets langer en daardoor in verhouding de straal iets korter.
    (Zeg ik het zo goed Jorien? Dit is wat mij bij gebleven is maar misschien vergeet ik iets).
    Wel interessant dat de hoefvorm zich kennelijk aanpast aan de bodem.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  9. #54
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Klopt, dat was op de klei (toch?). In de duinen hebben de Koniks weer kortere hoeven en bredere straal. Het duurt ongeveer 2 jaar om de hoeven te laten aanpassen als ze naar ander gebied gaan. Er komen ook dan geen bekapper, hoeven regelen dit zelf.

  10. #55
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Ja, dit was op de klei.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  11. #56
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yo-Rien Bekijk Bericht
    Afhankelijk van hoe de hoef zelf al slijt, wordt er wel wat weg gehaald bij de teen. Maar bij Vinur haal ik daar ook nooit wat weg, want dat slijt hij automatisch al heel netjes. Dan sluit ik de rest daarop aan.
    Bjorn is ook maar 1 keer bij mij geweest, dus dat hij bij mijn pony's niks van de teen heeft gehaald, wil ook niet veel zeggen. Ik ken hem nauwelijks, maar wat ik eerder schreef, is wat me bijgebleven is van zijn uitleg. Een paar dagen na de bekapping heb ik hem gebeld en gesproken en aan de hand van dat gesprek besloten dat het tijd werd zelf kennis op te gaan doen, zodat ik niet meer afhankelijk was van anderen. Zo gezegd, zo gedaan De jongens hebben nog nooit zo goed gelopen als nu, dus ik heb geen reden meer om er -behalve de bekapster die mij begeleidt- er iemand anders bij te halen.

  12. #57

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Zoveel methodes zoveel ideeën. Ik ben er meer voor om van alles wat mee te pakken.
    Veel paarden die hun teen niet netjes afslijten. Waardoor hij ongemerkt langer en langer wordt.
    En mijn ervaring is dan ook dat Jaime Jackson methode hier niks aan doet.

  13. #58
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Zoals beloofd de foto's van na het bekappen met Bjorn.

    Op de foto's ziet het er toch iets anders uit dan in het echt. Maar voor het idee

    Voorhoeven


    Achterhoeven


    Linksvoor


    Linksachter


    Rechtsachter


    Rechtsvoor


    De foto's zijn niet helemaal lekker genomen, maar ik smeltte helemaal weg gisteren en kon alleen nog maar aan een koude douchen denken :-p

  14. #59
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Weet jij vanuit welke visie hij werkt? Wat mij opvalt is dat hij de hoefwand nog redelijk lang laat, en met name bij de kwartieren dat is daar waar je ook ziet dat de hoefwand wijkt, dan kan komen omdat er op die plaats te veel druk op de hoefwand staat, eeen oplossing hiervoor kan zijn dat je kwartierboogjes maakt of heel goed afrond wat Mera al eerder omschreef.

    Ik heb even een stukje gekopieerd van paard natuurlijk waar hierover iets word uitgelegd, dat wil niet zeggen dat het zo moet hoor.

    Wanneer worden kwartierboogjes toegepast?


    Bij een gat in de witte lijn ter hoogte van de kwartieren altijd kwartierboogjes maken om de hoefwand te ontlasten!
    Een van de belangrijkste uitgangspunten van het natuurlijk bekappen is dat we "de zool volgen". Dat is aan de ene kant een pleidooi om kwartierboogjes aan te brengen bij hoeven die een gebogen zool hebben, maar tegelijkertijd een krachtig argument om géén kwartierboogjes toe te passen bij paarden die (nog) een platte zool hebben.
    Inderdaad, het woordje "nog" suggereert dat paarden na enige tijd een gebogen zool kunnen ontwikkelen, en dat is inderdaad wat wij en andere natuurlijk bekappers vaak zien. Uiteraard volgen we de ontwikkeling van de hoef en beginnen we kwartierboogjes alsnog toe te passen zodra de zool daar ruimte voor geeft. Ontwikkelt de zool geen gewelfde vorm? Geen probleem, ook in de natuur zijn er paarden die een zool hebben zonder kromming in de lengterichting. We brengen in dat geval, als ook de witte lijn goed is, géén kwartierboogjes aan.
    Het aanbrengen van kwartierboogjes is een eenvoudige procedure: We raspen de hoef eerst vlak aan de onderkant tot we bij de hielen en toon de zool net niet raken, en nadat we hebben gecontroleerd dat de hoef recht is brengen we als laatste de kwartierboogjes aan. We doen dat met de hoefmesjes en volgen in de kwartieren de vorm van de zool.
    Wanneer de witte lijn in de kwartieren verdwenen is passen we óók kwartierboogjes toe, ongeacht de vorm van de zool, maar maken we de kwartierboogjes uitsluitend in de hoefwand en niet in de zool. We kunnen dat gemakkelijk doen omdat de binding tussen hoefwand en zool verdwenen is, daar zat immers een gat in de witte lijn.


    Een tijdje terug liet ik een voor ons nieuwe hoefbekapper komen, die bekapt vanuit het natural balance principe, daarbij gaan ze er vanuit dat de hoefwand bij de kwartieren meedoet met het geven van steun/balans aan de hoef, bij Whoopie echter zag ik dat dit niet werkte want die kreeg binnen de kortste keren flair. Ik moet zeggen dat Whoopie ook altijd zo'n wijkende hoefwand heeft bij de kwartieren, blijkbaar zou ik dan ook korter moeten bekappen en meer afronden, ivm haar gevoelige zolen durf ik dit niet zo goed.

    Ik ben benieuwd hoe er vanuit verschillende richtingen naar dit probleem word gekeken en hoe het word opgelost.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #60
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven

    Op paardenhoeven.info staat het ook mooi weergegeven.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Pagina 4 van de 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •