Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

  1. #1
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    Hoi allemaal

    Loda is in de laatste paar maanden erg dik geworden. Het begon in de zomer en het is er niet meer af gegaan. Het hangt deels af van de wijze waarop Loda nu staat (onbeperkt droog kuil met een net erover) en het feit dat ze weinig bewegen omdat onze twee ruiven dicht bij elkaar in de buurt staan in verband met de modder. Daarnaast is de bak waar we toegang tot hebben, momenteel meer een glijbaan dan een bak, dus gaat beweging redelijk moeizaam en dan is het de afgelopen weken meestal alleen rechtrichten omdat dat op een relatief klein oppervlak kan. Ik kan haar zo'n 2x per week buiten rijden als ik genoeg tijd heb omdat het dan licht is, maar verder is het kilometers maken momenteel even lastig. Er staan wel bakverbeteringen en dergelijk op het programma, en dat geeft de burger moed, maar voor nu ben ik een beetje op zoek naar voeding welke ik bij kan voeren dat a. weinig kilocalorieën bevat en b. haar spijsvertering op gang helpt/iets harder laat werken. Ze staat overigens ook al met een graskorf om, om de voedingstoevoer een klein beetje te beperken.

    Hebben jullie ervaringen met bepaalde kruiden of supplementen die de spijsvertering aan het werk zetten? Ik hoor het graag!

    Groetjes,
    Jasmijn
    note to self: change the mind, the body will follow.

  2. #2
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    Lastig he die efficiënte ponies
    Hier lijkt Gluco Balance wel een duwtje in de juiste richting te geven. Verder wordt t hopelijk weer snel wat droger want kms helpen natuurlijk het best...
    http://www.holistischdierenarts.nl/o...gluco-balance/

  3. #3
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    Dankjewel voor de tip Jorunn! Werkt het bij jullie ook als je het niet 2x per dag kan voeren (of soms met één of twee dagen ertussen niet)? En na hoe lang zag je de verbetering? Heb jij een pot van 500gr, hoe lang doe je daar ongeveer over?
    note to self: change the mind, the body will follow.

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    Kilometers maken is vaak het beste inderdaad.
    Glucobalance heb ik zelf geen effect van gezien.

    Krijgt ze naast de voordroog nog iets?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    @dyonne, het kuil is getest en alle mineralen die ze binnen moet krijgen zit erin. Alleen als ik een kuurtje psyllium voer, krijgt ze wat metazoabrokjes (heel klein handje) en wat kruiden (ben nu even de naam kwijt van de kruiden, ik geloof duizendblad en brandnetel).
    note to self: change the mind, the body will follow.

  6. #6
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    Glucobalance werkte hier wel super. Maar samen met aanpassing van rantsoen en meer beweging. Dus wat precies wat deed.... dat merken we volgend jaar zomer als hij weer de wei op gaat...

  7. #7
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jasminum Bekijk Bericht
    Dankjewel voor de tip Jorunn! Werkt het bij jullie ook als je het niet 2x per dag kan voeren (of soms met één of twee dagen ertussen niet)? En na hoe lang zag je de verbetering? Heb jij een pot van 500gr, hoe lang doe je daar ongeveer over?
    Ze krijgen hier niet strikt elke dag 'krachtvoer', meestal 5-6 x per week, dus zeker niet 2x daags. Ik zie vrij snel verbetering in de zin van minder opgeblazen.
    Afgelopen voorjaar heb ik voor Zoys een pot gekocht, die was ergens eind zomer leeg. Nu weer een nieuwe pot maar nu vooral voor Gard. Zoys krijgt nu ook af en toe een schepje.
    Ik heb het idee dat vooral de vertering een stimulans krijgt, de buiken zijn slanker en zachter.

  8. #8
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    @ Jorunn en Tinky: hoe voeren jullie de glucobalance? Samen met wat brokjes of kan je het ook gewoon zo los voeren?
    note to self: change the mind, the body will follow.

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    Bij Menglöd merkte ik totaal geen verschil van de glucobalance.

    Het is me eigenlijk ook niet echt duidelijk waarom je precies iets wilt bijvoeren? Je zegt dat de kuil onderzocht is en dat alles erin zit wat je paard nodig heeft. Waarom wil je dan bijvoeren? Om haar te laten afvallen?
    Als je wilt dat ze afvalt, moet ze én minder eten, én meer bewegen. Niet simpel gezien je omstandigheden, dat snap ik, maar alleen iets gaan bijvoeren om haar af te laten vallen, en verder niks (kunnen) veranderen, zal niet helpen...

    Ik heb vorig jaar Menglöd van haar overgewicht af kunnen helpen door veel kilometers te maken (naast de fiets en soms ook grondwerk/longeren), én een heel streng dieet. Het duurde wel een maand of 2 voor ik resultaat begon te zien... maar toen had ik dan ook wat.

  10. #10
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    Het is me eigenlijk ook niet echt duidelijk waarom je precies iets wilt bijvoeren? Je zegt dat de kuil onderzocht is en dat alles erin zit wat je paard nodig heeft. Waarom wil je dan bijvoeren? Om haar te laten afvallen?
    Als je wilt dat ze afvalt, moet ze én minder eten, én meer bewegen. Niet simpel gezien je omstandigheden, dat snap ik, maar alleen iets gaan bijvoeren om haar af te laten vallen, en verder niks (kunnen) veranderen, zal niet helpen...
    Marja, dat klopt als een bus. Echter het idee erachter is het volgende, soms als je andere dingen eet is dat beter voor je darmen en helpt dat met het verteren van het voedsel wat je eet. Nu zie ik aan Loda dat haar buik soms echt rond en hard(er) is. Daarom, niet omdat er iets bij moet, zoek ik nu iets van kruiden (iets lichts met zo min mogelijk kilocalorieën ) om het proces van spijsvertering te ondersteunen. En ik wil graag kijken of ik haar spijsverteringsgestel een steuntje in de rug kan geven. Baad het niet dan schaadt het niet, is hierin mijn gedachte. En dat betekent dus ook dat ik alleen kruiden wil bij voeren en geen brokjes. Daarom vroeg ik aan Jorunn en Tinky hoe zij het voeren, zodat ik weet of het enigszins nut heeft om het te kopen.

    Is het zo duidelijker ?
    note to self: change the mind, the body will follow.

  11. #11
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    DSC_0691.jpg
    Dit is de hoeveelheid voor een paard. Los lukt denk ik niet, dat waait waarschijnlijk weg... Zou bv tussen een broodje kunnen.
    Ik voer het over de luzerne met de mineralenkorrels.

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    Ja zo snap ik het wat beter, maar eigenlijk ook weer niet.
    Als ze haar huidige voer niet goed lijkt te verteren (opgezette buik e.d.), dan zou ik eerst eens kritisch naar het huidige voer kijken. Ze krijgt droge kuil, schrijf je. Niet alle paarden kunnen kuilvoer goed verteren. Heb je wel eens geprobeerd om hooi te voeren? Zo ja, hoe deed ze het daar op?

  13. #13
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    @ Jorunn: Dankjewel voor de foto, duidelijk! Los gaat dat niet lukken nee .

    @ Marja: Fijn dat het iets duidelijker is. Ik zou ook graag hooi gaan voeren in plaats van voordroog, alleen kunnen hier niets aan het voerbeleid veranderen omdat er een paard bijstaat met astma en we in grote balen voeren in twee ruiven. Hij kan geen hooi eten i.v.m. het stof. Dat is met het voer wat we nu voeren een stuk minder en in deze situatie is dit het beste wat we kunnen voeren. Dus als de glucobalance zou helpen met het verteren van het voedsel dan zou dat fijn zijn.
    note to self: change the mind, the body will follow.

  14. #14
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    Vervelend dat je niet iets anders kunt voeren.
    Dat is dan kiezen uit twee kwaden: of het ene paard krijgt goed voer, of het andere paard krijgt goed voer... Lastig hoor.

    Maar ik denk nog steeds, dat je iets wilt wat erg moeilijk is. Als het kuilvoer inderdaad de oorzaak is van de klachten, dan kun je wel op zoek gaan naar lapmiddelen maar je pakt daarmee het probleem niet aan. Glucobalance is vooral bedoeld voor paarden met insulineproblemen en als het kuilvoer idd het probleem is, dan zit 'm dat meer in de zuurtegraad en het feit dat het deels gefermenteerd is, waardoor de samenstelling anders is als van hooi. Dat los je met glucobalance volgens mij niet op.
    Ik zou dan eerder denken aan kruiden die rustgevend en ondersteunend voor de spijsvertering zijn, zoals deze: http://drechtstedenruitersport.nl/pr...id_product=104 (maar ik kan je ook niet garanderen dat het helpt hoor...) Is ook nog eens een stuk goedkoper dan de glucobalance.

    Of heeft Loda ook een dikke (harde) manenkam, en vetopslag op o.a. de schouders en bij de staartwortel? Want dat zou dan wel op problemen met de insuline wijzen en dán kan glucobalance wel helpen (alhoewel het voor Menglöd niks deed...).

  15. #15
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: tips paard laten afvallen met behulp van kruiden/supplement?

    Marja, wat zit er in die kruidenmix? Kan op de website geen info vonden over de ingrediënten en of dosering?

    Glucobalance wordt gebruikt ter ondersteuning bij oa insuline resistentie, verder is het gewoon een kruidenpoedertje en geen medicijn speciaal tegen insuline resistentie.

    De meneer van Bioron (Ron) vertelde eens dat hij alleen maar hooi uit de Eiffel voert ivm de mineralen die daarin zitten. Dit hooi geeft volgens hem minder snel dikke paarden en zou nauwelijks/niet stoffig zijn? Geen idee hoeveel hier van waar is, we hebben die avond nml heel wat broodje-aap verhalen gehoord, maar je zou ee eens naar kunnen kijken.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •