Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Paard valt af, tips?

  1. #1

    Paard valt af, tips?

    Ha,

    Ik dacht misschien heeft hier iemand een gouden tip.
    We (de eigenaresse en de verzorgsters) zijn al een tijdje het een en ander aan het proberen om Tout wat dikker te krijgen. Tout is een merrie van 24 jaar, een oudje dus maar een vrolijke, energieke bejaarde. We doen niet meer aan zwaar trainen, gewoon lekker af en toe buitenritje, fietsen, wandelen, grondwerk ed. Ze is nu bijna een jaar van de eigenaresse en ze kregen haar erg mager omdat ze voorheen niet goed verzorgt was. Nou heb we al het een en ander geprobeerd om haar wat meer vetjes te geven maar het baat nog niet echt... Zeker nu in de winter gaat ze echt weer achteruit. Wat we nu geprobeerd hebben: bietenpulp en seniorus priorus (ofzo). Uiteraard heeft ze ook de hele dag beschikking tot kuil. Iemand tips, ideeën?

    Liefs, Lilian

  2. #2
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Paard valt af, tips?

    Is vaak lastig met om de oudjes op gewicht te krijgen/houden!
    Hoe is het gebit? Hoe is haar vacht? (Heeft ze toevallig krullerige / erg lange haren?) Heeft ze een plek waar ze droog en uit de wind kan staan? Staat ze in een stabiele groep? Hoe is de rust rond het eten?
    Veel vragen, maar misschien kunnen we je op die manier een beetje op weg helpen! Voeding kan veel doen, maar er zijn ook wel heel veel andere factoren die mee kunnen spelen..

  3. #3

    Re: Paard valt af, tips?

    Gebit is laatst nog gecontroleerd, vacht is prima (ze wordt al een donsbolletje, lijkt nog geen cushing achtige symptomen te hebben) staat op een landje met schuilstallen, stabiele kudde met drie anderen. Ze staat wel onderaan maar wordt niet weg gejaagd bij het eten of zo. De seniores priores die ze nu nog krijgt, krijgt ze apart van de rest zodat ze geen last van hun heeft...

  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Paard valt af, tips?

    Soms kan in de winter een dekentje helpen, zodat energie niet gebruikt hoeft te worden om warm te blijven. Hebben jullie dat al geprobeerd?

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Paard valt af, tips?

    Seniores priores zou aan moeten zetten. Ik weet niet hoeveel je geeft, maar een paard dat geen hooi meer kan eten mag 1 kg ervan hebben per 100 kg lichaamsgewicht. Maismeel zet ook aan.
    En verder idd een deken.

  6. #6
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re: Paard valt af, tips?

    Mijn oudje krijgt veel lucerne en dagelijks een flinke scheut lijnzaadolie over zijn voer en 1,5 kg slobber (met lucerne of speedibeet) erdoor. Monty is helaas ook een kieskeurige eter. Wat ook kan helpen is lucernebrok van hartog.

    Is het een groot paard? Monty is 1,76 en krijgt daarom ook grote porties.

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paard valt af, tips?

    Ja olie als extra zat ik ook aan te denken en idd een deken.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8

    Re: Paard valt af, tips?

    Mijn oudere paard krijgt Zupa van Equifyt. Dat moet je weken en is daardoor makkelijk te eten. Hij krijgt daar nog een flinke bult luzerne bij en een scheutje olie. Zo houd ik hem redelijk op gewicht.

    O ja, en hij heeft een deken op. Hij staat ook laag in rang en ik wil niet dat hij zonder deken in de regen staat, omdat hij moet wachten op zijn beurt om in de schuilstal te mogen. Kou op zich is geen probleem, maar in combinatie met regen en wind zie ik hem invallen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  9. #9

    Re: Paard valt af, tips?

    Thanks! De olie kan ik inderdaad sowieso wel proberen. Ze krijgt nu 1,5 kilo seniores per dag en sinds deze week inderdaad ook een deken. Ze is 1.62 dus niet super groot.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •