Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Probiotica

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Probiotica

    Wat zijn er veel...de bekende bomen en het bos. Ik ben nieuwsgierig naar het gebruik ervan door jullie voor jullie paarden.

    Welke gebruik(te) je, bij welke klacht, gedurende hoelang en had het resultaat?

    Ben benieuwd naar reacties.

  2. #2
    Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    The North!
    Berichten
    563

    Re: Probiotica

    Ik werk met mensen vaak met probiotica, maar blijf er altijd voorzichtig mee met 'zomaar' wat inzetten. Het is namelijk erg moeilijk te bepalen welke je moet inzetten. Ieders darmflora is anders samengesteld en door ongefundeerd iets in te zetten kun je juist ernstige verstoringen veroorzaken. De veiligste manier is eerst bepalen hoe de flora in elkaar steekt d.m.v. een feces onderzoek en daar dan gericht de juiste probiotica bij te zoeken. Een alternatief is een algemeen probioticum (een samenstelling die de ideale flora nabootst zeg maar) in te zetten en daarnaast in te zetten op prebiotica zodat je de flora die je wilt houden ondersteunt met het juiste voedsel. Bij mijn eigen dieren grijp ik alleen in met probiotica als het echt niet anders kan en bereik ik vooral voor met de juiste voeding (in het geval van paarden een goede kwaliteit ruwvoer, bepaald met een uitgebreide analyse)

    Bijkomende complicatie is dat er momenteel steeds meer wetenschappelijke aanwijzingen komt dat er waarschijnlijk niet zoiets is als de juiste darmflora. Niet voor een mens en ook niet voor een dier. Net er geen klip en klaar dieet dat gebruikt kan worden voor iedereen, maar dat afhangt van genetica, epigenetica en overige omstandigheden. Hetgeen natuurlijk logisch is, je hoeft alleen maar om je heen te kijken om te zien dat elk wezen anders reageert, maar toch fijn dat de wetenschap dit nu ook begint te onderbouwen

    Helaas dus geen klip en klaar antwoord op te geven.
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

  3. #3

    Re: Probiotica

    Ik ben ook nog opzoek naar probiotica voor Gerran, die heeft nu zand in zijn darmen.
    En merk dat hij een flinke knauw heeft gehad. En wil hem graag ergens mee ondersteunen.

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Probiotica

    Tijdens P&K sprak ik met een DA in opleiding, die me vertelde dat het bij paarden (nog?) niet mogelijk is om mestonderzoek te doen om te zien welke probiotica je in zou moeten zetten. Domweg omdat niet bekend is hoe een gezonde paardendarmflora eruit ziet...
    Wat ze soms wel doen, en ook nog met succes, is het transplanteren van mest van een gezond dier. Maar dat is niet iets waar je zomaar zelf mee niet gaan experimenteren...

    In mijn eigen lijf heb ik behoorlijke matige/slechte resultaten met het gebruik van probiotica, óók na het doen van gericht onderzoek, dus ik begin er steeds minder voorstander van geworden om dat nog te gebruiken... Ik ga me nu vooral richten op het voeden van mijn darmflora, met vezelrijk voedsel en gefermenteerde groenten. Wat Plurkje dus ook zegt, maar dan voor paarden: de basis is goed ruwvoer.

    Waarom overweeg je het gebruik van probiotia, Thekla?

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Probiotica

    Voor mijn hondje Joy gebruik ik pro-biotica, eerst andere gebruikt van phytonics waar ze weinig op deed, nu gebruik ik al geruime tijd Zoo-lac, ze krijgt het niet altijd maar ik merk dat ze beter eet wanneer ik het geef en wanneer ze weer eens iets heeft gegeten wat niet ok is en diarree heeft dan werkt het op korte termijn.
    Bij Whoopie heb ik in het verleden pro-biotica gebruikt (geen diarree eerder te dikke mest maar geen goed resultaat gemerkt).

    Ik merk dat dierenartsen heel verschillend zijn in hun visie , de een vind het onzin heeft er amper van gehoord, de ander adviseert het juist in sommige gevallen, zou het gewoon eens proberen.

    Behandelaar van Whoopie adviseerde om een zandkuurtje altijd te combineren met pro-biotica, ik doe dat niet altijd.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Probiotica

    @Marja, voor Kira ivm haar natte winden die ze al vanaf het begin heeft. De natuurgeneeskundige heeft haar een eind op weg geholpen maar ze komt er niet helemaal vanaf met haar behandelingen. Daarbij viel mij het enorme diverse aanbod op en ook de grote prijsverschillen. Plus las ik uiteraard (altijd met dit soort dingen) dat het niet bewezen is, de meeste bacterieen de maag niet eens passeren vanwege de zuurgraad. Ik vroeg me toch zo af hoe mensen hun keuze maken..ik weet toch echt niet waar ik mijn keuze op zou moeten baseren, vandaar dit topic. Ik heb ook de terughoudendheid om de redenen die Plurkje (ik weet je naam niet meer) aangeeft. Je kunt toch niet 'zomaar' wat geven.

    Kira (en Lisa) krijgt alleen hooi, gekookt lijnzaad (kuurtje van een week in de 4 weken) nu soms nog eens een half uurtje gras, en wat vitaminen/mineralenbrokjes en af en toe een stoofpeertje/worteltje. Het hooi heb ik (nog) niet laten analyseren maar mocht ik de komende jaren weer bij deze plaatselijke boer dit hoor kunnen krijgen (nu tweede jaar) dan kan ik dat eens doen. Ik denk dat het goed is; heel langstengeling grof hooi van met name timoteegras met wat raai. De boer bemest eens per jaar met kunstmest. Ze eten het graag.
    Laatst gewijzigd door tschat; 26-12-15 om 09:39.

  7. #7

    Re: Probiotica

    Thekla, al eens gekeken naar zand in de darmen ? Gerran laat ook natte scheten, maar als zand uit zijn darmen is doet hij dit niet.

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Probiotica

    Ja, zand, dacht ik ook aan.
    Heb je wel eens een kuur met psylliumzaad gegeven? Dat werkt net weer wat anders (en naar mijn idee sterker, maar dat kan ik verder niet hard maken) dan lijnzaad.

  9. #9

    Re: Probiotica

    Psyllium werkt wel veel beter als lijnzaad.
    Maandag krijg ik als goed is met de post psyllium vezels, dit schijnt nog weer beter te werken als zaadjes.

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Probiotica

    Psylliumvezels, dat zijn dan denk ik fijngemalen psylliumzaadjes?
    Dat geef ik ook altijd; het ziet er een beetje uit als zand, zo fijn.
    Die heb je ook met probiotica erin volgens mij, de duurdere merken hebben dat (Sand Clear meen ik? Even nazoeken).

  11. #11

    Re: Probiotica

    Gerran krijgt nu sand Oil 369. Ook psyllium met ea erdoor.
    Dit kocht ik bij de dierenarts.

    Psyllium vezels zijn vliesjes. En je hebt ook nog psyllium husk.
    Bij pit & pit verkopen ze verschillende soorten.

  12. #12
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Probiotica

    Ik heb goede ervaringen gehoord met veendrenkstof van bioron. Is geen probiotica geloof ik, maar wel iets met veel goede vitaminen en mineralen. Al een aantal paarden met slappe mest of slechte darmflora zijn erdoor verbeterd.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  13. #13
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Probiotica

    Marjo, in een eerder stadium (van dezelfde klachten), had(den beide) iets zand. Beide psylliumvezel gegeven, meerdere malen. Bij Kira helpt dat niet tegen de natte winden. Ik geef ze lijnzaad als onderhoud. Zal het nog eens testen, maar eerder was dit de oorzaak dus niet.

  14. #14
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Probiotica

    Heb je ook getest of ze zand in de mest hadden?
    En was dat minder na de psylliumkuur?
    Hoeveel psyllium heb je gegeven, misschien te weinig als het niet voldoende effect had...?

  15. #15
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Probiotica

    Marja: Wat ik al schreef eerder was dit de oorzaak dus niet (getest plus gewoon volgens gebruiksaanwijzing, eerder te veel (kan bijna niet namelijk )dan te weinig, weer getest) Ik denk dus veel meer aan een instabiele darmflora. (maar ga voor alle zekerheid zandtest doen, maar er zit geen zand in de waterbak oid .)

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •