Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Achterwaarts op de cirkel

  1. #1
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Achterwaarts op de cirkel

    We (ik) zijn wat aan studderen met achterwaarts op de cirkel.
    Het lukt nu enigszins met veel touwactie en stick erbij. De bak was nat dus als deze droog en begaanbaar is, gaan we dit langs het hek oefenen om het iets makkelijker te maken. Uiteindelijk zou ik dit natuurlijk ook op soort van onzichtbare hulp willen kunnen. Alleen, wat is die hulp? Waar stuur ik mijn energie heen?
    Hoe doen jullie dit?

    even wat beeld van vandaag voor het idee
    https://m.youtube.com/watch?v=kptIqmKNiws

  2. #2
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Achterwaarts op de cirkel

    Fijn dat je er een filmpje bij hebt.
    Hoe doet hij het vanuit zone 1?
    Ik vind het allemaal wat zwaar aanvoelen. Volgens mij kun je dit het beste eerst fixen vanuit zone 1, en daarna vanuit follow the rail, en daarbij de afstand steeds wat vergroten. Achterwaarts op de cirkel is iets wat je het beste pas vraagt als je paard vanuit zone 1, en vanuit zone 2/3 dichtbij goed reageert.
    Misschien kun je er de snelheid wat in krijgen door te werken met een eindpunt, een pion of balkje. Mo (LBi/LBex) vindt dat veel motiverender dan domweg achteruit.
    Ook veel spelen met stapje naar voren, stapje naar achteren, is een goed spel om ze wat alerter te krijgen.

    Fase 1 vanuit zone 2/3, dus met follow the rail en vanaf de cirkel, is bij mij iets achterover leunen. Dat kan heel subtiel, liever wel zelfs. Uiteindelijk is dat de hulp waarop ik wil dat mijn paard gaat reageren en waarop een paard ook prima kán reageren.
    Verder zou ik voorlopig werken met een wat zwaardere leadrope. Een finesse-line is te licht als je voor bepaalde oefeningen nog fase 3 of 4 nodig hebt. Een normale leadrope voorkomt een heleboel gewiebel omdat deze duidelijker is in zijn hulpen.
    Ik zie de finesse leadrope puur als safetynet, en nauwelijks als communicatiemiddel. Ik gebruik deze zelf ook nog niet bij Mo om die reden

    Ik vroeg me af of jouw vraag was hoe je paard een cirkel achterwaarts maakt, of puur de overgang naar achterwaarts op de cirkel. In het eerste geval zou ik zeggen: zolang fase 1 niet lekker werkt, niet doen. Ik hoop dat ik een antwoord heb gegeven op de tweede interpretatie van je vraag

  3. #3
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Achterwaarts op de cirkel

    Dank je voor de uitleg Sandra.
    De tip van de zwaardere lijn ga ik zeker gebruiken, deze featherline is met nat weer wel fijn, dat dikke Parellitouw is niet te tillen als ie nat is Maar deze lijn is idd niet de eerste keus bij iets aanleren.
    We kunnen in alle zones op fase 1 achterwaarts langs de kant, vandaar deze volgende stap. Zal de volgende keer een pion gebruiken en via follow the rail opstarten, dan heeft het geheel wat meer doel

  4. #4
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Achterwaarts op de cirkel


  5. #5
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Achterwaarts op de cirkel

    Wauw, dat is al een hele sprong vooruit! (Of moet ik zeggen: achteruit )
    Ik zou bij het belonen op de cirkel naar hem toe lopen, ipv hem naar je toe halen. Dan wordt hij nog wat duidelijker beloond voor het bereiken van dat punt ipv dat hij gaat 'wachten' tot hij naar binnen mag komen.

    Goed bezig hoor! Je ziet hem echt nadenken over achteruit en draaien en hoe hij zijn benen met neerzetten (het hem nog niet zo makkelijk af, dus goede oefening )
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Achterwaarts op de cirkel

    Nou idd mooi om het verschil te zien en de moeite die hij doet, super!!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Achterwaarts op de cirkel

    Thanks! Mooi te zien hoe duidelijk het verschil is met wel of geen plan.

    Enne, HIJ is een meisje hoor

  8. #8
    Actief Forumlid paardnatuurlijk's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2009
    Locatie
    Huissen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.036

    Re: Achterwaarts op de cirkel

    Mooi om het verschil te zien! Het ziet er echt heel licht en ontspannen uit! Mooi ook om te zien hoeveel moeite ze doet en echt meedenkt!

  9. #9
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Achterwaarts op de cirkel

    Groot verschil! Hoe gaat het nu op dag 4?
    Ik heb het met Fen 1,5 jaar terug opgepakt, zo leuk om te doen! Fen is en ander typje dus onze weg naar Rome ging iets anders, met handje vasthoudend
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  10. #10
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Achterwaarts op de cirkel

    Hoe gaat het er nu mee? Geďnspireerd door je filmpjes heb ik deze week ook eens een poging gewaagd, maar de verbazing wint het vooralsnog van het begrip .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •