Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Artikel body condition score volgens Henneke

  1. #1
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Artikel body condition score volgens Henneke

    Voor de website van E en E horsemanship heb ik een artikel geschreven over de body condition score volgens Henneke:
    http://www.eenehorsemanship.nl/index...lgens-henneke/

    De body condition score is een manier om te bepalen of je paard goed op gewicht is, te dun of te dik is. Het handige is dat je niet uit gaat van zijn gewicht maar van de vetafzetting op bepaalde lichaamsdelen die je beoordeelt met een cijfer. Je hebt geen hulpmiddelen nodig en kunt het gebruiken onafhankelijk van bespiering, conditie of type paard.
    Er zijn verschillende methoden voor de BCS. Deze methode leerde ik kennen tijdens een online cursus van de universiteit van Edinburgh een paar jaar terug. Het is een methode die in Amerika is bedacht en daar veel gebruikt wordt. Hij is uitgebreider dan de methode die in Nederland veel gebruikt wordt. Omdat er geen goede Nederlandse uitleg en vertaling van de scoretabel was heb ik die gemaakt.
    ook heb ik er deze zomer bij E en E een workshop over gegeven.

    Ik hoop dat jullie het informatief vinden en ben benieuwd naar jullie reacties!
    Laatst gewijzigd door senta; 23-09-15 om 22:01.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  2. #2
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Mooi artikel Dineke, en heel bruikbaar!
    Op facebook ging er ook zo'n plaatje rond van de plekken waar je op moet letten. Maar die was wel iets anders. Vooral de tabel erbij is superhandig!

    Ik lees iets over workshops, ga jij die dan geven of E en E zelf? Wel leuk om hier aandacht aan te besteden

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Mooi duidelijk artikel Dineke!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Die workshop geef ik dan. tijdens het eerste kamp deze zomer hebben we hem al eens uitgeprobeerd.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Duidelijk met die tabel ook. Goed om er bewust te zijn, voor mij geen nieuwe stof. Het scoren zelf kan nog best lastig zijn door hele verschillende typen pony's inderdaad.
    Meetlinten is trouwens van bekend dat de gewichten redelijk kloppen bij rijpaarden, maar voor de rest niet.
    Dus goed om meer mensen bewust te maken van de BCS.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Wat leuk dat je een workshop gaat geven!

    Ik snap de staartwortel niet zo goed. Zie t verschil ook niet goed tussen die 2 paarden.

    En voor hier zou ik t iets meer inleiden. Nu moet ik het aanklikken om te zien waar t over gaat.

    En wat ik ook een beetje mis is wanneer het ook echt mis is met de Bcs van je paard. Wanneer moet ik ingrijpen en wie kan me dan helpen?

  7. #7
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Gaaf dat je zelf workshops gaat geven Dineke!

  8. #8
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Bij de staartwortel zie je bij de ene echt het midden als hoogste punt, waar de ander een kuiltje krijgt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #9
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Bedankt voor jullie reacties! Ja, dat is het inderdaad Dyonne, bij de één zie je de staartwortel als een soort dakje, bij de ander wordt het meer een geultje. Maar goed om te weten dat dat punt kennelijk niet zo duidelijk is.
    ik zal het hier nog wat meer toelichten!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  10. #10
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Hester, je moet ingrijpen als de BCS snel verandert, hij wordt dan snel dikker of dunner. Kun je dat verklaren uit het voerbeleid? Moet je dat dan misschien aanpassen? Als je het niet kunt verklaren uit het voer dan is het slim om te overleggen met de da denk ik.
    Verder is een paard met een score van 3 of lager echt te mager. Ook dan moet je overleggen met de da. Laten controleren of hij gezond is en als dat zo is wat een goed dieet is om hem aan te laten komen.
    Paarden met een score van 8-9 zijn echt te dik en kunnen beter op dieet. Het is lastiger om daar in het algemeen iets over te zeggen. Sommige paarden zijn nou eenmaal altijd aan de stevige kant, krijg je nauwelijks magerder en functioneren prima met een score van 7-8. Bij 9 moeten de alarmbellen wel gaan rinkelen, dat is eigenlijk voor geeneen paard gezond meer.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  11. #11
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Ik heb nog eens terug naar Wico gekeken met deze dingen in mijn achterhoofd. Ik voer hem al een tijdje wat bij, maar zeker nu hij een beetje gras gehad heeft, vind ik hem goed. Hij mag meer bespiering krijgen, maar hij is niet te mager
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  12. #12
    Actief Forumlid Mared's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    46
    Berichten
    984
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Heel helder artikel Dineke, inderdaad nog wat 'onduidelijke'puntjes zoals boven al benoemd maar zoveel uitgebreider en beter dan die ABC te mager-goed-te dik schema's die ik tot nu toe heb gezien.
    Als je een workshop gaat geven ben ik geinteresseerd en denk zeker ook een aantal stal/weigenootjes aangezien 'te dik' op onze stal best een issue is en zo ongeveer 90% de hele zomer met grasmasker staat.

    (Misschien een idee om het bij ons op stal te organiseren?)

  13. #13
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Mooi Dineke!

    Ik heb wel eens eerder zulke plaatjes gezien, dat waren dan geïllustreerde plaatjes zonder enige nuance (bijvoorbeeld: bolle 'appelbillen' zijn altijd moddervet, en puntbillen altijd goed). Daar kon ik zelf toen helemaal niets mee, gevoelsmatig.

    Juist de nuances en de voorbeelden in je artikel vind ik erg goed! Leuk dat je hier meer mee gaat doen

  14. #14
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Artikel body condition score volgens Henneke

    Dankjewel Sterre! Ik heb inderdaad juist geprobeerd voorbeelden te zoeken van doorsnee paarden want dat is waar de meeste mensen in de praktijk mee te maken hebben, fijn dat dat over komt!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •