Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: IJzerloos voor de kar?

  1. #1
    Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    The North!
    Berichten
    563

    IJzerloos voor de kar?

    Vooruitlopend op onze mencursus dit weekend ben ik me een beetje aan het verdiepen en het valt me op dat bij mennen de overtuiging dat een paard niet zonder ijzers kan meer heerst dan bij andere disciplines. Verbeeld ik me dat of niet?

    Wat is jullie mening? Snijdt het argument dat een aanspanning veel meer op de weg rijdt hout bij deze discussie? Wie van jullie rijdt er aangespannen (of heeft hier anderzijds mee te maken) en wat is jullie ervaring?

    En het past natuurlijk niet in dit onderdeel, maar bitloos mennen, is dat een optie?
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

  2. #2
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Sofie staat bitloos en ijzerloos voor de kar

    Bitloos: of dat een optie is hangt natuurlijk af van hoe je paard is en hoe goed jullie voorbereid zijn. Sofie was vroeger heel emotioneel en ze liep mét bit voor de koets toen ik haar leerde kennen. Toen ik een hele tijd bezig was met Parelli met haar werd ze meer en meer mijn partner. Ze werd in het algemeen stabieler en meer gecentred van karakter. Toen heb ik op een gegeven moment het bit er gewoon afgehaald en ben ik beginnen mennen met een soort zelfgemaakte sidepull. Als ze écht wil kan ze natuurlijk gaan lopen, maar dat kunnen ze met bit ook. Het heeft volgens mij allemaal veel meer te maken met je aanpak en band met je paard dan met het materiaal dat je gebruikt

    Ijzerloos: voor ons ook absoluut geen probleem. Een beetje slijtage is juist goed en handig, minder werk voor je bekapper en meer nabootsing van de natuurlijke slijtage van de hoeven. Nu moet ik er bij zeggen dat wij eigenlijk niet zo veel weg gaan met de koets. Als je dat wel wil kan je best in het begin wat opbouwen om de hoeven te laten wennen. Meestal krijgt je paard dan gewoon goede harde hoeven. Als je echt héél veel kilometers maakt of je paard blijft hele zacht hoeven hebben zou het kunnen dat de hoeven te snel slijten. Ik ken mensen die daarvoor hoefschoenen gebruiken. Te paard gaan Sofie en ik veel meer op wandel, ook op lastige stenen. Daar heeft Sofie ijzerloos wel last van. Dus gebruiken wij ook hoefschoenen. Als je goede schoenen kan vinden is het super! En op lange termijn ook zeker goedkoper!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  3. #3
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Ik heb met mijn paarden altijd heel veel over de weg gefietst zonder ijzers. Ik merk amper wat van slijtage na een week veel fietsen bijvoorbeeld. Ook heb ik met twee ijzerloze paarden gemend/t? Nooit problemen gehad. Soms merk je wel dat paarden op ijzers op dwegen e.d. wat vrijer lopen, maar daar hou ik gewoon wat extra rekening mee als ze die niet onder hebben. Ijzers hebben weer als nadeel dat ze ze kunnen aftrappen of kwijtraken in de modder o.i.d.
    Hou een oogje op de voeten en gangen van je paard en dan merk je snel genoeg of het goed gaat toch?

    Bitloos mennen vind ik in het verkeerd levensgevaarlijk. Je bent met een kar erachter veel beperkter qua wat je kan doen (alleen terugwerken en stem) en je hebt veel meer impact bij een ongeluk en dan is een bit met scharen waarmee je je paard in geval van nood dan maar pijn doet in zijn mond een bijkomstigheid. Met rijden maakt de controle niet veel uit qua verschil tussen bitloos en bit, maar met mennen vind ik dat een heel ander verhaal. Even los van het feit dat een heel goed voorbereid paard zonder bit even onveilig is in mijn ogen als een gestoorde tuiger (bij wijze van spreke) met bit, maar ik zie het liever allebei; bit én voorbereiding.

  4. #4
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Hier meerdere dravers voor de kar gehad. Die hadden altijd ijzers, maar het werk wat die krijgen (minimaal 10 km per dag draven) is denk ik niet te vergelijken met een paar keer per week een rondje over de weg. Dat laatste zal prima kunnen denk ik zonder ijzers, als het paard gezonde voeten heeft.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Nadeel van mennen is dat je vaker op het asfalt zal rijden. Als dat niet nodig is in je omgeving maakt het niets uit met rijden natuurlijk.
    Maar zelf merk ik wel dat na een langere rit de hoefjes toch wel hard slijten. Maar goed, hier doe je wel alles op asfalt bijna. En veel menners rijden toch wel flinke afstanden, meer dan de meeste ruiters. Dus daarin zit wel een verschil.
    Mijn pony loopt (nog) zonder ijzers. Dat heeft ook absoluut mijn voorkeur, maar niet ten koste van alles. Als het niet gaat komen er hoefschoenen of ijzers.

    Bitloos mennen is mijn keuze absoluut niet. Ja, prima in een bakje tijdens training. Maar je hebt wel met verkeer te maken als je de weg op gaat. En een aanspanning zonder koetsier is een gevaarte.. Voor mij is bitloos geen optie. Maar stiekem loopt mijn pony sowieso met bit fijner dan zonder.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Toevallig had ik het er vd week nog over met Penny. Ik men met Vliegje, shetlandhengst, zonder ijzers. Hij loopt geen wereldafstanden, is nog jong. Hij doet 5 km pw. Dat is dus 1 ritje. Dit gaat prima, en ik moet nog steeds vijlen. Ik verwacht niet dat we veel meer gaan mennen over de straat. Dat zal wel voorjaar worden. Maar als we meer gaan doen, dan regel ik schoentjes voor hem.

    In de bak men ik wel bitloos met hem. Als hij echt goed aan de hulpen staat, zie ik geen enkele reden om zonder bit op pad te gaan. Maar voor nu voel ik me prettiger met bitje.

  7. #7
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Ment Marco Krul, onze forum bekapper ook niet bit en ijzerloos?

  8. #8
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Anna loopt ook zonder ijzers voor de kar, zonder problemen. Ook wel langere afstanden, en ook wel veel over beton/d/asfalt. Bitloos in de wei en met bit in het verkeer is hier ook de 'standaard'. Dat gaat prima, en Anna is dan goed te sturen. Ze was ook al gewend om naast de fiets te lopen, dus misschien dat hoeven ook wel wennen aan harde ondergrond?

  9. #9
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Als jullie op de wei of in de piste wel bitloos mennen maar op straat niet wil dat dus zeggen dat het verkeer en nieuwe omgeving zodanig invloed hebben op jullie paard dat je hem/haar op dat moment niet vertrouwt zonder bit. Jullie paarden reageren dus op verkeer. Dat snap ik, dat is niks nieuws op deze aarde. Maar Sofie reageert niet op verkeer. Ze is werkelijk een held op straat en ik heb haar nog nooit hard zien schrikken van iets dat je tegenkomt op de openbare weg. En we hebben ondertussen wel al wat tegengekomen! Je kan het zo gek niet bedenken... Daarom durf ik ook bitloos in de koets op straat, voor ons maakt het niets uit
    Daarom ook dat ik in mijn eerste reactie zei dat het van je paard afhangt. Ik zou zeker niet met elk paard zo maar bitloos in de koets de baan op gaan! Dat zou ik zelf niet durven en raad ik zeker anderen ook niet aan. Maar om nu te stellen dat het levensgevaarlijk is... Dat gaat wat ver in mijn ogen want met sommige paarden met de juiste voorbereiding kan het zeker wel!
    Laatst gewijzigd door Marie; 14-09-15 om 18:29.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  10. #10
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Zelf men ik niet bitloos, maar ik zou het in de bak nog wel toelaatbaar vinden, op straat niet. Je moet overigens als je bitloos wilt mennen ook je verzekering checken, sommigen keren niet uit bij bitloos.
    In de bak doe je geen anderen kwaad als er iets gebeurd, op straat wel. Natuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar een bit heb je net iets meer te zeggen. Overigens vind ik de meeste bitloze optomingen ook helemaal niet fijn aangespannen doordat je slechte release hebt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  11. #11
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Ik ken nog geen verzekering die verschil maakt met bitloos eerlijk gezegd. Ik zou het met Beyond ook wel aandurven, bitloos de weg op. Hij is het op de drafbaan ook gewend, en behalve veel paarden om hem heen rijden daar ook trekkers om de baan te slepen, om de baan te sproeien, de startauto rijdt er en onderhoudsauto's. Hij is nergens van onder de indruk. Op straat kijkt hij eigenlijk ook nergens naar. Niet naar vrachtwagens, maar ook niet naar gillende kinderen in een bakfiets bijvoorbeeld. Met Danny zou zoiets levensgevaarlijk geweest zijn, maar daar ging ik onder het zadel ook niet mee het verkeer in
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #12
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marie Bekijk Bericht
    Als jullie op de wei of in de piste wel bitloos mennen maar op straat niet wil dat dus zeggen dat het verkeer en nieuwe omgeving zodanig invloed hebben op jullie paard dat je hem/haar op dat moment niet vertrouwt zonder bit. Jullie paarden reageren dus op verkeer. Dat snap ik, dat is niks nieuws op deze aarde. Maar Sofie reageert niet op verkeer. Ze is werkelijk een held op straat en ik heb haar nog nooit hard zien schrikken van iets dat je tegenkomt op de openbare weg. En we hebben ondertussen wel al wat tegengekomen! Je kan het zo gek niet bedenken... Daarom durf ik ook bitloos in de koets op straat, voor ons maakt het niets uit
    Daarom ook dat ik in mijn eerste reactie zei dat het van je paard afhangt. Ik zou zeker niet met elk paard zo maar bitloos in de koets de baan op gaan! Dat zou ik zelf niet durven en raad ik zeker anderen ook niet aan. Maar om nu te stellen dat het levensgevaarlijk is... Dat gaat wat ver in mijn ogen want met sommige paarden met de juiste voorbereiding kan het zeker wel!
    Daar doe je een grote aanname Marie.
    ik vind voor de wagen of onder het zadel een heel verschil. OHZ Kun je wat met benen, zit en stick doen. Voor de wagen alleen je leidsels.

    better safe than sorry. Hier is het gewoon heel druk en ik neem mijn verantwoordelijkheid voor mij, pony, groom en medeweggebruikers. Liever dan wat meer doorkomen op het bit zodat ik kan redden wat er te redden valt INDIEN nodig. Is er niets nodig, voelt die ook niets van mij want ik men met weinig contact.

    dit heeft verder weinig met niet vertrouwd met verkeerd te maken, maar gewoon met verantwoordelijkheid nemen. Ik wil andere niet in gevaar brengen.
    nu vind Carwyn een bit dan ook heel fijn dus dat scheelt maar Wonder deed ik ook bewust met bit, begonnen met gewoon een trens maar ze liep fijner op een menbit.

    overigens was wonder niet ijzerloos maar dat had andere redenen. Carwyn is wel ijzerloos maar die loopt vooral onder het zadel veel op de weg
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  13. #13
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991 Bekijk Bericht
    Daar doe je een grote aanname Marie.
    ik vind voor de wagen of onder het zadel een heel verschil. OHZ Kun je wat met benen, zit en stick doen. Voor de wagen alleen je leidsels.
    Waar vind je precies dat ik een aanname doe Marit? Dat begrijp ik niet.
    Ik geef je 100% gelijk dat het iets helemaal anders is om je paard voor de wagen te hebben of onder zadel. Gaat het daarover? Ik heb volgens mij nergens gezegd dat dit wel zo zou zijn?

    Misschien was het niet zo bedoeld maar doordat je mij daarvoor citeerde lijkt ook de rest van je bericht op mij gericht. Ik interpreteer dat je vindt dat ik mijn verantwoordelijkheid niet neem omdat ik bitloos men? Want jij neemt wèl je verantwoordelijk door mèt bit te mennen? Klopt dat?
    Is het niet een beetje kort door de bocht om te beweren dat het met geen enkel paard kan aangezien het naar jóu ervaring met jóu paarden niet kan? Ik voel me erg veroordeeld door jou op dit moment en voel me geïrriteerd. Ik heb het idee dat je niet over onze situatie kan oordelen aangezien je ons niet kent.

    Nogmaals, ik zou echt niet zo maar met elk paard bitloos in de koets de baan op gaan. Het kan absoluut heel gevaarlijk zijn. Daar geef ik je gelijk in. Als er risico is met je paard dan zou ik het zeker niet doen. Maar met sommige paarden kan het met de juiste voorbereiding volgens mij wel. Voor mij voelt het heel goed zo en ik ondervindt geen problemen.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  14. #14
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Ik citeer jou vanwege: 'niet wil dat dus zeggen dat het verkeer en nieuwe omgeving zodanig invloed hebben op jullie paard dat je hem/haar op dat moment niet vertrouwt zonder bit. Jullie paarden reageren dus op verkeer. Dat snap ik, dat is niks nieuws op deze aarde.'

    dat is de aanname.

    nee ik suggereer niet dat jij je verantwoordelijkheid niet neemt. Ik schrijf mijn visie waarom ik niet zonder bit men op D weg. Maar ik typ vanaf telefoon, vandaar.

    overigens raakte ik ook erg geïrriteerd doordat jij vind dat het wil zeggen dat mijn paard niet vertrouw in het verkeer, dat is een aannamen.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  15. #15
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Vandaag nog een leuke onverwachte test: ik sta met Beyond pal naast de weg, hij eet gras aan de kant. Aan de overkant staan de paarden voor Prinsjesdag gestald, het is daar een komen en gaan. Vijf meter bij me vandaan lopen twee mannen zenuwachtig heen en weer. Plotseling klinkt er een sirene; er komt een motoragent met zwaailicht en sirene aangescheurd en stopt vlak voor ons, hij overhandigt de twee mannen iets. Beyond hield alleen 1 seconde op met kauwen .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •