Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Rechtrichten/werk aan de hand

  1. #1
    Actief Forumlid fluffyfox's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    151

    Rechtrichten/werk aan de hand

    Wie doet er aan rechtrichten met zijn paard en wat voor oefeningen doe je zoal?

    ik ben hier een aantal maanden geleden mee begonnen met hulp van mijn instructrice Tessa roos en merk enorme lichamelijke verschillen bij Nosey (in de positieve zin dus!)
    sinds kort zijn we ook bezig met het appuyeren, wat hij heel snel oppikte.

    Het et is ook heel leuk om te zien hoe leuk Nosey dit overduidelijk vind om te doen. Alles op rustig tempo, hij word er zo geconcentreerd van!

    ben benieuwd naar jullie ideeën.
    Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
    "Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

  2. #2
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Ik heb ooit een clinic gedaan maar helaas is dat zo lang geleden dat ik me er amper wat van kan herinneren.
    Morgen ga ik wel naar een clinic kijken op HE omdat ik er wel heel veel interesse in heb, misschien komt het dan weer terug. Lijkt me een goed iets om mee bezig te zijn

  3. #3
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Ik ben ook bezig met rechtrichten! Zowel aan de hand als onder het zadel. Ben sinds april bezig, dus ben echt nog een beginner!
    Ik merk dat ik veel bewuster aan het trainen ben en leer iedere training en les weer veel bij. Volgens mij hebben mijn heren er ook wel plezier in, ze denken ontzettend goed mee!
    Aan de hand ben ik bezig met voltes in stap en draf (en dan echt rond, met het hele lijf in een mooie boog), schouderbinnenwaarts en travers in stap.
    Onder het zadel pas ik de principes toe in mijn eigen training. Mijn instructrice staat ontzettend open voor mijn inbreng, dus samen komen we heel ver!

    Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

  4. #4
    Actief Forumlid fluffyfox's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    151

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Ik wist er eerst wel iets van wubwub maar deed er ook niks mee. Maar bij ons op stal zijn er meerdere bewust mee bezig en je ziet die paarden zo goed ontwikkelen!
    leuk dat je je er toch weer voor openstelt ben benieuwd wat je er van mee naar huis neemt. Informeer ons gerust achteraf

    Leuk om te horen Zoé!
    dat moet ik ook weer eens mee pakken de volte in buiging. Nu doen we veel omstapcirkeltjes. Goed voor ondertreden van het achterbeen. Maar de volte is net weer even anders. Thnx voor de tip!
    Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
    "Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

  5. #5
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Haha yes will do!! Zal proberen zo veel mogelijk op te slaan in die boven kamer van me, heb geen goede camera dus denk dat foto's en filmpjes lastig wordt.

  6. #6
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Helaaaaaas.... ik was samen met Suzanne van Buitenzinnig.nl mijn zadel aan het verbouwen tijdens de clinic. TOEVALLIG was dat in dezelfde hal als waar de clinic gehouden werd dus heb zo veel mogelijk mee gekeken en geluisterd. Ik vond het echter een 'waardeloze' clinic. En niet in de negatieve zin maar in de letterlijke zin. Er werd met name verteld wat ze aan het doen waren (welke buigingen) en waarom rechtrichten zo belangrijk was. Maar of ik er nou echt wat aan had om thuis mee aan de slag te gaan? Nee eigenlijk totaal niet. Ik kan dus helaas geen goed verslag doen

  7. #7
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Jammer dat je niet zo veel uit de clinic kon halen om mee aan de slag te gaan! Wel een leuke dag gehad?!

    Mijn pony valt op het moment makkelijk over zijn rechterschouder. Dankzij mijn lessen kan ik dit steeds beter oplossen, maar die voltes blijven voor mij toch echt wel een basis! Zodra ik op de volte die schouder erbij heb, kan ik ook een nette schouderbinnenwaarts of travers vragen. Als ik al aan die zijgangen begin voor mijn voltes netjes gebogen en in balans zijn, wringt hij zich in allerlei bochten die ik niet verzonnen had
    Gelukkig zie ik er inmiddels de logica en vooral ook de uitdaging in. Trainen is leuk!!

  8. #8
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Ja was een geweldige dag, veel gezien en geleerd.

    En trainen is zeker leuk! Heerlijk zeg dat je zo bezig bent!

  9. #9
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Ik ben er ooit eens enthousiast aan begonnen met Bailey, na veel informatie van internet te hebben gehaald.
    Vervolgens ergens een clinic gevolgd waarna ik met gemengde gevoelens weer naar huis ben gegaan.
    Het idee, de theorie, dat alles is fantastisch, maar de methode (of degene die het overbracht) matchte in zoverre niet met mij en Bailey dat ik het daarbij heb gelaten.

    Dat geeft op zich niet, want de theorie en alles wat me aanstaat pas ik gewoon toe op een manier die ik wel prettig vindt, en in Bailey's geval is dat vooral onder het zadel, hoewel hij dubbele lange lijnen tegenwoordig ook heel leuk vindt als afwisseling.

    Met Wente werk ik wel veel aan de hand met moving massage en coördinatieoefeningen en werk ik regelmatig met een clicker erbij. Daarbij nemen we ook dingen mee die ik van het rechtrichten heb meegenomen, maar die ik eigenlijk ook gewoon tot de basis reken, zoals een schouderbinnenwaarts.

    Wat mij de afgelopen jaren is opgevallen bij het rechtrichten is vooral ook dat de kwaliteit en de manier van de oefeningen per lesgever/clinicgever/demogever zo ontzettend varieert. Ik heb in de afgelopen jaren diverse mensen en paarden bezig gezien, en het verschil in kwaliteit en lichaamsgebruik van de paarden was echt enorm. Ik zie paarden die echt fijn bewegen, en paarden die hun bouw meehebben en er tof uitzien, maar vervolgens wel vet over hun schouder kletteren en hun achterhand compleet achterlaten tijdens de oefeningen. En alles ertussenin.
    Hetzelfde geldt trouwens voor manier van leren/lesgeven.
    Herkennen jullie dat ook zo?

  10. #10
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Dat laatste herken ik wel ja, ik heb hele fijne demo's gezien maar ook waar de paarden enorm over de schouder wegliepen en de demogever geen idee leek te hebben. Voor het werken aan de hand ben ik al jaren fan van Piet Bakker. Ik heb nooit les van hem gehad, ben wel eens bij een lesdag wezen kijken en heb ook de DVD. Zijn manier van werken sluit het meeste aan bij Parelli vind ik. Hij vertelt alleen wel meer over zijn aanpak dan over rechtrichten oid zelf, hij gaat ervan uit dat je al oog hebt voor de kwaliteit van de beweging, dat je weet wat een goede sbw is bv.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  11. #11
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Heel herkenbaar Sterre! Bovendien vond ik de paarden die ver waren opgeleid vaak zo verschrikkelijk slecht bewegen - de voorwaartse impuls was volkomen weg - dat ik hier niet mee verder ben gegaan. En daarbij kwam nog dat ik dat gepruts aan de hand eigenlijk heel erg saai vond - en mijn paard werd er ook niet echt enthousiast van. Ik heb dit soort werk dus vaarwel gezegd.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #12
    Actief Forumlid fluffyfox's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    151

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Wtat jammer dat het tegenviel wubwub. Maar idd er zijn goede en slechte instructeurs/demo gevers.
    Ik sta op stal met Kim steutel van equi-unity. Zij is wel erg interessant om te zien met haar paarden. Ze kan ook goed uitleggen naar mijn mening. Altijd heel creatief en inspirerend.
    Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
    "Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

  13. #13
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Ik heb jaren terug met een instructrice aan de hand getraind, uiteindelijk werkte het niet voor ons. Dat kleine gedetailleerde gerommel was toen nog niet aan on besteed, Wick kon het fysiek en mentaal niet opbrengen. Ik werd er te fanatiek van in het fysieke dat ik het mentale bijna uit het oog verloor.

    Ondertussen heb ik ideeën genoeg over het integreren van fysieke en mentale training, passend bij paard en moment. Dat ligt niet zozeer in oefeningen maar in context en doelen stellen waar ook fysieke componenten in zitten. We doen dus van alles (valt bij ons vaak onder "rommelen") maar niet volgens een methode.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  14. #14
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Ik ben er laatst met Tessa-roos mee begonnen, gewoon een beetje schouder buiten en wat ondertreed oefeningen zodat zijn achterhand meer onder de massa gaat komen.
    Een stukje wat we mee nemen in de revalidatie, Falcon vind het lastig stom maar doet wel zijn best en vind ook het juiste antwoord.
    Ik doe het ook kort denk z,n 15 minuutje voor het longeren of rijden, meer dan genoeg anders word het vervelend en nog stommer dan het al is hihihi.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  15. #15
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re: Rechtrichten/werk aan de hand

    Hier ook een les klant van Tessa en Ross. Wij werken al langer aan de hand. Ik vind het een ideale manier om mijn, senior, fit gezond en soepel te houden.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •