Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Gevoelige hoeven

  1. #1
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Gevoelige hoeven

    Onze B-pony heeft behoorlijk gevoelige hoeven op harde ondergrond en op grind.

    Hij heeft (waarschijnlijk) 4,5 jaar op de wei gelopen en loopt sinds september voornamelijk op zand en steen. Zolang de wei het volhoudt, staan ze ca 5 uur per dag op het gras.

    Hij had redelijk brede hoeven en was behoorlijk gevoelig toen hij bij ons aankwam, was volgens de hoefsmid vrij normaal als hij altijd in het gras heeft gestaan.

    Inmiddels staat hij keurig op zijn voeten, maar die gevoeligheid blijft helaas. Het wordt heel langzaam wel ietsjes beter, maar absoluut nog niet goed genoeg.
    Op het grind loopt hij simpelweg kreupel, en op steen/asfalt loopt hij vrij kort. Inmiddels kan er wel een rustig drafje uit op het asfalt, maar hij heeft grote voorkeur voor de berm!

    Natuurlijk heeft hij tijd nodig om te wennen aan een harde ondergrond, maar onderhand zou ik toch wel verbetering moeten gaan zien?!

    Hebben jullie misschien tips om hem daarin te ondersteunen? Ik ben heel voorzichtig aan het rondkijken voor hoefschoenen om in ieder geval op het asfalt wat verzachting te geven (met het oog op beleren voor de kar). In het dagelijks leven heeft hij daar natuurlijk geen hulp van.

    Misschien dat ik qua voeding/training nog iets zou kunnen doen?

    Hij staat nu ong. 5 uur op het gras, krijgt daarnaast 2 flinke porties voordroog (bijna onbeperkt) en 3x per dag een grote hand Nature's Best van Pavo met een hand luzerne..

    Geen flauw idee of jullie een verband zien, maar hij heeft ook vrij veel jeuk over zijn hele lijf. Dit is niet seizoensafhankelijk.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Gevoelige hoeven

    De gevoeligheid is herkenbaar. Moon heeft er wisselend last van. Ik heb hem nu inmiddels bijna 8 jaar, en in die 8 jaar heb ik nu voor de tweede keer hoefschoenen nodig. Door de gevoeligheid liep hij deze winter en dit voorjaar zelfs een aantal keer kreupel. Moet goede bekapping is het niet beter te krijgen, consequent hoefschoenen aan doen buiten helpt wel.
    Wat de jeuk betreft, ook dat is herkenbaar. Moon kreeg vroeger ook Pavo natures best, twee handjes oid. Tegenwoordig voer ik hem Balancer brok van jepaardgezond en fit, staat hij met eczeemdeken op en graasmasker en is de jeuk over. Ik denk dat je met voer weinig voor de hoeven kunt doen maar tegen de jeuk misschien wel.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Gevoelige hoeven

    De relatie met voer van Pavo (sommige soorten) en jeuk heb ik al erg vaak voorbij zien komen, misschien eens proberen als je er mee stopt of het effect geeft.
    Hoe is het gewicht van je pony, bijna onbeperkt voordroog klinkt als veel maar misschien niet voor deze pony.

    Mijn pony loopt ook gevoelig over t en puin en wat "korter" op straat, dat heeft ze altijd gedaan en blijft ze eigenlijk doen, ik merk wel dat het perioden wat beter of minder gaat maar kan de vinger er niet op leggen wat dat is. Goed bekappen met een goede mustangrol is wel belangrijk merk ik.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    886

    Re: Gevoelige hoeven

    Ik ben inderdaad ook benieuwd naar het gewicht van je pony. Ik vind 5 uur per dag grazen, onbeperkt voordroog en 3x daags krachtvoer en luzerne namelijk nogal veel voor een pony. Rijk eten in combinatie met slecht lopen op het harde... ik ben geneigd te denken aan bevangenheid.

    Misschien kun je eens wat foto's maken van de hoeven? Het liefst zo loodrecht mogelijk, van de zijkant en onderkant van de voet. Dan kunnen we misschien met je meekijken wat de bekapping betreft.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

  5. #5
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Gevoelige hoeven

    Super bedankt voor de reacties allemaal!

    Hoefschoenen zou een goede optie kunnen zijn ja. Ik heb daar echt 0,0 ervaring mee, dus zal me eens goed in gaan lezen!

    De relatie met Pavo en jeuk wist ik niet, dat is wel iets om naar te kijken! Ik ben ontzettend tevreden over de Nature's Best bij mijn andere pony, maar ieder paard is natuurlijk anders.. Na hoeveel weken zou ik resultaat kunnen zien bij het voeren van een andere muesli?

    Hij is op het moment helaas inderdaad aan de zware kant. Wij zijn nog heel erg zoekende naar een manier om hem goed op gewicht te krijgen en te houden. Begin dit jaar zag hij er echt goed uit, maar nu hij op het gras staat groeit hij toch weer aardig dicht.. Inmiddels staan ze gescheiden op de wei, waardoor hij een vrij kaal stukje heeft.
    Ook op de momenten dat hij er goed uitzag, was hij gevoelig op zijn hoeven, daar zag ik geen verschil in.
    Ik zal morgen even een duidelijke foto van hem en van zijn hoeven maken! Kan mij voorstellen dat dat voor jullie een stuk makkelijker praat!

  6. #6
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Gevoelige hoeven

    Als je foto's van de hoeven maakt, zou je die willen nemen van recht van voor & opzij (camera dicht bij de grond houden), onderkant en aanzicht vanaf de hielen? Ik ben er wel benieuwd naar.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  7. #7
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Gevoelige hoeven

    Ik ben even aan het oriënteren naar een goede vervangende muesli. Daar wordt dus aan gewerkt! Zou fijn zijn als dat hem een beetje van die jeuk af helpt!

    Vandaag even 'wat' foto's gemaakt!
    Edit 24-6: Wat nieuwe foto's toegevoegd!!

    Hij komt hier net van de wei af, maar ik vind zijn 'grasbuik' wel meevallen vandaag, is soms wel wat erger.
    Hij is wel wat te zwaar (voornamelijk op zijn schouder), maar voor mijn gevoel is het niet heel heftig (of ik ben er aan gewend inmiddels? Graag eerlijk commentaar!!)

    Ik hoop dat de foto's van de hoeven een beetje duidelijk zijn. Anders hoor ik het graag, dan maak ik nieuwe!
    Foto's van de hielen heb ik nog niet, dat zal ik morgen even doen.

    Misschien goed om te weten: Hij staat graag wat lang, met zijn achterhoeven ver naar achteren.

    Voorhoeven: (Ik zal nog even foto's van dichter bij de grond maken!)





    Voorhoeven zijaanzicht:


    Rechtsvoor onderkant:


    Linksvoor onderkant:


    Achter voorkant: (Stilstaan werd hier lastig, probeer morgen even foto's te maken waar ze goed naast elkaar staan)





    Achter zijkant:


    Rechtsachter:


    Linksachter:


    Super bedankt voor het meedenken allemaal, echt heel fijn!!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Zoë; 24-06-15 om 23:19.

  8. #8
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Gevoelige hoeven

    Aan de hoeven zie ik niets bijzonders maar ik ben geen expert. Wat zijn gewicht betreft, vind ik hem stevig, maar weer niet extreem dik. Er kan best wat af. (En dat kan ik van mijn eigen haf ook zeggen, die staat nu met graaskorf en krijgt 's nachts maar een handjevol hooi, en toch wordt ie maar heel langzaam dunner.)
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Gevoelige hoeven

    Ik sluit aan bij Dineke .
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    886

    Re: Gevoelige hoeven

    Wat afvallen betreft: kijk of je voordroog kunt inruilen voor hooi, eventueel een graasmasker om in de weide en stoppen met de muesli.
    Vooral dat laatste heeft een paard niet nodig.

    Hoeven zie ik niet direct hele vreemde dingen aan, behalve dat hij misschien iets meer afgerond zou mogen worden in de teen.
    Maar advies daaromtrent laat ik aan Rianne over
    Je zegt dat hij graag met zijn achterbenen naar achteren gestrekt staat, is dat vaak dezelfde voet of alletwee?
    Als het probleem in de voeten zit, zou dat kunnen wijzen op pijn/ongemak in de hielstreek die hij probeert te ontlasten.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

  11. #11
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Gevoelige hoeven

    Bedankt voor het meedenken!

    Gewicht moet echt iets aan gebeuren inderdaad. Hij is al wel aan het afvallen hoor; in de periode dat we de weidegang op gingen bouwen is hij behoorlijk gegroeid qua gewicht. Nu staan ze gescheiden op de wei (hij op een kaal stukje) en dat scheelt veel. Qua beweging moeten we iets pittiger aan de gang, hij werkt nu ca 4 dagen in de week aan conditie/afvallen.

    Hooi ipv voordroog gaat helaas niet lukken omdat zijn maatje daar van gaat hoesten.. Dit is ook de reden waarom ik muesli geef: een goede, constante kwaliteit voordroog is bijna niet te krijgen.. Over anderhalve week ga ik overstappen op een muesli/brokje van BioRon (even in overleg wat het handigst is). Ben benieuwd wat dat met de jeuk doet!

    Hij staat graag met allebei zijn achterbenen wat naar achter gestrekt. Ook vindt hij het (nog) lastig om mooi onder te treden tijdens het werk aan de hand. Problemen in de hielstreek klinkt inderdaad wel logisch!

    Ik ben een beetje aan het oriënteren op hoefschoenen. Is het verstandig om die nieuw te kopen, of zou ik ook eerst gebruikte kunnen aanschaffen om het eens te proberen? (Misschien beter nieuw i.v.m. inlopen?)

  12. #12
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Gevoelige hoeven

    Ik heb wat nieuwe foto's toegevoegd!

  13. #13
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Gevoelige hoeven

    Linksachter vind ik de straal wat rood. Voelt die ook anders dan de andere stralen?
    Qua bekapping ziet het er keurig uit!

    Werkt deze pony? Ik vind dat hij eg veel krachtvoer krijgt.

  14. #14
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Gevoelige hoeven

    In plaats van muesli of brok kun je ook kijken naar speciale vitaminebrokjes voor paarden en pony's die alleen ruwvoer krijgen. Alles wat ze mogelijk missen aan voedingsstoffen in het ruwvoer zitten erin en toch heb je maar heel weinig nodig. Ze zijn caloriearm. Ik gebruik zelf de balancer van jepaardgezondenfit.nl en andere mensen op het forum hebben weer goede ervaringen met Equilin bv. Er zijn al verschillende topics over, misschien daar eens kijken voor een alternatief voor brok of muesli?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  15. #15
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Gevoelige hoeven

    Hoeven zijn inderdaad heel keurig Wel zie ik zowel voor als achter een wat omhooggedrukte kroonrand en een kleine flare (de hoefwand loopt niet mooi recht) in de kwartieren. Door goede kwartierboogjes erin te vijlen zul je zien dat de kroonrand gaat ontspannen en zakken en dat de flare verdwijnt. Het is daarbij dus de bedoeling dat de wand in de kwartieren de grond niet meer raakt, zodat de wand ook echt ruimte heeft om te zakken. Behalve dat is het ook de natuurlijke vorm van de voet en helpt bij het hoefmechanisme. Zonder gewicht erop trekt de hoef wat samen en zijn de boogjes van de grond, met gewicht erop zet de hoef uit en zullen de kwartieren net de grond raken.

    Bij flare kunnen de zoolhoornpijpjes meegetrokken worden opzij. Doordat er niet méér zoolpijpjes kunnen ontstaan worden ze alleen platter en dus dunner (hoe dunner de zool, hoe gevoeliger). Als de flare weg is groeien de zoolpijpjes weer gewoon recht naar beneden en krijg je optimale dikte. Dan nog iets: ik zou de steunsels nog ietsje korter maken, zodat ze rechter op kunnen komen, ze lijken nu wat opzij geklapt. Dan drukken ze de zoolpijpjes ook opzij namelijk (=niet fijn). Plús dat ze de hoefwand in de kwartieren wat naar buiten drukken (flare).

    Het zijn allemaal min of meer details, zeker als ik het vergelijk met veel andere hoeven die ik zie, haha (want je paard heeft echt wel mooie voetjes), maar het zou kunnen dat de gevoeligheid minder wordt als je de hoef verbetert op deze punten. Sommige paarden zijn nu eenmaal perfectionisten als het aankomt op het gevoel in de hoefjes, haha. De één dendert nog door met te lange, gespleten hoeven en overgroeide steunsels, de ander heeft al commentaar bij een milimeter teveel hier of daar.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •