Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: Gevoelige hoeven

  1. #16
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Gevoelige hoeven

    Super bedankt voor de interessante en leerzame reacties allemaal!
    Ik heb weer even huiswerk
    Wat betreft de bekapping ga ik even met mijn hoefsmid in overleg; lijkt mij niet verstandig om zelf aan te gaan rommelen! Ik hoop dat hij mij hierin kan begeleiden. Klinkt wel heel logisch allemaal!

    Ik ben blij om te horen dat ze er vrij goed uitzien, betekent dat mijn smid goed werk heeft geleverd! Toen wij hem in september kochten, zag het er een stuk minder netjes uit (maar daar heb ik helaas geen foto's van..)

    Super bedankt, hier heb ik echt wat aan!!

  2. #17
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Gevoelige hoeven

    Vandaag heb ik hoefschoenen binnen gekregen om eens te proberen.
    Helaas passen ze volgens mij niet. Ik kan alleen nergens echt goede richtlijnen vinden voor het passen.. ("Niet draaien, niet knellen en veel verder kom ik niet..)
    Ze ogen wat lomp (maar daar zal ik aan moeten wennen ) maar volgens mij heeft hij ook veel te veel ruimte. (Op de foto staat de hoef zo ver mogelijk achterin de schoen)
    Ik kan de schoen niet met de hand draaien, maar hij heeft er nog niet mee gelopen.

    Is dit nog op te lossen met bijvoorbeeld een omslagbandage / sok, of kan ik beter op zoek gaan naar een ander model?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  3. #18
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Gevoelige hoeven

    Oh, dat ziet er inderdaad wel érg immens uit zeg! Of lijkt het zo op de foto? Als ik je verhaal zo hoor lijkt het me inderdaad érg ruim ja.
    Hoe kom je aan deze schoenen om te passen? Na meten of op aanraden van?

    Het meten van bv. easyboots komt echt wel precies, en als je dat netjes doet heb je schoenen die echt strak en netjes passen is mijn ervaring, en is dat ook prima online te bestellen.

    Ik heb net een nieuw paar schoenen voor Bailey gekocht, easyboot glove back country's.
    Ik heb al een paar jaar schoen-ervaring, en dat maakt dat ik ze met wat gefrut nét aan krijg. Bailey weet precies hoe hij kan helpen met zijn hoef, stalgenootje gebruikt bij haar paard een rubber hamer om de schoenen het laatste stukje lekker te laten zitten. Dat om een beetje een beeld te krijgen van hoe strak ze gaan
    Vervolgens haal ik al het klittenband flínk aan, en dan zit alles heel smooth. Er is dan ook echt geen ruimte voorin de schoen meer.

    Toevallig vandaag een foto gemaakt toen hij zijn schoenen aan had. Geen blote hoef ernaast want alles zat al.


  4. #19
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Gevoelige hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne Bekijk Bericht
    Sommige paarden zijn nu eenmaal perfectionisten als het aankomt op het gevoel in de hoefjes, haha. De één dendert nog door met te lange, gespleten hoeven en overgroeide steunsels, de ander heeft al commentaar bij een milimeter teveel hier of daar.
    Mooi verwoord zeg! Dat herken ik. Sofie is eerder van dat laatste type en zal volgens mij altijd gevoelig blijven lopen. Hoefschoenen zijn dan ook erg handig in dat geval. Schoenen vinden die goed passen en ook nog een beetje handig zijn in gebruik vind ik dan wel weer een uitdaging. Maar er staan hier al goede tips. Ik zou ze (als het even kan) wel laten aanpassen door iemand die er ervaring mee heeft, dan ben je zeker dat ze goed zijn.

    Ik had vroeger Cavallo hoefschoenen en die zagen er een beetje hetzelfde uit als jou schoenen. Ook een beetje aan de grote kant en ik vind ze niet zo handig. Ze bewegen daardoor een beetje bij iedere stap en dan krijg je gemakkelijker schuurplekjes op de hielen of dergelijke.

    Sterre, je schrijft dat je al veel schoen-ervaring hebt. Heb je ook al Renegades geprobeerd? Zoja, dan ben ik heel benieuwd naar je ervaring in vergelijk met deze easyboots!
    Laatst gewijzigd door Marie; 16-09-15 om 01:06.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  5. #20
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Gevoelige hoeven

    Op bijvoorbeeld www.equischoen.be zijn maattabellen te vinden en handleidingen voor goed opmeten Als je die volgt heb je al gauw de juiste maat. Maten en pasvormen verschillen ook per merk, dus kijk goed bij welke hoefschoen de maten het meeste overeen komen. Zo te zien heb je bij deze minstens een halve cm speling? Dan denk ik dat ze te groot zijn.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  6. #21
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Gevoelige hoeven

    Marie, ik heb inderdaad schoenervaring, maar zelf alleen (en in mijn directe omgeving ook alleen) met easyboots in verschillende varianten.
    Renegades hoor ik wel goede verhalen van uit eerste hand, maar heb ik zelf nooit gehad.

    Bailey hangt qua easyboots nogal tussen maat 2,5 en maat 3. Ik heb een paar jaar easyboot gloves in maat 3 voor hem gehad, maar op gegeven moment gingen die toch te snel uit onderweg, en uiteindelijk zijn ze nogal stukgegaan daardoor. Daarbij wil ik wel benadrukken dat dat écht lag aan dat Bailey jarenlang schommelde op het randje tussen maat 2,5 en 3, en dat dát echt denk ik het euvel is geweest.
    Want de gloves op zich zijn echt fijn en stalgenootjes rijden er ook fijn mee.

    Bailey heeft wat steile hoeven, waardoor de pasvorm haast nog nauwer komt dan bij op termijn wat wijder uitlopende voeten.
    Vandaar ook mijn keuze voor het nieuwste model van easyboot, de glove backcountry. Met precies op díe plekken mogelijkheid tot flink vaststrippen met dik klitteband, zonder dat het knelt of drukt.
    Deze schoenen floepen nét aan als je weet hoe het werkt, en passen precies. Ik hoor ze ook niet onderweg (dat in tegenstelling tot het vorige paar) en tot nu toe bevallen ze echt super.

    Bailey heeft een hekel aan riempjes en freubels op niet-de-juiste-plekken en krijgt enorm gauw nare plekken van wrijving, maar de easyboots glove & glove backcountry doen het op dat vlak super hier, nog nóóit een schuurplekje gehad (en ik maak ritten tot 45 km).
    Ik rag er gewoon mee door meters blubber en galoppeer in zand en doe niks anders dan zonder schoenen, en ze zitten keurig. Voor het geval je je dat nog af zou vragen

    Ik koop die van mij bij Duitse winkel Hufschuhe Coach. Superfijne winkel, veel info en filmpjes ook met info. En goede service, snelle verzending en nette prijzen.

  7. #22
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Gevoelige hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sterre Bekijk Bericht
    Oh, dat ziet er inderdaad wel érg immens uit zeg! Of lijkt het zo op de foto? Als ik je verhaal zo hoor lijkt het me inderdaad érg ruim ja.
    Hoe kom je aan deze schoenen om te passen? Na meten of op aanraden van?
    Bedankt voor alle reacties weer!
    Ik heb mijn maten doorgegeven aan een verkoper voor informatie (ga geen namen noemen ). Deze gaf aan dat dit met de Cavallo in deze maat met een inlegzooltje prima zou passen. Inlegzooltje was ook nog eens extra dempend, dus klonk ideaal.
    Jammer genoeg gingen ze dus absoluut niet passen (was na 100 meter al wel duidelijk ). Deze heb ik dus ook niet meer!

    Ik ben op het moment niet echt hard zoekende, omdat ik onwijs druk ben met school.
    Met zijn maten kom ik vooral uit op Marquis schoenen, maar daar hoor ik niet echt lovende verhalen over..
    Heb nu in ieder geval de tijd om te kijken hoe de hoeven ontwikkelen tussen de bekapbeurten door. Ik houd ze zelf ook wel aardig bij; ben benieuwd wat mijn smid er volgende week van zegt! Zal ze weer eens opmeten binnenkort, maar denk niet dat ze veel veranderd zijn!

  8. #23
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Gevoelige hoeven

    Inmiddels is er veel veranderd, misschien wel leuk om even een vervolg te geven:

    Ten eerste is hij mooi afgevallen en is nu eindelijk prima op gewicht!
    De jeuk is inmiddels ook helemaal over, wellicht had dit toch met het gewicht te maken?!
    Kroelen blijft fijn, maar hij schuurt niet meer!


    Half september is Ruben nagekeken door de osteopaat, ik vond hem qua beweging te stijf voor zo'n jonge pony.
    Dit bleek een heel goede zet te zijn, want hij zat behoorlijk vast. Onder andere in zijn bekken, waardoor hij dit niet goed kon kantelen en heel veel gewicht op zijn voorhand kreeg. Als gevolg hiervan zat hij ook in zijn rug en bij zijn schouders vast. (Osteopaat denkt dat hij een keer een ongeluk gehad heeft, achterover geslagen o.i.d. Volgens haar was het best heftig..)

    Na deze behandeling hebben we veel gewandeld; rechtuit en niet teveel vragen. Gewoon laten voelen dat hij zijn lijf weer kan bewegen.
    Na enkele weken kreeg ik het zo druk met mijn studie, dat hij vakantie heeft gekregen.

    Deze week ben ik hem echter weer wat op gaan pakken, en jeeetje wat een verschil! Op het asfalt loopt hij prima, totaal geen problemen meer! Op het d is hij nog een heel klein beetje gevoelig, maar dat vind ik niet zo bijzonder.

    Het blijkt dus dat hij waarschijnlijk zoveel gewicht op de voorhand kreeg, dat hij daardoor gevoelig werd. Nu hij makkelijker onderstapt en meer op de achterhand loopt, is het probleem grotendeels over! Ook staat hij niet meer met zijn achterbenen zo ver naar achteren etc. Hij is echt goed opgeknapt! Ik ben superblij!

  9. #24
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Gevoelige hoeven

    Fijn, dat klinkt goed!!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  10. #25
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Gevoelige hoeven

    Fijn dat je even feed back geeft!
    Super dat het beter gaat.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #26
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Gevoelige hoeven

    Wat een fijne update
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •