Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Hoefschoenbeslommeringen

  1. #1
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Hoefschoenbeslommeringen

    Moon heeft sinds een week of drie een paar mooie Equine fusion jogging shoes. Geweldig, nu loopt hij niet meer gevoelig op stenige stukjes. Bovendien stapt hij veel sneller.

    Geweldig! Althans, dat dacht ik eerst. Maar laatst reed Marloes met hem op het veldje en kon ik hem dus eens rustig van de kant bekijken. En nu weet ik het zeker, dat snelle lopen heeft een RB kantje. Hij gaat bovendien erg op de voorhand lopen, hij haast zich als het ware over zijn voeten heen. Dat heeft hij bij de Easyboots die we een paar jaar terug gebruikten nooit gedaan. Dan stapte hij wel lekker maar niet dat gehaaste. Kennelijk vindt hij er iets niet fijn aan. Dat is probleem 1.
    Wat ik in ieder geval ga proberen is een sok zonder voet over zijn koot doen om te kijken of het dan minder irriteert.
    Probleem 2 is dat sinds een week de rechterschoen draait en flink ook. Ik kan twee oorzaken verzinnen:
    A. De schoenen worden soepeler in gebruik en door Moon's ronde hoeven draaien ze makkelijk.
    B. Moon is een maand geleden bekapt, er is inmiddels dus wat bijgroei en met name die rechterhoef wordt dan best een stukje breder. Misschien past de schoen daardoor niet goed meer.
    De hoefschoenpasser raadde pads aan, en die ga ik proberen, maar als de hoeven juist te groot zijn is het geen oplossing. De andere oplossing is misschien tussentijds zelf bijvijlen maar dat vindt mijn rug een slecht idee. Of de bekapper vaker laten komen.

    Online vind ik wat ervaringen van mensen die zeggen dat deze hoefschoenen in de grote maten met ronde hoeven inderdaad snel draaien. Zijn er hier mensen met ervaringen of tips?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  2. #2
    Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Locatie
    Hengelo (Ov)
    Leeftijd
    37
    Berichten
    179

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Ik heb geen ervaring met de Equine fusion hoefschoenen, maar ik heb voor lange ritten rondom Renegade Vipers en eerder heb ik ook een paar Easyboot Glove gebruikt.
    Wat volgens mij voor alle schoenen geldt: Hoe beter de pasvorm overeenkomt met de vorm van de hoef, hoe beter ze blijven zitten!
    Binnen twee weken na het laatste bijwerken van de hoeven gebruik ik de schoenen en anders ga ik eerst met de vijl aan de slag.
    Nu komt de pasvorm bij jouw schoenen misschien minder precies maar ik kan me dit probleem heel goed voorstellen bij ronde hoeven en zulke zachte/flexibele schoenen.
    Ik zou zeggen: laat de hoeven nu weer bijwerken en kijk of dat je probleem oplost

  3. #3
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    He bah, wat rot dat die mooie schoenen nu ineens toch niet helemaal je van het blijken te zijn.
    Gek dat hij zo mal op de voorhand loopt. Ik heb bij Bailey ervaring met de EB gloves en (nadat hij zeker wist dat ik hem niet vastgeplakt had aan de grond met die dingen) liep hij er echt zo op weg. Als hij zo gek blijft lopen kan ik me inderdaad niet anders indenken dan dat er wat niet lekker zit.

    Een schoen die echt draait is volgens mij simpelweg gewoon te groot. Als de hoef groeit gaan de schoenen soms lastiger aan, maar dat ze gaan draaien vind ik gek. Dat is het tegenovergestelde idee.
    Pads gaan bij een te grote schoen wellicht wat helpen als de voet te klein is, maar niet bij een te grote schoen natuurlijk inderdaad.. Bijvijlen of de bekapper vaker laten komen lijkt me dan ook averechts, dan maak je ze steeds kleiner en wordt het risico op draaien alleen maar groter. En als je er steeds wat afhaalt kom je ook steeds op dat gevoelige punt uit als je niet oppast. Dat kan ook niet het idee zijn.
    Een schoen die zo snel inloopt/uitlubbert dat hij na zo'n kort gebruik al draait lijkt me eigenlijk gewoon niet de bedoeling.

    Bailey heeft wat meer langwerpige hoeven en daarbij voeten die praktisch niet van vorm veranderen omdat ik precies zoveel rijd als hij afslijt (het is dus ook alleen als ik meer rijd dat ik daar schoenen voor gebruik). Ik heb ook enkel ervaring met EB gloves.
    Op bokt loopt wel een groots topic met hoefschoen-vragen, wellicht dat je daar wijzer uit wordt?

  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Bedankt voor de tip daar ga ik nog eens verder neuzen.
    Gisteren gereden met de pads in de schoenen. Eerst zonder schoenen gestapt op het veldje en toen met. Deze keer veranderde zijn loop niet en struikelde hij ook niet, dat is een positieve ontwikkeling!
    Helaas maakte het op het draaien niets uit. Dat ze te groot zijn kan ik me nauwelijks voorstellen, volgens de maattabel van Easyboot zitten Moons voeten in de lengte tegen de max maat aan van wat die kunnen hebben en zijn zijn voeten zelfs iets te breed. Nou zijn die schoenen erg flexibel en daarom passen ook afwijkende maten nog wel maar ik kan me voorstellen dat ze in de breedte niet optimaal zitten en gaan draaien omdat er in de lengte iets meer ruimte is. Iedere twee/drie weken bijvijlen of de smid laten komen is ook niet de bedoeling inderdaad.

    Ik ga de hoefschoenpasser maar weer mailen, misschien kan hij er een keer naar kijken als hij toch op stal is.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5
    Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Locatie
    Hengelo (Ov)
    Leeftijd
    37
    Berichten
    179

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Waarom is iedere twee/drie weken bijvijlen niet de bedoeling?
    In de zomer groeien de hoeven best snel en moet ik dit wel doen als ik de hoeven in dezelfde vorm wil houden.
    Draaien als de vorm van de hoef veranderd/groter wordt kan zeker wel! Iets wat niet past gaat draaien, te klein of te groot kan allebei...
    Ze zeggen ook dat je schoenen aan moet meten maximaal 2 weken na een bekapping.

  6. #6
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Ze zijn een week na het bekappen aangemeten. De reden dat ik niet voortdurend wil bijvijlen is omdat we net een aantal maanden problemen hebben gehad met vage kreupelheden die te maken hebben met een gevoelige zool. Ter info, hij staat al zijn 15 jaren al op blote voeten. De eerste week na het bekappen is hij dan doorgaans wat gevoelig maar daarna was het ok. Ze strooien hier in de omgeving echter steeds meer met vermalen bouwpuin als 'verbeteraar' van onverharde wegen en dat is scherp itt afgerond t zoals voorheen gebruikt werd. Ook boomstronken vindt hij niet fijn en die hebben we bij bosjes hier.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  7. #7
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Mijn Cos kan ik niet rijden zonder 4 hoefschoenen, hier in Limburg alleen maar Grindpaden en puinpaden. Naoma gekocht met 'supervoeten'. Dat viel wel tegen want ze waren veel te lang, flairs en ze stond erop naar binnen. Ze liep wel overal overheen. Nu een keer laten bekappen (en echt niet rigoreus) en ze loopt ook al niet meer OK op de Grindpaden. Maar ik vind een 'open' voet en goed werkend hoefmechanisme belangrijker dan blootvoets kunnen lopen. Dus ook hoefschoenen voor Naoma.

    Hier echt goede ervaringen met de Renegades. Draaien niet, nog nooit kwijt geraakt en inmiddels ben ikvrij goed in het snel aan en uit doen van de schoenen . Ik hoop dat je de Equine Fusion schoenen goed gaat krijgen voor jouw gebruik! Succes ermee!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  8. #8
    Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    gendt (dorp tussen arnhem en nijmegen)
    Berichten
    856

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Renegades zijn helaas te klein voor Moon.
    Hopelijk vinden we een oplossing dineke. Inderdaad anders hem maar weer keer laten kijken naar de hoefschoenen.
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

  9. #9
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Ik had de passer gevraagd of hij nog ideeen had. Hij antwoord altijd heel snel, fijn! Hij stelde voor om het riempje voorop aan de kant waar de schoen heen draait strakker aan te trekken dan het andere. (voorop zitten twee riempjes waarmee je de schoen aan laat sluiten op de hoef). Dat heb ik vandaag geprobeerd. Eerst de buitenste zo strak mogelijk gedaan (er flink aan trekken met de hoevenkrabber) en dan de binnenste gewoon strak. En dat hielp! Gestapt en gedraafd op het veldje (en ondertussen geschaafd aan de wat roetsig geworden freestyle). En daarna aan de 22ft voor het eerst laten galopperen met schoenen. Het was een ingehouden galopje maar voor de eerste keer viel het me niet tegen. En geen schuivende schoenen!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  10. #10
    Actief Forumlid paardnatuurlijk's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2009
    Locatie
    Huissen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.036

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Fijn Dineke dat, dat helpt!

  11. #11
    Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    gendt (dorp tussen arnhem en nijmegen)
    Berichten
    856

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Fijn Dineke! Hopelijk helpt dit! Klinkt dat je lekker bezig bent geweest!
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

  12. #12
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Fijn dat dit lijkt te werken!

  13. #13
    Forumlid SOL's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2015
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    43
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Ik zou graag nog het eea willen weten over hoefschoenen. Ik heb daar heel weinig ervaring mee. Wanneer gebruiken jullie dat? Bij veel op de verharde weg rijden? Als een paard daar eenmaal aan gewend
    is, kan je dan nog zonder hoefschoenen rijden? Is het juist verstandig om het al aan te wennen bij een jong paard of beter om de hoeven op een zeer rustige manier aan de verharde weg te wennen.

  14. #14
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Ik gebruik ze omdat moon gevoelig begon te lopen op wegen die verbeterd zijn met bouwgruis. Dat doen ze hier nogal graag op onverharde wegen. De meeste paarden kunnen zonder bescherming goed op verharde wegen lopen. Dat kun je het beste rustig opbouwen inderdaad. Bij sommige paarden die veel op verharde wegen lopen zie je teveel slijtage aan de hoeven. Ook dat kan een reden zijn voor hoefschoenen, naast gevoelig lopen op steentjes.
    Je hoeft ze er niet jong aan te wennen, na een paar keer lopen de meeste paarden er gewoon goed op, mits de schoenen goed passen natuurlijk.

    Ik zou het met Dario gewoon eerst eens proberen zonder. Kijk hoe hij loopt op de verharde weg en op steentjes. Is hij er ok mee, niets aan de hand. Ook kun je rustig aankijken hoe snel zijn hoeven slijten. Voor de meeste paarden geldt dat je behoorlijk wat kilometers kunt maken voordat ze teveel slijten.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  15. #15
    Forumlid SOL's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2015
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    43
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hoefschoenbeslommeringen

    Heel erg bedankt voor je antwoord Dineke. Ik zal het lopen op de verharde weg inderdaad langzaam opbouwen.



Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •