Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 30

Topic: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

  1. #1
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Wie heeft er wel eens een cursus hoefonderhoud (of iets soortgelijks gedaan?)
    Ik zou Vinurs hoeven zelf wel wat willen bijhouden tussen de bekapbeurten door. Lijkt me natuurlijker dan dat ze eens in de zoveel weken worden bijgewerkt.

    Ik ben benieuwd welke cursussen jullie gedaan hebben en hoe die bevallen zijn? Ik lees op hoefnatuurlijk.nl en paardenhoeven.info dat er mogelijkheden zijn voor cursussen. Maar wellicht hebben jullie nog andere ideeën, bijvoorbeeld bij iemand die hier ook echt voor gestudeerd heeft?

  2. #2
    Actief Forumlid paardnatuurlijk's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2009
    Locatie
    Huissen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.036

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Leuke vraag Jorien! Ik lees mee! Want ik zou Taspo haar hoeven ook wel zelf willen bijhouden!

  3. #3

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Ik heb ooit zo'n eendagscursus gedaan, van paardnatuurlijk dacht ik, is dat nu hoefnatuurlijk? Weet het even niet meer. Met een boek en DVD en praktijkdag met hoeven van slachtpaarden oefenen. Ik kon er heel aardig mee uit de voeten, liet wel zo nu en dan een natuurlijk bekapper komen en checken. Hoeven van mijn vorige paard bleven erg mooi ook met veel rijden over asfalt, i.t.t. hoeven van andere paarden in de weide (brokkelhoeven en dan maar op ijzers). Op steentjes wel altijd wat gevoelig gebleven. Toen ik door fysieke toestand niet meer zelf kon bekappen ben ik overgegaan op een smid die ook kennis van natuurlijk bekappen heeft, merkte toen wel dat de hoeven er nog beter van werden, met name de flares die ik er niet uit kreeg gingen toen wel weg. Die smid heb ik nu voor Zita nog steeds. Heel af en toe vijl of snij ik zelf nog wel eens wat bij tussendoor, maar aan Zita's hoeven is doorgaans weinig onderhoud nodig. Maar het is nog steeds wel handig om dat te kunnen.

  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Volgens mij os hoefnatuurlijk en paardnatuurlijk inderdaad hetzelfde.
    Wat ik vooral belangrijk vind om te gaan snappen hoe die hoef in elkaar zit. Dat heb jij dus wel geleerd daar? Lijkt me reuze interessant!

  5. #5

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Die cursus heb ik ook gedaan en sindsdien hou ik de hoeven van mijn paarden zelf bij. Pias loopt nu al een jaar of acht zonder ijzers en ongeveer net zolang bekap ik zelf. In het begin liet ik hem nog wel af en toe controleren, nu niet meer. Leandro heb ik 1 keer door een smid laten bekappen, omdat hij met erg verwaarloosde hoeven uit de opfok kwam en ik het niet voor elkaar kreeg om ze goed in vorm te krijgen. Sindsdien probeer ik het zelf bij te houden. Bij Leandro vergt dat nogal wat geduld, maar we komen er wel.

    Zolang je het goed bijhoudt en je paard geen grote problemen heeft met zijn hoeven kun je het met een eendaags cursus best bijhouden, is mijn ervaring.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  6. #6
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Ik kan iedereen de cursus (theorie en praktijk) van Heleen Davies aanraden. Ik heb ook de cursus bij Paardnatuurlijk gedaan maar dat gaf mij niet genoeg houvast/zakerheid om echt zelf aan de slag te gaan. Twee maal de theorie bij Heleen gevolgd en ook 2 x de praktijk (en in september nog eens ) en ik kan prima zelf de voeten bijhouden!

    Haar site geeft ook al enorm veel info! http://paardenhoeven.info/
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  7. #7
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Angela, de cursus bij hoefnatuurlijk en de cursus bij Heleen Davies, komt dat inhoudelijk met elkaar overeen. Oftewel : leer je geen tegenstrijdige dingen? Heleen komt binnenkort ook in Ede, maar als ik daarheen wil moet ik heel veel schuiven op mn werk, dus ik twijfel nogal

  8. #8
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Het doel is hetzelfde, geen supergrote verschillen. Ik zelf vind de theorie bij Heleen veel duidelijker en uitgebreider. Bij PN stop je eigenlijk op de witte lijn met bijvijlen. Heleen gaat uit van Hoofmappen (Sheryl Henderson) en zij zeggen dat een witte lijn ook uitgerekt kan zijn door te lange voeten, waardoor het soms ook noodzakelijk is om in de witte lijn te vijlen om te corrigeren. Dit is een van de dingen die mij duidelijk is blijgebleven. Hoofmappen is net als PN bekappen geschikt voor de gemiddelde hoef die ok is. Zieke of zwaar misvormde hoeven kun je niet in de 'algemene' regel meenemen.

    Onder de foto's van Cos zijn voeten begin maart (had aardige rolstraal waar ik maar niet verder mee kwam) en nu begin juni met behulp van de info van Heleen. Ik vind het persoonlijk ook erg fijn dat ik haar altijd foto's mag sturen en dan geeft ze feedback. Voor mij was PN de basis en Heleen hetgeen waardoor ik echt kon gaan snijden en vijlen.

    Hoef 1 maart.jpg

    Hoef 2 maart.jpg

    Hoef juni.jpg

    Hoef juni 2.jpg
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  9. #9
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Dank je wel!
    Klinkt wel goed inderdaad, om het allebei te doen. Al hoewel de centjes ook maar 1x uitgegeven kunnen worden natuurlijk.
    Als er meer mensen zijn met (andere) ervaringen, dan hoor ik het ook graag

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    In de beginperiode liet ik Klaas Feuth de hoeven bekappen, ik heb het pakket van paard natuurlijk gekocht en ben tussendoor zelf gaan bijhouden, Klaas maar ook bv Anne Schuitema die nu nog 1 a 2 keer per jaar komt stimuleren je om het zelf te doen, die combinatie is mij goed bevallen ,iedere keer goed kijken hoe ze het doen en dan tussendoor zelf bijhouden aan de hand van het boek en dvd, Whoopie heeft geen moeilijke hoeven. Beide bekappers leggen graag het een en ander uit.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Locatie
    Enschede
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.986
    Dagboek Berichten
    90

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Op aanraden van onze hoefsmid zijn wij deze cursus aan het overwegen;
    http://www.paddockparadise.eu/nl/edu...ijke-bekapping
    www.eenehorsemanship.nl
    Lessen Natural Horsemanship omgeving Twente

  12. #12
    Actief Forumlid paardnatuurlijk's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2009
    Locatie
    Huissen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.036

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Die cursus lijkt mij ook wel interessant! Alleen best wel een hoop geld. Ik zag op de site dat ze de cursus zelfs in Arnhem geven. Dat is vlakbij mij! En zelfs ook in Bennekom bij manege zonder drempels! Maar even goed over nadenken! Bedankt voor de tip Eef!

  13. #13
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Tnx Eef! Dat is denk ik wel zo'n beetje wat ik zoek
    Ik ga de agenda erbij pakken. Bij manege zonder drempels komt helemaal goed uit, kan ik tussendoor Tyco knuffelen

  14. #14
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Ik heb zelf ook een info avond van Heleen Davies gevolgd. Héél interessant! Erg duidelijke info Ik was echt heel blij dat ik die gevolgd heb. Sinds dien laat ik een natuurlijk bekapper komen bij Sofie en kijk ik iedere keer goed mee en vraag ik om uitleg. Op die manier heb ik soort van mijn eigen persoonlijke praktijk cursus haha
    Sinds een tijd vijl ik zelf tussendoor bij en laat ik langzaam steeds iets meer tijd tussen de bekapbeurten van mijn bekapper. Zo wil ik het graag verder opbouwen. Binnenkort koop ik zelf ook messen en kan ik daar ook mee aan de slag. Ik ben zelf wel héél voorzichtig en haal er eigenlijk altijd te weinig af, op die manier vind ik het veilig oefenen En het heeft ook echt een positief effect op Sofie haar hoeven dat ik ze regelmatig bijhoudt! Ze had steeds wat last van bekapbeurten maar omdat ik er nu om de 1-2 weken een paar milimeter vanaf vijl is het steeds zo weinig dat ze er geen last van heeft
    Take the time it takes, so it takes less time.

  15. #15
    Forumlid SOL's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2015
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    43
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Cursus hoefonderhoud, ervaringen?

    Ik heb ze net een mailtje gestuurd aangezien de agenda van de workshops van PaddockParadise maar tot en met juli reikt. Ik wil zelf graag wat later in het jaar een workshop volgen, het liefst in Bennekom.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •