Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 61

Topic: Kokosolie tegen teken

  1. #1
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Kokosolie tegen teken

    Toevallig kwam ik dit van de week tegen bij de blauwe buren.
    Kokosolie als middel tegen teken. Teken schijnen het zo vies te vinden dat ze niet bijten, vanwege het hoge gehalte laurinezuur in kokosolie.

    Erg interessant vond ik en had het nog niet eerder gehoord, vandaar dat ik het even deel.
    Hier ook nog een link http://www.kokosoel.info/mittel-gegen-zecken.html.
    Ik vind het erg interessant, hier zitten ook wel teken en de enige eerdere oplossingen die ik hoorde gingen altijd over je hele paard vol DEET sprayen. Dat vond ik dan weer erg heftig, dit zou een goed natuurlijk alternatief zijn!

    Kokosvet/olie schijnt ook nog voor 100 andere dingen erg goed en fijn te zijn, onder andere voor de huid. Ik probeer het nu in combi met amandelolie en kamille als huidolie, benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
    Wellicht hebben jullie er ook wat aan!

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Kokosolie tegen teken

    Ik heb deze info ook gekregen een tijd terug tijdens een lezing over de behandeling van de ziekte van lyme. Wat je ook kunt doen is dagelijks 2 tot 3 eetlepels kokosolie gebruiken (om in te bakken, of door een smoothie of andere dingen). Op die manier word je ook onaantrekkelijk voor de borreliabacterie, en geef je de bacterie geen ideale omgeving om in te verblijven zeg maar. Zelf gebruik ik mede daarom ook kokosolie. Voor de honden wou ik het daarom ook gebruiken maar die eten het zo niet, dus daar moet ik nog even wat voor verzinnen, ik wil toch eens gaan testen of ze minder teken hebben als ik het ze dagelijks geef. Kokosolie is wel echt vet, dus in de vacht smeren bij bv honden vind ik wel lastig omdat dan daarna je huis eronder zit. Maar ik wil het wel eens uitproberen als ik met ze het bos in ga , vooral Spike heeft dan vaak veel teken.

    Ga je het voor jezelf gebruiken of voor je paarden?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Kokosolie tegen teken

    Oh kijk! Jij kent het dus, ik had er nog niet eerder van gehoord in deze toepassing.
    Ik heb zelf nooit teken eigenlijk, maar mijn pony's hebben er soms eentje en vaak van die plekjes waarvan ik denk dat er wel een teek zou kunnen hebben gezeten.
    Mijn idee was dus vooral om het op ponyneuzen en -benen te smeren ter preventie.
    Daarnaast heeft Bailey gauw een kapotte huid onder zijn dikke manen; dat is zo dik dat het zweet en kriebelt, en zijn huid wordt ook snel droog. Ik hoop dat het ook daarvoor helpt. Ik heb vandaag kokosvet met amandelolie en kamille voor het eerst als proef gebruikt.

    Kan me voorstellen dat een hond vol kokosolie in je huis minder praktisch is ja... Het ruikt ook best sterk en is wel gek om te eten voor ze natuurlijk, snap dat voeren ook niet zo makkelijk is.

    Heb zelf een paar recepten in de kast liggen met kokosvet die erg lekker zijn, daarvoor had ik het in eerste instantie gekocht, maar het zal niet het eerste ding zijn dat uiteindelijk gewoon bij de paarden belandt

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Kokosolie tegen teken

    Ik gebruik zelf kokosolie als handcreme en dat trekt prima in, maar ik vraag me af of het op de vacht niet enorm vettig wordt? Ik zou de paarden dan continu ingevet moeten houden want er zitten hier zat teken.

    Kun je het ook aan paarden voeren? Als het op die manier ook tegen teken werkt, zou dat een stuk praktischer zijn. Weet jij dat Janneke?

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Kokosolie tegen teken

    Ja ik heb daar ook aan zitten denken Marja, maar wat voor verhouding moet je dan aanhouden, bij mensen is het 2 a 3 eetlepels per dag, moet je dan evenredig met het gewicht verdubbelen, dan krijgen ze al aardig vet binnen, nu heeft kokosvet best goede omega verhoudingen dus dat is niet zo'n ramp denk ik, maar om in de zomer nu aardig wat vet te gaan voeren dat heeft niet zo mijn voorkeur Ik weet dat het niet altijd opgaat op die manier de hoeveelheid verdubbelen want dat doe je bij andere dingen ook niet, je zou het eens moeten vragen aan een therapeut. Goede kokosolie is ook best duur vind ik.

    Stee ik denk dat het op zich een goed idee is dan de benen en de neus insmeren, ik weet niet of ze elkaars neus dan gaan aflikken , ik vind het lekker vet kan zo een eetlepel opeten.
    Sterre aloe vera schijnt ook heel fijn te zijn voor paarden bij dat soort klachten.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Kokosolie tegen teken

    Als je in het engels googelt hierop krijg je ook nog wel wat info. Hier zie je ook nog wat tips mbt voorkomen van teken , is wel info voor honden maar veel dingen zal ook bij paarden werken denk ik. http://www.tickbites.net/organic-and...edies-on-dogs/

    Andere dingen die ik vond: 10 druppels lemongrass(essentiele olie), 10 dr eucalyptus, 2 ounces water. Als spray gebruiken.
    Ben toevallig ook aan het kijken wat ik wil gebruiken voor de honden, er zijn ook natuurlijke spray's te koop tegen teken.

    2 jaar terug heb ik bij superhorse een anti-teken spray gekocht van het merk Eden, ook op basis van oa essientele olien, ik gebruik het wel als ik met de honden het bos inga , dat scheelt wel voor mijn gevoel.

    Misschien kunnen we elkaar een beetje op de hoogte houden wat er lijkt te werken.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Kokosolie tegen teken

    Dank je Janneke, ik ga eens lezen.

    Uitwendige producten zie ik niet zo zitten, dan blijf ik aan het smeren/sprayen. Gisteren had Atli 15 teken op zijn lijf, gewoon hier op de wei/paddock opgelopen. Of er moet een niet giftig product bestaan, dat echt langere tijd werkt...
    Vandaar dus mijn voorkeur voor iets inwendigs. Maar ja een hele berg kokosolie per dag in mijn paard stoppen is misschien ook niet alles...

    Het valt me wel op dat Atli een véél sterkere lichaamsgeur heeft dan Menglöd, en hij heeft ook altijd de meeste teken.

    Zelf heb ik nooit teken (en ik weet dagelijks kokosolie...)...

  8. #8
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Kokosolie tegen teken

    Vinur heeft af en toe een teek. Altijd op zijn neus. Nu had ik nog een restje kokosolie wat ik niet gebruik, dus die meegenomen. Ik heb de neus ingesmeerd. Ben benieuwd of dat blijft zitten en of het werkt. Ik houd jullie op de hoogte. Hebben jullie ook experimenten lopen?

  9. #9

    Re: Kokosolie tegen teken

    Nicky heeft elke dag wel ergens een teek. Meestal op haar neus.
    Sophie heeft praktisch nooit een teek.

    Zelf heb ik ook nog nooit een teek gehad. En wandel loop en rij toch veel door bos of gras etc.

  10. #10
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Kokosolie tegen teken

    De kokosolie met kamille en amandelolie werkt in ieder geval super voor geďrriteerde of droge huid!
    Ik merk dat als ik het op de pony's smeer, het een dag of twee á drie best goed blijft zitten in de manen, licht voelbaar en ruikbaar. Tegelijkertijd trekt het wel ook mooi in, dus geen glimmende neusjes die gauw verbranden oid.
    En op mijn eigen handen is het ook fijn!

    Het is ook superzuinig in gebruik, het mini bakje dat ik had gemaakt als test is nog steeds half vol (ter vergelijking: vorig jaar smeerde ik zeker 1 á 2 flessen of tubes aan dode-zee-zalfjes en huidverzorg-olietjes in Bailey's haar per MAAND )!

    Of het tegen teken werkt.... tjah... ik weet het niet. Zoals ik al zei zie ik eigenlijk nooit teken bij de pony's en heb ik ze zelf ook niet, maar kwaad kan het in ieder geval niet lijkt het, dus ik smeer gewoon afentoe wat op.

    Whoopie: Aloe vera vind ik een supergoede tip! Ga ik zeker proberen

  11. #11
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Kokosolie tegen teken

    Hoe heb jij dat gemaakt sterre? En die kokosolie is boven de 25 graden wel vloeibaar (zoals nu), maar hoe doe je dat als het kouder is? Gewoon als een soort zalfje?
    Ik ben wel benieuwd of ik verschil ga merken. Nu 3 teken gevonden, in een week of 2???

  12. #12
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Kokosolie tegen teken

    Mijn mengsel is nu ongeveer:
    - 4 eetlepes kokosolie
    - 2 á 3 eetlepels amandelolie
    - 10 druppels kamille-olie

    Het is inderdaad supervloeibaar en doorzichtig als het warm is. Op stal is het in mijn kast vaak kouder, dan is het een wittige creme die direct smeerbaar wordt als ik het met mijn vingers smeer.
    De amandelolie maakt het nog wat vloeibaarder.

    Ik heb nog gedacht over het toevoegen van teatree, maar vind dat zo'n lastig spul... op het etiket stonden zoveel waarschuwingsdingen dat ik het een beetje gek vond. Nee, dan liever gewoon wat puurder houden. In ons nieuwe huis wil ik gráág goudsbloemen en kamille en aloëplanten hebben voor onder andere dit soort dingen!

  13. #13
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Kokosolie tegen teken

    Top, tnx. Ik ga eerst dit uitproberen en dan kijk ik wel ff of ik nog wat wil toevoegen Fijn dat het goed smeerbaar blijft.

    En wat super dat het zo goed werkt bij Bailey zeg!!

  14. #14
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Kokosolie tegen teken

    Ik maak ook veel zalfjes op basis van kokosvet. Je kunt ook het vet aubain marie smelten, dan je verse kruiden toevoegen zoals brandnetel, goudsbloem, kamille of smeerwortel. Een paar uur laten sudderen zodat de inhoudsstoffen intrekken. Zeven, laten stollen en klaar. Soms voeg ik wat bijenwas toe om het minder vloeibaar te maken. Ik voeg ook nog wel etherische olie toe om de werking te versterken zoals lavendel. Ik heb laatst een heerlijk potje gezicht crčme gemaakt voor mijzelf door het in een kom op een hoge stand het vet nog even te mixen met de mixer. (wat kamille olie toevoegen en lavendel etherische olie) Het word dan wat lobbig, net slagroom en smeert nog fijner. Ik wist niet dat het goed tegen teken was overigens, fijn om te weten! Als het je met smeerwortel verwerkt krijg je een hele goede zalf tegen verstuikingen enz. Met Goudsbloem heb je een super wondheler.

  15. #15
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Kokosolie tegen teken

    Oh dat klinkt echt heel makkelijk! (En met kokosvet op die manier laten smelten heb ik ervaring, ik maak er mijn lievelingstaart mee )

    Ik ga eens wat dingen uitproberen. Ben alleen niet zo erg van de smeerseltjes, dus even kijken naar wat ik wel zou gebruiken

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •