Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Makkelijke hoefvijl/rasp gezocht,ervaringen?

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Makkelijke hoefvijl/rasp gezocht,ervaringen?

    Ik heb wat moeite met kracht zetten wanner ik de hoeven moet vijlen. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, ik heb zo'n blauwe rasp handmodel (kan even niet op de naam komen) maar die haalt er toch te weinig vanaf, vooral zoals nu de hoeven hard en droog zijn. Ik heb een kleine hoefrasp en ook nog een kleine rasp om steunsels mee weg te halen maar beide gaan voor mij te veel "happen".

    Ik zoek eigenlijk iets wat wel scherp is maar niet teveel kracht vraagt, liefst iets wat fijn in de hand ligt. Nu zag ik een tijdje terug ook een handrasp halfrond model, gevonden het is de radius rasp deze kost 54 euro zag ik, als het dan niet werkt is dat toch weer veel geld, dus misschien heeft hier iemand ervaring? Onze bekapper was er wel tevreden over die kende dit product. Hier een link naar een filmpje, ik denk zalf dat alleen de pro ook wel voldoet.
    https://youtu.be/4zJdRvS5qxg

    Ik vraag mij ook wel eens af of je iets zou kunnen met een handig apparaatje ,een dremel of zoiets. Ik weet wel dat Trea toen een slijper gebruikte met een soort van schuurschijf erop dacht ik, maar ik zoek iets wat je makkelijk even pakt, ik zal eens neuzen tussen Huib zijn gereedschap.
    Laatst gewijzigd door whoopie; 29-05-15 om 10:51.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Makkelijke hoefvijl/rasp gezocht,ervaringen?

    Het is de techniek Janneke. Een goed scherpe vijl nemen en die in 2 handen gebruiken. Dan heb je nauwelijks kracht nodig. Ik gebruik zelf een ponyvijl, dan kan ik overal makkelijker bij komen. Ik zie veel mensen met maar 1 hand prutsen, dat zet geen zoden aan de dijk. (Sorry voor mijn platheid, maar ik meen t wel ) Dan blijf je vijlen en schelden omdat het niet gaat, of niet snel genoeg gaat.

  3. #3

    Re: Makkelijke hoefvijl/rasp gezocht,ervaringen?

    Wat hester zegt, het begint bij een vlijm scherpe vijl !
    Ik bestel er altijd gewoon 1 bij mijn hoefsmid. Die zijn zoveel beter dan die je in de winkel koopt.
    Een goede hoefsteun, meewerkend paard & een scherpe vijl. Ik ben tegenwoordig in 10/15 min met 4 hoeven klaar.
    Wordt er steeds handiger in.

    Voor de steunsels gebruik ik hoefmessen. Die kun je niet echt vijlen toch ??

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Makkelijke hoefvijl/rasp gezocht,ervaringen?

    Steunsels kun je ook raspen met een vijl, daar zijn wel speciale vijlen voor een die gebogen is, zag ik toevallig net op you tube toen ik het filmpje van de radius zag. Ja een scherpere vijl is wel een optie, alleen kan ik beide handen niet altijd even makkelijk gebruiken omdat ik af en toe toch last heb van vingers/pols, dan is zo'n handmodel voor mij toch gebruikersvriendelijk, met diegene die ik al heb loop ik daar idd tegenaan dat die echt niet scherp genoeg is. Is er een speciale ponyvijl, die is korter neem ik aan, ik heb mijn vijl al ingekort.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5

    Re: Makkelijke hoefvijl/rasp gezocht,ervaringen?

    Ik gebruik nooit de hele lengte van een vijl. Pak hem halverwege vaak vast.
    Heb mini handjes.. Maar met een goeie scherpe vijl hoef je bijna geen kracht te zetten.

    Ik heb een vijl van mercury. Weet niet of dit ook te koop is als particulier.
    Hoefmessen heb ik in Duitsland gekocht. Incl steen om hem scherp te maken.

  6. #6
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Makkelijke hoefvijl/rasp gezocht,ervaringen?

    Inderdaad scherpe vijl. Ik heb een hele fijne via Heleen Davies, heb ook de verpakking denk ik nog wel. Ik gebruik juist zoveel mogelijk van de vijl met zo lang mogelijke bewegingen om de vijl het werk te laten doen. Steunselrasp vijl heb ik ook maar werkt bij mij voor geen meter. Steunsels moet ik echt snijden merk ik...
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •