Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Cirkels vergroten en verkleinen

  1. #1

    Cirkels vergroten en verkleinen

    Hoi,

    als ik de circling game doe dan maakt mijn paard eigenlijk hele grote cirkels.
    Hij maakt ze eigenlijk zo groot tot de lijn op is, dus er staat continu spanning op de lijn.
    Wie kan mij uitleggen hoe ik een cirkel moet vergroten en verkleinen, zodat ik hierin kan gaan spelen?
    Ik had ook al iets gelezen over drive en draw, en point to point.
    Maar ik weet niet zo goed wat hiermee bedoeld wordt op de cirkel.

    Groetjes Rowena

  2. #2
    Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Locatie
    Didam
    Leeftijd
    43
    Berichten
    113

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    een optie is om te werken met comfort dichtbij je, en discomfort verder weg van je.
    als je je pony dat leert zal die het trekken aan het touw (van jouw wegwillen) afleren.

    dit kan je doen dmv 4 pionnen in een vierkant te plaatsen, zo'n 6-7 meter uit elkaar,

    circling game stap doe je dan aan de binnenkant van het vierkant ( de pionnen)
    zo gauw je pony buiten de pionnen gaat laat je hem draven, tot het moment dat je pony vraagt om iets anders of waar de comfort ligt,
    dat is dan dus binnen de pionnen met stap.

    belangrijkste is dat je leert aan je pony dat ie gaat communiceren en dus vragen waar hij comfort krijgt, dat dat bij jou is, dichterbij ipv verder weg,

    mocht ie nou in draf heel erg gaan trekken (waar best kans op is, omdat je een spel gaat spelen, zet je hem in galop, op een nog grotere cirkel.

    succes

  3. #3
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    Je kunt ook even in mijn dagboek (van Vinur) lezen, toevallig net wat over verteld

  4. #4
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    Wat is de horsenality van je paard, en als je het weet, je eigen humanality?
    Hoe gaan je close-range spelletjes als stick-to-me en yoyo (online en evt at liberty)?

    Je drive and draw kan je in met een weave heel goed oefenen. Hoe gaat de weave? Hoe is het daarbij met je drive and draw? Trekt je paard daarbij ook weg, en hoe komt hij naar je toe tijdens het pattern?

  5. #5
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    Ik vind dat je aanpak ook wel een beetje hoort af te hangen van het karakter van je paard.
    Wat ik zelf erg goed vond werken was steeds wanneer er spanning kwam op het touw de achterhand een klein beetje weg vragen. Zodra de druk van het touw komt stop je daarmee. Hiermee krijg je je paard kalmer en vraag je vooral steeds opnieuw de aandacht bij jou. Voor een RB paard kan het ook wel helpen om alles netjes op te bouwen. Niet meteen zomaar naar draf-galop maar eerst echt zoeken naar ontspanning in stap en dat langzaam opbouwen. Met LB paarden heb ik minder ervaring.
    Wat ten slotte ook nog kan meespelen zijn de fysieke mogelijkheden. Ik heb hier zelf heel lang last van gehad met mijn paardje (heel RB) en me er ook lang over gefrustreerd dat ze niet wilde of steeds maar te emotioneel bleef, maar ondertussen heb ik geleerd dat ze hier fysiek ook gewoon heel slecht toe in staat was. Sinds ik ook bezig ben met rechtrichten kan ze zich al veel beter buigen op een cirkel en gaat dat plots allemaal veel vlotter.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  6. #6
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    Eigenlijk moet je gewoon even samen met een instructeur een oplossing zoeken. Een die voor jullie werkt, waar je mee vooruit kan.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  7. #7

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    @sterre Mijn paardje is een left brain introvert.
    Wat houdt dat stick to me precies in?
    Yoyo gaat goed, dichtbij en ver weg.

  8. #8
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    Rowena, ik vroeg inderdaad hierom om dezelfde reden als Marie. Het maakt nogal uit wat de horsenality van je paard is en waar het trekken aan de lijn vandaan komt.
    Stick to me zijn vást filmpjes van op connect of DVD, ik denk op de L2 DVD online? Dat laatste weet ik niet zeker, op connect vást en zeker.
    Met een left brain paard lijkt me de pattern-achtige methode een hele mooie, die werkt bij mijn eigen LBI - richting E ook erg goed.
    Op de circle kan je met een draw je paard vragen dichter bij je te laten lopen, en met drive voorwaarts/verderop de circle sturen. Pionnen kunnen daarbij heel fijn zijn.
    Ik zou daarbij heel klein in stap beginnen; zet 2 of 4 pionnen op een grote circle en beloon de stukjes die hij zelf binnen de pionnen wil lopen. Reward the slightest try! Van daaruit kun je uitbouwen naar meerdere rondjes, grotere of kleine rondjes en snelheid.

  9. #9

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    Ik heb gisteren mijn eerste ''echte'' parelli les gehad van Humphrey Dirks.
    Het was erg leerzaam en op de cirkel moet ik eerst leren wanneer ik wat van hem wil en wanneer niet.
    Mijn verschil tussen neutraal en wat vragen is nog niet duidelijk genoeg waardoor mijn paard me nog niet zo goed kan lezen.
    Op de cirkel loopt die vooral naar buiten wanneer die mijn gezicht kan zien, en als hij achter me loopt dan loopt die dichter bij me, dus we gaan vooral eerst maar is werken aan goed mijn neutraal vinden.

  10. #10
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    Kijk, wat fijn zeg!
    Top dat het nu zo duidelijk is waar je zelf kunt verbeteren en hoe je hiermee aan de slag kan. Veel plezier en ben benieuwd hoe het over een poosje gaat!

  11. #11
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    Klinkt goed! Zo zie je maar, iemand die naast jou staat kan kijken wat de dynamiek is tussen jullie twee en het probleem achterhalen
    Dat werkt uiteindelijk het beste. Veel plezier ermee!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  12. #12
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    Wat goed dat Humphrey je zo heeft geholpen! Les werkt toch wel het beste. Succes met oefenen, laat je over een tijdje weten hoe het gaat?

  13. #13
    Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Locatie
    Didam
    Leeftijd
    43
    Berichten
    113

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    Goed bezig!!

  14. #14

    Re: Cirkels vergroten en verkleinen

    Zijn er verder mensen hier die ervaring hebben met les bij Humphrey?

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •