Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Schrikreactie tijdens het eten van voeder

  1. #1

    Schrikreactie tijdens het eten van voeder

    Dag allemaal,

    sinds een paar dagen heeft één van mijn pony's een zeer vreemde reactie terwijl ze haar voeder opeet. Ze schrikt verschillende keren op, precies of de emmer heeft net iets enorm engs gedaan.
    Ik ben ongeveer gelijktijdig wel veranderd van voeding, maar ik ben nog wel een aantal keer van voeding veranderd en dit heb ik nog niet meegemaakt. Als het iets met het eten zelf te maken zou hebben zoals smaak, zou ik zelf eerder een andere reactie verwachten...

    Ik heb al een paar 'testjes' gedaan om te kijken waar het probleem zou kunnen zitten:
    - De emmer op een iets andere plaats zetten heeft de eerste keer wat geholpen maar vandaag was het weer wat erger.
    - Als ik er water bij doe en er wat slobber van maak is het iéts beter, maar niet enorm.
    - Ik heb het vanavond eens met mijn hand gegeven toen ze maar bleef verschieten en toen deed ze het niet.
    - Ze verschiet minder als ze staat te kauwen met haar hoofd buiten of naast de emmer.
    - Tijdens het eten van hooi, wilgentakjes of gras heeft ze dit niet.
    Ik ben er ook niet altijd bij als ze hun voeder eten.

    Ze heeft een paar kleine haken op haar tanden, maar tot nu toe dus geen enkel probleem gehad en dan zo plotseling dit. De tanden zijn een goede maand terug nog bekeken toen ze gevaccineerd werden, en toen is mij gezegd dat er nog geen problemen waren/zijn en dat er nog niets bijgewerkt moest worden. Ze maakt ook geen propjes met het hooi. Ik ga sowieso eens contact opnemen met de DA/tandarts en evt. nog eens laten controleren/bijwerken.

    Als mogelijke oorzaken dacht ik zelf aan: eens een pijnlijke hap (steentje, scherp stro'tje, op haar lip gebeten,...?) genomen en sindsdien op bang dat het nog eens gebeurd? Eens een muis of ander beestje in de emmer gezeten toen ze binnen gingen om te eten en geschrokken of een steek gehad?

    Heeft iemand dit ook al gehad of hier al van gehoord?

    Groetjes,
    Eline
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore


  2. #2
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Schrikreactie tijdens het eten van voeder

    Dit doet me denken aan twee weken terug, toen Nosey een flinke pusbult op z'n bovenlip had. Supervoorzichtig tijdens het eten en doordat hij soms tegen de emmer aan kwam met z'n bovenlip 'schrok' hij af en toe, door de pijn. Een pijnreactie zou dus kunnen, maar dat zou ik niet zeker weten... Misschien is het handig om een filmpje te maken?
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  3. #3
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Schrikreactie tijdens het eten van voeder

    Wat gek!
    Zitten er misschien kruiden in je nieuwe voer waar ze op reageert? Een kruid dat een scherpe geur heeft of dat je echt voelt als je het gegeten hebt, toch wat scherper dan eerder?
    Heb je al eens geprobeerd te kijken wat ze doet als je wat anders in de bak doet en haar laat eten?

  4. #4

    Re: Schrikreactie tijdens het eten van voeder

    @ Rianne: ze eet op zich niet echt voorzichtig, tot ze precies weer eens verschiet. Ze doet het niet tijdens het eten van iets anders, dus dat is het rare. Zelf zagen we ook niets rond of in haar mond.
    @ Sterre: het is nu lichte sportvoeding dus ik denk dat er niet echt veel kruiden in zitten en ruikt op zich ook helemaal niet kruidig. Ik kan van iemand dat ik ken een emmertje van het vorig voeder lenen om te zien wat ze doet.

    Als ik haar op een andere plaats uit een andere emmer eten geef had ze het niet, echt heel vreemd dus! Morgen ga ik dit nog eens proberen. Intussen contact met de veearts/tandarts gehad en die zei ook dat hij eerder vermoed dat ze eens verschoten is en sindsdien niet op haar gemak is. Morgen moet ik haar nog eens observeren en als het dan nog zo is, gaat hij haar tanden ook eens nakijken.
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore


Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •