Vrijdag hadden Mellien met Pjelk en ik met Borus les van Els! Met veel gebel en gechat is er uiteindelijk een afspraak gemaakt en wel op de manege. Onderweg er naartoe kwamen we Mellien tegen, dus het laatste stukje konden we samen rijden. We kwamen presies op de afgesproken tijd aan op de manege. Els was er al, druk in de weer met pilonnen en schuimrubberen buizen. Leuk!
Na het afzadelen en wat geklets gingen we aan de slag met grondwerk. Mijn puntjes voor aandacht lagen vooral bij de circlinggame transitions en de sideways. Tot mn verbazing vond Els de sideways helemaal zo slecht nog niet, dus dat was leuk te horen.
Bij de transitions (whoa vooral, go gaat goed) maakte ik de fout om het goede gedrag (overgang terug maken) eigenlijk af te straffen omdat het goede gedrag gecombineerd was met iets wat ik nÃ*et wilde, namelijk naar me toe komen, wat ik gelijk blockeerde. Hier dacht ik al een tijdje over na, maar nu is het tot me door gedrongen dat het belangerijk is om eerst het goede gedrag te bekrachtigen en wanneer dat duidelijk is, kun je het ongewenste gedrag elimineren. Moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb beschreven.
Els merkte vooral op dat ik te snel ga voor Borus, waardoor hij erg geirriteerd kan raken. Hij heeft dan over het algemeen ook helemaal geen plesier in grondwerk en dat laat hij duidelijk merken.
In sommige gevallen (vooral wanneer ik té gefocust ben op prestatie) kan ik hem er helemaal turelures mee maken. Els verwoorde het zo mooi: borus krijgt het gevoel van "het is ook nooit goed" Fases die elkaar te snel opvolgen, te weinig comfort bij een netjes uitgevoerde oefening.
Borus wil het best, maar ik zie het niet. Vervelend om te horen, maar erg verhelderend.
Ik doe ook nooit grondwerk voor het rijden aan, want ik maak hem er tegendraads mee en juist NIET leftbrained zoals de bedoeling zou moeten zijn. Dit is de verklaring, en zeker een punt om aan te gaan werken.
Na het grondwerk heb ik Borus gezadeld en hebben we wat aan de direct en indirect rein gesleuteld. Borus kán heel licht zijn, zolang hij ook heen wil waar jij heen wilt. Hij trok erg naar Pjelk toe en wil je dan van Pjelk af sturen, maakt hij zich sterk en dan kan je doen wat je wilt - tevergeefs. Om een idee te krijgen hoe het aanvoelt en wat het probleem is, is Els nog even op Borus gestapt en belande ook regelmatig naast Pjelk terecht. Bracey Borus dus.
Els heeft me een oefening laten zien hoe je je paard kan leren je hand te volgen vanaf de grond. Eerst snapte ik daar geen barst van, maar later viel het euromuntje. Verder is het erg belangerijk dat ik mn porcupine verbeter. Druk bestaat er om voor te wijken, en bracen is geen optie.
De les is ongelovelijk uitgelopen. Een les van 2 uur werd er 1 van 3,5 Het was erg gezellig, verhelderend en zeker voor herhaling vatbaar. Ik heb wat oefeningen om mee aan de slag te gaan.
Voor het volledige verslag, kun je kijken op mn weblog (zie onderschrift) Met nog wat gepeins en gezeur inclusief![]()
Bladwijzers