Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Hoe duur is een eigen paard?

Hoe duur is een eigen paard?

Hallo allemaal,

Ik heb net een paard te koop zien staan dat ik kan betalen, het is een perfect paardje voor mij, het is zelfs een nh-paardje. Maar... mijn vraag is dus wat er nog allemaal bij komt kijken, wat het ongeveer kost om een weide te huren enzo en wat je nog allemaal nodig hebt. Heb het wel over natuurlijke huisvesting. Ditt paardje effectief kopen zal nog wel niet lukken, tegen de tijd dat ik het ergens kan zetten is het waarschijnlijk al verkocht. Mijn probleem is dat ik nog thuis woon en volop aan het sparen ben om alleen te gaan wonen (met mijn vriend).
    Dus, wie kan mij wat meer info geven??

Groetjes,
    Rose.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: Hoe duur is een eigen paard?

Oei wat lastig. Waar zou je gaan wonen met je vriend? Is dat in de buurt van waar je nu woont? Anders moet je hem dan weer verhuizen en dan zou ik in ieder geval even kijken of er daar ook wel goede stalling is.

En over de kosten; reken op het ergste. Mijn paard heeft koliek gekregen en dat heeft me bij elkaar 1200 euro gekost binnen 3 maanden. Dat kun je niet voorzien en Ã*k kon het echt niet ophoesten. Gelukkig vinden mijn ouders Myra ook erg lief, anders had ik niet aan het geld kunnen komen.
    Ik betaal 230 euro per maand aan stalling, maar dat kan goedkoper zijn in andere gebieden van NL of beligie. Hoefsmid, tandarts, dierenarts en spullen komen daar nog bij. Uiteindelijk kost het gewoon heel veel geld.
    Als ik het overnieuw zou kunnen doen, had ik een verzekering afgesloten voor Myra. Dat zou ik je dan ook zeker aanraden. Maar ik zou je ook willen aanraden om er heel lang de tijd voor te nemen om uit te zoeken of je het nu echt wil.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Dat is zeker een moeilijke vraag, want het hangt van zoveel dingen af. Er zijn nu net bij mij een aantal dingen veranderd (24-7 wei en geen ijzers meer) waardoor ik niet zo goed weet hoe duur het de komende tijd zal zijn maar ik denk dat King per maand wel 400 euro kostte. En daar komen van tijd tot tijd nog extra kosten bij, zoals dierenarts, tandarts, nieuwe spullen etc. Dure hobby (maar wel heel leuk!)....

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Mijn 'vaste lasten' zijn rond de €120 per maand. Daarnaast geef ik zoveel geld uit aan nieuwe spulletjes, boeken, parelli-spul, etc, dat ik denk ik rond de €175 kom. Maar ik woon wel in een erg goedkope omgeving en mn paard is gewoon een goedkope in 'onderhoud'.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forumlid dovish's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

mijn paardje is ook goedkoop, hij kostte me aan aanschaf ongeveer €90,- (dat is heel goedkoop, maar hij was van mijn buurman, hengst en een half jaar oud, dus niet een paard om zo mee weg te rijden)
    Hij heeft de eerste jaren vrijwel niks aan stalling gekost en ik betaal nu €100 's zomers en €130,- 's winters. Verder komt er twee of drie keer per jaar een hoefsmid bij a €20 per keer. Blijkbaar best slecht dat ik dat al veel vind als ik het hier lees.... Maar als ik een stalling had van €250 zou moeten betalen zou ik het ook écht niet kunnen bekostigen.
    Moet eerlijk zeggen dat ik er ook nooit zo over heb nagedacht, ik had niet gedacht dat ik ooit een paard zou kopen, tenminste, niet in de eerstkomende tien jaar. Yngvar kwam toen 'op mijn pad' en ik wil hem nu ook niet meer kwijt, al twijfel ik wel heel erg over deze winter, ben steeds maar aan het werk, heb nu al weinig tijd voor hem, en straks is het om vijf uur al weer donker.....
    most people are lonely 'cause they build walls instead of bridges

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dovish
    mijn paardje is ook goedkoop, hij kostte me aan aanschaf ongeveer €90,-, heeft de eerste jaren vrijwel niks aan stalling gekost en ik betaal nu €100 's zomers en €130,- 's winters. Verder komt er twee of drie keer per jaar een hoefsmid bij a €20 per keer. Blijkbaar best slecht dat ik dat al veel vind als ik het hier lees.... Maar als ik een stalling had van €250 zou moeten betalen zou ik het ook écht niet kunnen bekostigen.
    Jeetje, wat een verschil met wat ik in een maand kwijt ben! Hmm, misschien moet ik toch maar naar Groningen verhuizen en mijn volbloed in ruilen voor een fjord !

Forumlid dovish's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

ja, wat een verschil he?! ongelofelijk... Maargoed, het hangt er inderdaad ook wel sterk van af waar je woont. En ik ben ook best wel (noodzakelijk overigens ) zuinig hoor. Hij heeft maar één zadel, één halster, één zadeldekje en een oude wollen deken als zweetdeken. Maar ik vind het niet erg, hoef toch niet zo nodig alles in alle kleurtjes te hebben enzo, en Yngvar geeft er toch niks om
    most people are lonely 'cause they build walls instead of bridges

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Pfff, eerlijk gezegd weet ik niet precies wat Linde me kost. Vaste lasten (weidehuur, ruw- en krachtvoer) komen neer op zo'n 165 euro per maand. Wat daar bovenop komt is zo variabel... Tandarts, osteopaat, dierenarts, bit (toevallig net gekocht
    Ik zou mijn paard overigens nooit tegen ziektekosten verzekeren, het is onbetaalbaar en als het erop aan komt heeft zo'n verzekeringsmaatschappij altijd een of andere k*tsmoes om niet te hoeven uitkeren. Of ze gaan vanalles uitsluiten. Ik heb haar wel een tijdje verzekerd gehad tegen de dood en diefstal, maar ook dat was hartstikke duur.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Je vaste maandlasten zijn in heel grote mate afhankelijk van je stalling.
    Zo betalen wij op onze wei ongeveer 75 euro in de maand, zomer en winter. Maar dierenartskosten zijn in dat geval al gauw het dubbele!

Informeer eens rond naar stalling bij jou in de buurt, ik heb geen idee hoe de prijzen in Belgie liggen.

En als je ook net van plan bent om op jezelf te gaan wonen is het nu misschien niet een verstandig moment om ook een paard aan te schaffen...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Bedankt voor jullie uitleg, ik zal dus best eerst maar eens informeren naar mogelijkheden in de buurt. Dat alleen gaan wonen is nog niet voor meteen hoor, dat kan misschien nog 2 jaar duren maar ik ben er nu al voor aan het sparen omdat ik meteen een leuk plekje wil om me te nestelen.
    Heb ook juist nog een tegenvaller gehad, ik had een mailtje gestuurd naar een dorpsgenoot omdat die mij ooit eens gezegd had dat hij zijn paardje naar hier ging verhuizen. Ik heb dus gevraagd of hij dat nog steeds ging doen, om te parelli-oefenen en om eventueel een paardje erbij te zetten (want ik was er zeker van dat dat zou mogen). Heb net een mailtje teruggekregen: zijn paardje is verhuisd naar zijn nicht, 100 km verderop...
    Volgens mij moet ik gewoon geluk hebben en ergens op vallen dat ideaal is, mensen die een wei aan hun huis hebben en er niks mee doen of zo.

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Mijn paardjes zijn extra goedkoop omdat ze op mijn eigen weitje staan. Zomers eten ze alleen gras en een beetje biks dus heb ik dan alleen de hoefsmidkosten van 65 euro per maand en dan nog wormenspuiten en evt. dierenarts kosten.
    In de winter betaal ik ongeveer 50 euro per maand aan hooi en stro en weer 65 voor de hoefsmid.
    Helaas ben ik er met deze kosten nog niet want ik rij graag eens een priveles met Pjelk en doe ook nog wedstrijden (eens per 1 a 2 maand) dus zo lopen de kosten toch wel op.
    Desondanks is het natuurlijk niet veel maar dat is dan ook het voordeel van Groningen. Voor de manege betaal je hier trouwens ook maar 144 euro voor een pony per maand.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Jee, het is dat ik niet zover van huis wil wonen () Maar het is wel heel erg goedkoop bij jullie!
    Ik betaal nu E150,- per maand bij een boer, maar dat is zoveel omdat ik een achterlijk grote stal heb voor een pony. De normale prijs hier is E125,- moet je wel zelf krachtvoer verzorgen en we hebben nog geen rijbak. Zodra de bak er is betalen we E35,- meer.
    Verder ben ik E50,- pm kwijt aan bekappen, E15,- aan voer, en dan nog een x-bedrag aan onze Parelligekte.... Daar zou ik het liefst E200,- pm aan uit geven, maar helaas heb ik dat echt niet.....
    Verder heb je (zoals genoemd) nog de entingen en ontworming......

Ik denk dat het in Belgie trouwens wel een stuk goedkoper is dan hier bij mij. Ik woon midden in de randstad dus een mooie plekjes voor paarden zijn schaars.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik woon midden in de randstad en sta op een volpensionstal met vrij veel faciliteiten, en dat kost 300 Euro per paard per maand. Dan reken ik nog geen dokterskosten, hoefsmid (hoewel mijn man zelf beslaat, dus kost alleen materiaal), extra voer, spullen die je zo links en rechts eens aanschaft enz mee. En ik heb twee paarden...

Maar er is dagelijks weidegang in de zomer, er zijn paddocks voor de winter, twee buitenbakken, een binnenbak, een longeercirkel en een trainingsbaan van 1000 m bij - en dat allemaal in het dichtst bevolkte gebied van Nederland. En er zijn nog veel duurdere stallen hier in de buurt (en dan vaak nog zonder weidegang ook )

Rose, ga de hele omgeving af, vraag overal, hang briefjes op, zo leer je alle stallen in de buurt kennen en ook de evt prijzen. Dat verschilt vaak enorm, en bedenk ook welke faciliteiten je onmisbaar vindt en welke je eventueel zou kunnen missen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Kate staat aan huis op onze boerderij, dus ik heb geen stallingskosten of voerkosten. Ze krijgt gewoon hooi van het land en zoals manlief zegt: Die ene baal per dag die zij eet, dat maakt op het geheel ook niks uit...

Verder heeft ze (samen met Wick van Saar) de beschikking over de zandvlakte, zo nu en dan weidegang en in de periode dat de koeien niet meer over het pad hoeven, mogen zij op het pad lopen (met begroeide bermpjes). Ik ben eens per 8 weken €25 voor de hoefsmid kwijt, dan nog de 12 wekelijkse ontworming Ã* €20 en de dierenartskosten. Daar reken ik voor mezelf zo'n €50 per maand voor. Dit kost Kate me niet hoor iedere maand, maar dit noodpotje komt goed van pas als de beste man/vrouw wel eens langs moet komen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Wat een verschillen zeg!

Mijn paardje staat gestalt voor 180 euro per maand, dat is inclusief lessen als die nodig zijn, en dan komt er nog hoefsmid bij, extra verzorgingsproducten, ( zalfjes, voedingssuplementen e.d.) verzekering, wormkuur, gemiddeld zo 200 tot 250 euro per maand denk ik...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten