Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: de tandarts.....

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

de tandarts.....

Vash is vanmorgen onder handen genomen door Hans Ruygrok, paardentandarts. Hij heeft 2 flinke doppen weggehaald waarvan er één goed vastzat. Die hadden er al af moeten zijn. Stinkén onder die dop.....rbrrrr ! Toen gevijld want zijn kiezen hadden een paar flink scherpe randjes. Dat gaan we over een half jaartje waarschijnlijk nog eens herhalen als zijn nieuwe kiezen ook wat groter zijn, die zijn nu nog te laag. Toen waren zijn wolfskiesjes aan de beurt. Ieniemienie kiesjes waren het. Die zitten hem straks ook niet meer in de weg.
    Hij was best braaf hoor, had nog het meeste problemen met het vastpakken van de tong. Hij gebruikte geen mondklem en van te voren sprak hij met me door wat ik wilde mocht het niet gaan: een praam op zijn oor (op zijn neus zou in de weg zitten) of wat verdoving. Het weghalen van de doppen ging eigenlijk best goed, en het vijlen ook, maar het weghalen van de wolfskiesjes was minder succesvol. Na 3 rondjes door de box rennen hebben we hem dus maar een klein spuitje gegeven en daar gÃ*ng m'n poepie....oogjes op half elf en meegaand. Echt petje af voor deze tandarts, prima vent, rustig, materiaal keurig voor elkaar, van te voren een plan maken. Pak van m'n hart dat dit weer achter de rug is.

Re: de tandarts.....

Kan me voorstellen dat je opgelucht bent. Zulke dingen moeten gewoon in goed overleg gaan!

May the horse be with you!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Fijn als je zoiets in goed overleg kan doen en dat er niet zomaar iets voor je besloten wordt waar je het niet mee eens bent

Timber is een half jaartje geleden gedaan......ze vond het super spannend, maar ze was echt mega braaf en had geen prik oid nodig. Ik trots op mijn kind . Tandarts was ook mega rustig en dat scheelde ook.

Heb alleen wel een probleem overgehouden.......sinds de mondklem is het errug lastig om d'r bit in te krijgen. Eerst kon ik d'r koppie naar beneden houden en dan hup bitje in (vond mijn instructrice altijd zo bijzonder ). Maarre sinds de tandarts doet ze dat niet zo makkelijk meer, terwijl hij niks geks gedaan heeft en heel rustig was, dus maar veel friendly met hoofdstel.

Timber had gelukkig verder een gezond paardegebitje
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Oh ja....de myler pastte!! Nou daar ben ik voor 55 E niet mee bekocht via internet Al had ik van hem ook een gewoon dubbelgebroken trensje mogen gebruiken. Maar voor een paard met laaghangend rooster iig geen enkelgebroken bit. Onze stalhouder vond de barrel wat bezwaarlijk en zei dat sommige paarden daar op gaan luchtzuigen omdat ze het kunnen rollen??? Klonk voor mij een beetje onwaarschijnlijk, maar heb nog nooit een paard met zo'n dubbelgebroken bit gereden. We'll see!
    Komt wel weer goed timbers, is waarschijnlijk net weer over als de tandarts weer komt .

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Komt wel weer goed timbers, is waarschijnlijk net weer over als de tandarts weer komt .
    Vrees ik ook

Fijn dat de Myler past!! Zijn echt hele fijne bitten vind ik en 55 euro is echt een kopie
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Dat met dat luchtzuigen: ik denk dat een paard dat redenen heeft om te gaan luchtzuigen (niet jouw paard dus!) dat op vrijwel alles kunnen (leren) doen. Dus ja, waarom niet op een bepaald soort bit. Doe je hem toch gewoon een lekker strakke neusriem om? Dan doet hij het misschien niet op het bit, maar gewoon, normaal, op stal

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

He, die tandarts heb ik(nouja.. Donja en Feniño) ook! Ik ben ook erg tevreden met hem!
    Mooi dat alles goed verlopen is!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Vandaag op de Mylerclinic was een heel fijne paardentandarts die vertelde dat je wel heel erg uit moet kijken met het vastpakken van de tong en het naar buitentrekken ervan. Hij had al veel paarden gezien die hierdoor een gebroken tongbeentje hadden.....
    Het kan wel hoor, maar let er heel goed op op welke manier het gebeurd!

En luchtzuigen heeft volgens mij meer met maagproblemen te maken. Als er iets in het begin van het spijsverteringskanaal niet lekker zit/is dan gaan paarden vaak luchtzuigen. Of uit verveling natuurlijk, maar in beide gevallen doen ze het voor de endorfines die dan vrij komen.

Fenna heeft nu wat last van haar maag omdat er nog maar heel weinig gras op de wei staat, ik voer haar wel bij maar dat is niet de hele dag door. Omdat ze nu dus vrij onregelmatig eet krijgt ze last van haar maag (paarden produceren constant gal maar hebben geen galblaas en kunnen het dus niet kwijt als ze niet eten). Ze begint dan ook weer met af en toe luchtzuigen . Ik heb daar nu een middel voor wat de maag wat meer tot rust brengt, hopelijk werkt dat, even afwachten maar....

Maar luchtzuigen op een bit.... ik heb er nog nooit van gehoord. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet kan he . Toch lijkt het me vreemd, ik denk eerder dat paarden juist meer 'spelen' met die barrel en daardoor (tijdelijk) wat beweeglijker kunnen zijn in hun mond.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Fijn Lila, dat het goed is gegaan. Een hele opluchting. Ik weet nl. uit ervaring dat het ook anders kan. Oberon is vorige week op de kliniek geweest voor z'n tanden en dat was 1 groot drama. Zolang als ik hem heb is tandartsbezoek al een probleem, helaas. Ik heb wel van een stalgenoot de naam van iemand gekregen die heel goed zou zijn; ik ga haar volgend jaar vragen. Maar jouw paardentandarts klinkt ook heel fijn; iemand om te onthouden.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Hans Ruygrok was vroeger ook een hele prettige dravertrainer en hengstenhouder. Fijn dat hij het in zijn nieuwe beroep ook zo goed doet .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

vraagje aan lila: kun je mij mischien uitleggen wat je bedoelt met 'paard met laaghangend rooster' ik heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen

vraagje aan Evenaar: je schreef dat je bij de Mylerclinic bent geweest, hoe was dit (ik was er zelf ook graag heengegaan maar kon helaas niet) Ik weet niet of je zelf ook een Myler bit hebt, zoja bevalt hij, ik wil namelijk ook een Myler aanschaffen.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Het is een niet erg voor de hand liggende term voor een laag gehemelte. Dus een niet erg holle mond, weinig ruimtge boven de tong. Een enkelgebroken bit prikt dus al snel in het gehemelte. Ik zei tegen de tandarts dat ik dacht dat het een familie probleem was, maar volgens hem is het bij Vash van de jongigheid (3 1/2) en bij zijn mams van ouderdom . Bij Vash bijvoorbeeld zit zijn gehemelte direct achter zijn voortanden gelijk aan de onderrand van de tanden zelf. Hij graast en eet er verder prima mee. Het schijnt bij jonge paarden te maken te hebben met 1. het wisselen of 2. gebrek aan vitaminen. Vash krijgt goed te eten en ziet er prima uit, dus ga ik uit van optie 1. Ollie heb ik er een keer een vitaminespuit voor gegeven en die zat de volgende dag onder de bulten. Ze hoeft nooit een bit meer in, dus bij haar laat ik het zo. Ze ziet eruit als hollands welvaren en daar ga ik maar op af.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

De paardentandarts van de Myler-clinic is waarschijnlijk Gerard Rutten geweest. Wij hebben onlangs nog geprobeerd hem ook bij ons te krijgen voor een soort clinic ism de myler-bitten-meneer. Maar het is niet doorgegaan. Dus toch ook maar weer gewoon Hans Ruygrok bellen ! Dat is ook "onze" tandarts en ik vind het ook een fijne vent.

Over dat luchtzuigen: Ik heb altijd geleerd dat je dat kunt vergelijken met mensen die brandend maagzuur hebben en een Rennie nemen. Bij een paard is het ook iets met maagzuur wat ervoor zorgt dat ze gaan luchtzuigen, alleen kunnen zij geen Rennies pakken.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

[quote="lila"]Ollie heb ik er een keer een vitaminespuit voor gegeven en die zat de volgende dag onder de bulten.

Hier wordt even bevestigd wat ik ook ondervonden heb: Het toedienen van extra vitaminen is niet altijd zonder risico's. Een paard bij ons op stal heeft na toediening van Pavo Vital behoorlijke mok opgelopen, mijn paard heeft hierdoor enorme jeuk aan manen en staart gekregen. Sindsdien ben ik zwaar tegen het toedienen van extra vitaminen. Je weet niet half wat we onze schatjes zo goedbedoeld allemaal aandoen. Vervuilingen van het lichaam worden er doorgaans door de huid weer uitgegooid !

als ik 2 dagen 1000 mg vit C neem, heb ik geheid binnen een week een koortslip
    ik bedoel maar: eens met Firsty!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten