Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Paar vragen van een parelli beginner

  1. #1

    Paar vragen van een parelli beginner

    Ik ben een absolute parelli beginner en heb een aantal vragen over mijn eigen 'case'. Het betreft een 5-jarig sportpaard waar ik sinds kort aan de slag ben. Ik was al bezig met netjes meelopen en halthouden als ik stop. Dit gaat nu in de bak heel goed en tijdens het wandelen op straat gaat het ook al een stuk beter. Eerst moest ik hem constant tegenhouden en nu stopt hij netjes als ik ook stop (hoewel ik dat de ene dag buiten nog wel behoorlijk duidelijk moet maken door bijvoorbeeld met het halstertouw voor zijn borst te zwaaien á la 'hallo, let even op, je moet halthouden'. Sommige dagen gaat het ook heel erg goed al. Ik mag dus echt niet klagen, want ik ben hier pas ongeveer 1.5 week mee bezig.

    Sinds iets minder dan een week ben ik mij aan het verdiepen in parelli en ben ik hier ook mee bezig gegaan met het paard. Ik vind hete een fantastische methode en mijn avonden worden al opgeslokt door het kijken van de dvd's, machtig interessant.


    In minder dan een week parelli heb ik het paard laten wennen aan de stick (een zelf gefabriceerde, de echte stick is besteld). Het paard is nu aan de stick gewend (friendly game). Het paard reageert zelfs al goed op het op de grond slaan met de stick. Volgens mij krijgt hij nu een beetje het idee 'oh, al die rare dingen die nu om mij heen gebeuren zijn niet eng'. Wat natuurlijk heel positief is. Ik heb het idee dat hij meer vertrouwen krijgt in mij als leider. Wat ook blijkt uit het feit dat hij redelijk rustig met mij langs de kalverstallen loopt (hij was echt als de dood voor de kalfjes en wilde er zo snel mogelijk, snurkend langs). Hij loopt er inmiddels steeds meer ontspannen langs. Hoofd steeds lager en het snurken blijft achterwege. Hij vindt rare dingen om hem heen dus steeds minder eng, wat positief is. Ware het niet dat ik vandaag wilde kijken of hij een stukje achteruit wilde lopen wanneer ik het touw bewoog. Natuurlijk ben ik zachtjes begonnen, vinger, hand.. Maar dit alles had geen effect en ik moest behoorlijk 'wild' bewegend optreden voordat hij eindelijk 1, maximaal 2 (schuine) stapjes achteruit deed. Ik had echt het idee dat hij dacht 'komt ze weer met zo'n rare beweging die zogenaamd eng moet zijn. Nou, ik weet het al, ik moet er dus niet op reageren, dus ik blijf lekker staan, doe ik het goed baas?'
    Mijn vraag is dan ook, hoe pak ik dit aan? Hoe zorg ik er voor dat hij wél gaat reageren op mijn grote bewegingen om hem achteruit te krijgen? Hij wilde steeds weer naar mij toe lopen en bij mij komen staan. Wanneer ik afstand nam, liep hij weer mee om weer bij me te komen staan.

    Vervolgens nog een algemene vraag. Wat is de beste manier om te reageren tijdens het wandelen, en iets door het paard eng wordt gevonden (hoofd omhoog, snuiven, snurken)? Ik probeer zelf een zo ontspannen mogelijke houding aan te nemen natuurlijk, maar wat kan ik verder het beste doen? Is het juist goed om hem te laten kijken? Of kan ik gewoon beter doorlopen en doen alsof er niets aan de hand is?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

  2. #2
    Actief Forumlid Susan's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    605
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Paar vragen van een parelli beginner

    Hoi,

    Ik weer niet of je al verder bent met het lesmateriaal dan de friendly game, maar als dat niet zo is raad ik je vooral aan om verder te gaan naar de procupine game en de driving game. Met deze twee games leer je je paard te wijken voor druk en dus ook achteruit gaan. Welk pakket-serie heb je? De nieuwste savvy pakketen, de rood-blauw serie (2005) of een andere serie? In level 1 van rood-blauw wordt in ieder geval het bovenstaande fijn uitgelegd, vind ik (geen ervaring met andere serie's).

    Als het paard iets eng vindt laat ik het paard er meestal even aan snuffelen. Als hij er daarna OK mee is loop ik verder. Ik werk dan met approach and retreat (als het goed is heb je dat gehad met de friendly game) totdat het paard het niet meer zo eng vindt. Als een paard zich afsluit voor jouw singalen en niet meer te bereiken is, omdat het zo eng is, loop ik door totdat het paard op een rustigere plek is, kan ontspannen en weer contact met mij maakt. Safety first.

    Zou je je misschien ook nog even willen voorstellen in het voorstel topic?

  3. #3
    Forumlid Eros's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2015
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    35
    Berichten
    57
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Paar vragen van een parelli beginner

    Ik ben ook benieuwd of je al pakketten hebt, want daar kun je ontzettend veel informatie uithalen.
    Ook weet ik dat ik zelf net begon het lastig was om de omslag van theorie naar praktijk te maken. Daarom kan les je denk ik in het begin echt goed helpen om grotere stappen vooruit te maken en kun je daarna zelfstandiger verder.
    Het is erg belangrijk altijd een reactie te krijgen, anders gaat je paard ook niet reageren op een fase 1. Een fase 4 moet dus altijd effectief zijn. Het verschilt per horsenality wat al een goede reactie is, heb je je al verdiept in je paard zijn horsenality?

  4. #4

    Re: Paar vragen van een parelli beginner

    Ik heb de get starter dvd en de dvd's van de levels 1 t/m 4. Niet de oudste rood/blauwe pakketten dus en niet de nieuwste, maar ergens er tussenin denk ik. ik vermoed dat het een lb ex paard is.

  5. #5
    Forumlid Eros's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2015
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    35
    Berichten
    57
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Paar vragen van een parelli beginner

    zelf ben ik nog niet lid van parelli connect, maar allicht kun je daar ook veel meer informatie op doen.
    Ik denk dat je ook een stuk verder komt als je de achterliggende kennis ook tot je kan nemen, de horsenality dvd bijvoorbeeld. Ik ben zelf ook druk bezig met een jong paard alles leren en elke dag leer ik weer iets van een dvd, maar ik heb ook veel dvd's

    Zoals met het wandelen, ik ben nu weer even terug naar de basis, als je thuis weet hoe je moet reageren lukt het buiten ook. Maar dat kwartje is ook pas twee weken geleden weer gevallen, soms wil je ineens te snel...
    Voor mij scheelt het dat ik wel al verder met parelli ben geweest met vorige pony's.

    In jouw geval zou ik proberen eerst de seven games onder de knie te hebben, die kunnen toepassen in patterns en met obstakels voor je naar buiten gaat.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •