Pagina 5 van de 9 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 135

Topic: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

  1. #61
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Bob, hoe lang had je - voordat je hiermee begon - ervaring met dressuur? Want wat je nu allemaal beschrijft, klinkt gewoon als basis klassieke dressuur, niet specifiek PK. Is geen kritiek hoor, en zoveel verschilt PK ook niet van klassieke (Duitse) dressuur, maar het klinkt alsof je denkt (corrigeer me maar gelijk als ik het verkeerd heb) dat jij het idee hebt dat je bij Duitse dressuur kilo's in je handen hebt en je paard ahw op de teugels hangt, maar ook daar is het streven "zo licht mogelijk". Wel fijn, deze uitgebreide beschrijving !

    Oh ja, en dan nog een gewetensvraag: je mening over Linda en haar "dressuurexperiment", is dat helemaal 100% je eigen conclusie of denkt Mikey er ook zo over?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  2. #62
    Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Locatie
    Didam
    Leeftijd
    43
    Berichten
    113

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    hiervoor heb ik alleen op de manege gereden, dus tsja inhoeverre kun je dat dressuur noemen.

    Ik heb inderdaad niet! het idee dat je bij de duitse dressuur kilo's in je handen hebt. Zoals ik al eerder gepost heb, ik ken de duitse methode verder niet, en heb dara volgens mij verder ook geen uitspraken over gedaan. Ik geloof goed dat het allemaal heel veel op elkaar lijkt.

    Ik heb verder de oefeningen niet gedetailleerd beschreven, maar ik denk dat daar het verschil van Philippes Karl methode ligt met de anderen methodes. Zoals ik al schreef, Mikey heeft jaren les gehad van Philippe Karl, en dus alles wat ik nu leer wbt dressuur is idd P K.
    Om nu te gaan posten hoe dat in detail gaat lijkt mij niet zinnig, dan kan men beter de dvds van Philippe Karl kopen of lessen gaan nemen

    en uiteraard, alle methodes zullen in de basis dezelfde soort basis oefeningen hebben (klassieke dressuur dan) lijtk em logisch , omdat paarden paarden zijn

    hahaha goeie gewetensvraag!!

    zal het zo zeggen, de dvds met Hess heb ik bekeken voor ik naar Mikey ubehaupt gemaild had, en vond toen al wat ik zag niks (puur op intuïtie) . De goc kon ik zelf niet fijn mee uit de voeten, paard werd idd zwaar in het bit en erg veel op de voorhand.

    en tsja... ga eens 1, jaar bij een ervaren horseman wonen en in de leer, is wel een kleine kans dat mijn beeld en mening beïnvloed wordt wat ik zelf niet erg vind. ik ben mij daar van bewust, maar daarom ben ik dit ook gaan doen, omdat je er ook zo intensief rete veel van leert zo

    En Mikey is nog wat 'extremer' in zijn opinies, maar die heeft dan ook een bak meer ervaring. ik blijf zeker ook mijn eigen hart en intuïtie volgen (met alles, niet alleen NH)

    Wbt het experiment van Linda, daar hebben we het nooit over gehad, bedenk ik mij nu eigenlijk, dat is gewoon zoals ik de marketing van zo'n bedrijf zie, metw at ik vind van goc (zeer gebaseerd ook door Mikey's mening), en wat ik gezien heb van de dvds met Hess (compleet eigen mening )...tjsa puzzelen en combineren..

  3. #63
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Dank voor je eerlijke antwoord! En nee hoor, je hoeft niet in detail te beschrijven, ik miste alleen de "typische PK-oefeningen" zoals het liften van het bit in de mondhoeken en het buigen in stilstand, die verschillen echt van de gewone, gangbare dressuur.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #64
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Het is alweer een paar jaar geleden dat ik Whoopie dressuurmatig reed. Ik heb dit jammer genoeg ook niet heel lang kunnen doen. Wat ik vooral prettig vond van de Philip Karl oefeningen is dat de startpositie anders is, het vrij hoog vragen van het hoofd , druk in de mondhoeken itt op de lagen en het accent op loslaten van de kaak, dit doe je natuurlijk ook bij andere vormen van dressuur maar dan is de startpositie dat je het hoofd van het paard vrij laag vraagt , uiteindelijk zal het eindresultaat een heel eind in dezelfde richting zijn nml dat het paard zijn hoofd mooi draagt vanuit de schoft. Ik heb ook een tijdje les gehad in het werken aan de hand met klassieke dressuuroefeningen waarbij het hoofd vrij laag word gevraagd, voor Whoopie werkte dit niet waarschijnlijk door de beperking in haar achterhand, ik merk dat wanneer ik bij haar werkte met het hoofd hoger ingesteld dan zie je dat ze de achterhand veel beter mee kan nemen, actiever kan zijn. Zelf houd ik er niet van om veel druk in mijn hand te hebben, ik vind het prettig om iets te vragen en dan los te kunnen laten, dat spreekt mij aan bij Phillip Karl maar kan ook bij andere stromingen.

    Ik heb nog een aantal keer les gehad vanuit de game of contact, ik had ook de dvd,s , met goede uitleg ging het wel, ik vind rijden met minder contact prettiger, Whoopie liep er op zich wel goed mee, ik gebruikte het wel tijdens het buitenrijden als Whoopie onrustig was dan gebruikte ik de game of contact om ontspanning te zoeken in stap en liet ik haar op die manier ook lekker draven dan mocht ze van mij wel wat meer tempo hebben in draf dus dan stuwde ze wat meer met de achterhand. Ik merkte dat het psychisch dan een goed effect had ik hield haar hand wat meer vast als het ware. Daarom vind ik het wel leuk om verschillende methodes te ervaren, want soms kun je het toch weer gebruiken in een andere situatie of met andere paarden die anders reageren. Ik vond het leuk om met verschillende dingen zo te spelen en te kijken wat het bracht.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #65
    Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    nieuwleusen
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.946

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Ik heb inmiddels via Mikey al een aantal jaren les gebaseerd op het PK systeem. Ik heb inmiddels ook wat filmpjes van PK bekeken en zie toch dat Mikey er hier en daar een andere draai aan geeft, wat dan toch meer vanuit zijn Parelli achtergrond komt. Ik ben met zowel Summer als Caitlin ooit begonnen met het academische via Branderup. Mijn instructeur pakt toen zelf Parelli op en ging bij Anja Beran lessen. Dat kwam dus ook meer en meer in haar lessen. Voor Summer werkte dat heel goed, voor Caitlin niet.
    Caitlin liep altijd extreem sterren te kijken en ging wat ik ook deed niet op zoek naar een prettigere oplossing. Met Mikey heb ik die oplossing wel gevonden. Door het liften van het bit en het accent op het loslaten van de kaak snapte Caitlin ineens wat ze moest doen en dat dit veel fijner was. In het begin gaf het echt geen mooi beeld, maar het heeft er wel tot geleid dat ik ontspannen kan rijden. Ze zoekt het contact op, zoekt naar ontspanning en het voelt niet meer alsof ze een trein moet halen. Wegens mijn lengte/gewicht in combi met meer rijden heb ik haar vaker lichamelijk laten controleren om echt zeker te weten dat het in orde was. Karianne vond steeds minder en de laatste twee jaar eigenlijk bijna niets meer.
    Andere verandering die ik zie is dat Caitlin ook in de wei weer is gaan galopperen. Uit zichzelf deed ze eigenlijk alleen maar aan keihard draven en soms een kleine rechte lijn galop. Bij Caitlin ga ik dan ook niets meer veranderen.

    Birket is nog niet ingereden, maar ik denk dat ik eerst wel via Mikey dit ga proberen en dan kijk waar ik uit kom. Mogelijk kom ik bij haar toch uiteindelijk op iets anders.
    liefs, Annelies

    Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

  6. #66
    Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Locatie
    Didam
    Leeftijd
    43
    Berichten
    113

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Dat vind ik ook het fijne bij deze manier van rijden (en ja, dat al allicht ook bij andere methoden zijn, maar kan er maar 1 tegelijk doen )

    dat je het paard eerst duidelijk leert wat je bedoeld met drink op het bit bedoeld( en de druk is dus idd met hoge handen zo, dat je nooit het bit in de tong of gehemelte drukt),
    dat je daarna ruimte geeft, met voldoende voorwaarts om met het hoofd omlaag, maar vooral!!! voorwaarts te gaan, *daar waar de neus heengaat...*
    En naar mate de extension (voorwaarts , neerwaarts ) goed gaat, buigingen doen, om flexibiliteit en lateraal werk te bevorden, en als je je paard genoeg impulsief weet te houden (en dan een moeilijke volgens mij, omdat het tempo bij dressuur niet meteen heel voorwaarts is,) anyway, als je genoeg impuls hebt, vooral van de achterhand, dan komt het hoofd dus vanzelf meer omhoog (omdat de achterbenen verder onttreden)

    in dit vind ik ook dat je goed verschillen kan zien hoe men rijdt, en of het hoofd omhoog houden een aangeleerde 'trick' is, of dat het een gevolg is van fysieke (en mentale, mbt impuls) goede training.
    plus idd, dat bij een goed aangeleerde extension, de neus ook voorwaarts zal blijven..taart bakken, basis kooktechnieken goed leren, veel oefenen, en af en toe herhalen, en met de fijnste en lichtse hoeveelheden ingrediënten op gevoel koken (yup, ben kok geweest)..

    maar goed nu klink ik veelste 'geleerd' voor wat ik daadwerkelijk kan

  7. #67

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    als rechtstreeks antwoord op je vraag en los van de ontstane discussie: Ik denk dat de mensen die bij Wally of Mikey lessen wel iets van Philippe Karls filosofie mee krijgen .

    Mijn eerste ervaring was in een cursus met Wally jaren geleden nadat hij en Mikey er net een jaar (als mijn geheugen niet faalt)bij dhr Karl er op hadden zitten, dit was toen heel basis alleen de flexion of the jaw.

    Inmiddels ben ik zo overtuigd van het systeem dat ik vorig jaar bij Bertrand Ravoux en Sabine Mosen cursussen gereden heb en mij hier vol op stort. Over 3 weken rijd ik weer bij Bertrand Ravoux.

    In mijn ervaring is de interpertatie van de filosofie en met name de focus op bepaalde onderdelen van de filosofie wel verschillend per instructeur, het bijt elkaar echter nooit. Maar verschillende details die me de laatste 2 cursussen aangewezen werden in de basis was ik graag eerder op gewezen. In mijn persoonlijke process ervaar ik de pure légèreté cursussen op dit moment dan ook als leerzamer en dieper ingaand op de stof dan de cursussen die ik met Mikey gereden heb , ondanks dat het paard waarmee ik dit nu doe veel minder opgeleid is dan het paard dat ik in de cursussen met Mikey mee had. Hier wil ik trouwens geen enkel waardeoordeel over Mikey, voor wie ik een bijzonder groot respect heb, geven. Dit is puur zoals ik dit nu ervaar.

    just my 2 cents.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  8. #68
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Zou je iets kunnen vertellen over welke details het dan gaat Niek?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #69

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie Bekijk Bericht
    Zou je iets kunnen vertellen over welke details het dan gaat Niek?
    Het meest tastbare voorbeeld dat ik kan geven uit de eerste cursus met Bertrand Ravoux: Als je gewoon contact kan oppakken en het paard ontwijkt dit niet structureel is action reaction al niet meer de aangewezen weg om een neck extension te creeeren. Bertrand Ravoux gaf aan dat in zijn optiek de action reaction veel te vaak gebruikt wordt bij paarden waarvoor dit helemaal geen toegevoegde waarde heeft. De laterale flexions zijn veel belangrijker voor een neck extension.


    Er reden naast mij nog 4 andere ruiters mee (+ nog toeschouwers) die al zolang Mikey en Wally in Nederland komen cursussen daar reden, deze nuance maakte ook voor hun een hoop duidelijk en gaf direct inzicht in problemen die zij ervaarde met hun paarden waardoor ze vast liepen.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  10. #70
    Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Locatie
    Didam
    Leeftijd
    43
    Berichten
    113

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Dank je voor je fijne reactie Niek!

    heel cool om te lezen dat je er zo diep op in gegaan bent!

    Als je de action-reaction niet hoeft toe te passen (wat wellicht een logische eye-opener is ), doe je dan nog wel de grondoefeningen met het bit? of laat je die dan ook wat het is, aangezien het paard het bit dus toch al accepteert en het vragen van contact begrijpt entoe past?

    wbt Mikey en Wally, hun zijn echt Parelli instructeurs die daarbij(!) P K doen (en onderwijzen, maar daar ligt hun zwaarteput niet, naar mijn ervaring), denk dat dar het evrcsil zit met evt anderen P K instructeurs..?

  11. #71

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Uiteraard pas ik die nog steeds toe.

    Ter verduidelijking: Het concept action reaction blijft maar als je paard contact accepteert is het niet steeds nodig om het hoofd flink te liften (met twee hoge handen) om dan pas de neck extension te krijgen. Bertrand liet ons een flexion op de rechte lijn uitvoeren waarbij je dus de kaak activeert en buiging vraagt en van daar uit zal het paard dan zelf geneigd zijn de nek te verlengen (hij zal de korte kant van de nek ook langer willen maken).

    Nog een voorbeeld zijn verschillende vormen van de demi arret, afhankelijk van bijvoorbeeld leunen op het bit of juist achter het bit kruipen, dit is in de cursus met Sabine Mosen vorig jaar wat meer belicht.

    Natuurlijk bepaald achtergrond deze verschillen, die al merkbaar zijn bij Legerete instructeurs onderling, hier is natuurlijk niks mis mee .
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  12. #72
    Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Locatie
    Didam
    Leeftijd
    43
    Berichten
    113

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Van het weekend wezen kijken bij de driedaagse training van PK hier in Swiss. Wat een heerlijke inspiratie, fijen man, geweldige methode, ik ben om hoor,
    eerst je paard parelli leren en dan rijden via dit, subliem!!!

  13. #73
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Nog bedankt voor je reactie Niek.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #74
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Dank voor de aanvullingen Niek, Annelies en Bob! Leuk om te lezen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  15. #75
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Wie rijdt er volgens Philippe Karl methode finesse?

    Wie heeft de les(sen) van PK op Equitana gezien?

    Ik was er op maandag bij en vond het de fijnste demo van de hele dag.
    Het zag eruit als 'gewoon' heel erg fijn rijden. Veel loslaten tussendoor, vriendelijk gereden, de enige dressuur-paarden die aan een losse teugel konden stilstaan.
    Omdat het maar een half uurtje was, kon ik er niet heel veel uithalen over zijn methode, maar het beeld dat hij liet zien bij zijn studenten was wel nastrevenswaardig
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 5 van de 9 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •