Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: De stick

  1. #1
    Actief Forumlid amphamp's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Groningen (Groningen)
    Leeftijd
    30
    Berichten
    121

    De stick

    Hoi!
    Even een beginnersvraagje...
    Ik doe altijd als ik bezig ben met mijn paarden friendly met de stick, toch heb ik soms nog wel een beetje het idee dat ze het eng vinden. Vooral op een wat langere afstand.
    Ik kan bij allebei mijn paarden overal aanraken met de stick en bij de ene ook zwaaien en gek doen met de stick, zoals helikopteren.
    De ander vindt het niet altijd even tof, maar blijft wel redelijk stilstaan. Dit gaat al een heel stuk beter dan een paar maanden geleden.
    Heeft iemand misschien goede tips over hoe ik de stick 'leuker' voor ze kan maken.
    Nu heb ik nog vaak een beetje het idee dat ik mijn opdrachten tegenwerk door gebruik te maken van de stick.
    Dus help

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: De stick

    Ik denk dat je goed moet gaan kijken of je paard de stick tolereert, of echt accepteert. Er is een groot verschil tussen een paard dat stilstaat en de bewegingen en aanrakingen van de stick ondergaat en een paard dat zeker weet dat die stick niets doet. Dat het enkel een verlengstuk is van jouw arm en dat hij daar ook heel fijn mee gekriebeld kan worden. Je kunt dit zien aan zijn hele lichaamshouding. Goed kijken dus: is hij echt ontspannen, is hij nieuwsgierig naar de stick, kan hij de stick aanraken met zijn neus etc.

    Zolang je het idee hebt dat je paard de stick nog niet 100% vertrouwt, kun je er beter nog geen drijvende hulpen mee geven. Dan versterk je zijn idee dat de stick inderdaad nog niet te vertrouwen is.

    Dus om het leuker te maken: gebruik de stick veel als kriebel-instrument. Kun je met je stick de wei inlopen en je paarden ermee aaien? Ontspant je paard, als hij aangeraakt wordt met de stick?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: De stick

    En zorg dat je de stick voorlopig altijd bij je hebt, ook als je er niets mee wil vragen. Zorg dat hij een dagelijks onderdeel wordt, zodat hij niet alleen maar tevoorschijn komt als het paard "iets moet". Hou hem bij je met paard uit de wei halen, bij het poetsen, bij het wandelen - laat de stick veel undemanding time met je paard doorbrengen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Actief Forumlid amphamp's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Groningen (Groningen)
    Leeftijd
    30
    Berichten
    121

    Re: De stick

    Dank voor de tips
    Bij Chris vindt ik het lastig om in te schatten of ze het echt accepteert of tolereert. Ik krijg vaker weinig terug van haar qua reactie, dus dat is sowieso iets waar ik achter moet komen. Maar dat is een ander onderwerp ^^
    Ik ga goed op haar reactie letten!

    Bij Tien zijn de reacties erg verschillend, ze is zelf nieuwsgierig naar de stick. Ze neemt hem zelf soms in haar mond als ze in een gekke bui is. Even proberen of het eetbaar is. En naar mijn idee vindt ze kriebelen ook echt wel lekker, maar wordt het minder grappig als ik er mee beweeg.

    Ik ga het gewoon lekker rustig aan doen en niet te veel willen. In het begin heb ik vaak de stick weggelaten, omdat ik het idee had dat ze het eng vonden. Had het idee dat we er nog niet aan toe waren ofzo, maar ik neem hem niet in ieder geval bij elke oefening mee. Ook al staat hij dan alleen maar tegen m'n been aan. Maar dan ga ik hem ook gewoon met alle andere dingen meenemen Ik lijm hem gewoon aan me vast

  5. #5
    Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Delden, Twente
    Leeftijd
    60
    Berichten
    8.020
    Dagboek Berichten
    60

    Re: De stick

    Hahaha, Ans! Goeie!

    Nou, Amarins, ik denk dat je hier al een heel eind mee komt? Zoek de favokriebelplekjes!
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

  6. #6
    Actief Forumlid fluffyfox's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    151

    Re: De stick

    Nog een tip. Wees er niet sneaky mee. Als je hem gebruikt wees er duidelijk mee.
    Niet te voorzichtig ermee benaderen. Maar gebruik hem als een arm.
    Ik deed dit zelf wel in het begin (onbewust) totdat mijn instructrice Zoé mij daarop wees.
    Wereld van verschil!
    Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
    "Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

  7. #7
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: De stick

    Nog een tip, neutraal in je stick is neutraal in je schouders. Voel hoe je je stick vast moet houden dat hij onderdeel is van je lijf zonder dat er ergens spanning is.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  8. #8
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: De stick

    Er zijn volgens mij al hele goeie tips gegeven! Maar los daarvan is het ook gewoon een kwestie van véél herhalen! Heel heel veel herhalen. Succes ermee!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  9. #9
    Actief Forumlid amphamp's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Groningen (Groningen)
    Leeftijd
    30
    Berichten
    121

    Re: De stick

    Heel goede tips! Dank jullie wel

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •