Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: thermografie bij kreupelheid, of iets anders?

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    thermografie bij kreupelheid, of iets anders?

    Hallo allemaal,

    Mijn pony Blomke is nu al een poos kreupel en ik weet het gewoon echt niet meer. Het ene been is nog nauwelijks over of het andere been begint. Nu is ze ook weer aan twee benen kreupel. Ik ben echt behoorlijk wanhopig. Ik hoor veel verhalen van mensen die een paard hadden met vergelijkbare klachten en allemaal hebben ze vele dierenarts rekeningen en slapenloze nachten later het paard toch in moeten laten slapen. Ik wordt daar niet echt vrolijker van. Van alle kanten krijg ik goedbedoeld advies over wat ik allemaal nog zou kunnen proberen. Heel lief maar mijn geld is na de laatste dierenarts rekening gewoon vrijwel op. Mijn ouders kunnen mij ook niet financieel ondersteunen dus ik moet echt goed nadenken over waar ik het aan uitgeef.

    Ik vermoed dat er meer aan de hand is dan de kreupelheid in haar benen. Ze beweegt als een paard van 30 en haar bouw lijkt wel veranderd. Van een stalgenoot kreeg ik het advies om een thermografie te maken. Dat klonk wel goed. Ik wil nu graag weten of een thermografie een goede manier is om de probleemgebieden aan te wijzen en om me te adviseren in wat ik kan doen om te zorgen dat ze hersteld en hoe groot de kans op herstel is. Of weten jullie misschien betere methodes?

  2. #2
    Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Locatie
    Enschede
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.986
    Dagboek Berichten
    90

    Re: thermografie bij kreupelheid, of iets anders?

    Thermografie kan heel nuttig zijn om probleem gebieden aan te wijzen. Het zegt echter niets over wat het probleem nou is.
    Dat zal vervolgens vastgesteld moeten worden door andere onderzoeken (foto, echo etc).

    Weten waar het probleem zit is handig om een indicatie te hebben van welke gebieden er bijvoorbeeld foto's gemaakt moeten worden, een thermografie zelf geeft je echter geen diagnose/behandelplan.
    www.eenehorsemanship.nl
    Lessen Natural Horsemanship omgeving Twente

  3. #3
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: thermografie bij kreupelheid, of iets anders?

    Thermografie heeft wat mij betreft niet onwijze waarde. Bij mijn pony kwam er niet het probleem uit. Het kan een hulpmiddel zijn voor diagnostiek, maar je zult daarna toch verder moeten bij een dierenarts om een diagnose te krijgen.
    Mijn pony was in het lijf zo warm dat er geen warmere plekken zichtbaar waren eigenlijk. Iemand in opleiding heeft de beelden gemaakt en dacht aan verzuring in het lijf. Haar docent ontkende dat. Maar achteraf denk ik dat ze het heel goed had. Mijn pony was overbelast in het lijf en later ook de benen door een primair probleem in de rug.

    Je geeft aan dat je al dierenartsrekeningen hebt gehad, dat je pony eerst ene been, dan andere been kreupel was.
    Wat was de diagnose van de dierenarts?
    Heb je een filmpje toevallig van je pony? (Er is hier ook heel topic met bewegingsfilmpjes op het forum).

    Eerst ene been, dan andere been zou goed overbelasting kunnen zijn. Dit kan komen door een kreupel been, maar kan ook hoger zitten.
    Wat heeft de dierenarts gecontroleerd/gedaan? Zijn er röntgenfoto's?
    Heeft de dierenarts ook naar de rug gekeken?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: thermografie bij kreupelheid, of iets anders?

    Ok het geeft dus eerder een beeld van waar je het probleem zou kunnen zoeken dan van de ernst.

    De diagnose van vorig jaar was een beschadiging van het check ligament aan de hand van een echo. Goed herstel maar moest rekening houden met kans op terugval. Van de achterbenen dit jaar een verrekking in het bekken. Omdat beide achterbenen dik waren maar hij niks aan de benen zelf kon vinden. Het zou dan na een paar dagen met ontstekingsremmers na een week zo goed als over moeten zijn en dat was ook zo. Maar dat was vooral een vermoeden omdat we niet naar de kliniek zijn geweest voor foto's. 1e keer voorbeen dit jaar ging het gelijk op met een bloedvergiftiging. Ze had koorts dus alle benen waren warm dus was moeilijk te zien. Na de antibiotica etc ging ze goed vooruit. Kreupelheid was weg maar nu dus weer terug + dat ik vermoed dat haar been van vorig jaar ook een terugval heeft. Moeilijk te voelen omdat dat been altijd een beetje dik gebleven is maar hij is wel iets warm. Rug en achterhand is hij wel bij langs geweest maar geen foto's.

    Ik heb geen filmpje maar kan morgen of overmorgen wel iemand vragen om te filmen.

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: thermografie bij kreupelheid, of iets anders?

    De beste investering die je kunt doen is naar een goede kliniek gaan, zodat er een echte diagnose gesteld kan worden. Zoals gezegd, is thermografie slechts een aanwijzing, je weet dan nog niet veel.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: thermografie bij kreupelheid, of iets anders?

    Bedankt allemaal! Dan laat ik die thermografie zitten. Ik ga eens met de kliniek bellen

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •