Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: cursus hoefonderhoud

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    cursus hoefonderhoud

    Voor de liefhebber plaats ik het ook even hier. Werd er op geattendeerd door mijn bekapper. Ik heb me voor de cursus opgegeven, lijkt me heel leuk! wordt gegeven door Klaas Feuth. Hoop straks dan zelf te kunnen gaan starten bij mijn eigen knollies (met controles van de bekapper uiteraard).

    Programma:

    Deze cursus is twee hele dagen op zondag 1 maart & zondag 22 maart van 9.00 tot 17.00.



    Ontvangst op beide dagen is vanaf 8.45

    1 maart:
    Tijdens de eerste dag krijg je in de ochtend theorie, is er een demonstratie bekapping en gaan we 's middags aan de slag met het oefenen van de technieken op hoeven, meegenomen door Klaas.

    22 maart:
    De tweede dag herhalen en verdiepen we de theorie. Daarna geeft Klaas een demonstratie en gaan we twee aan twee aan de slag met het bekappen van de paarden. Het is mogelijk je eigen paard mee te brengen (er kunnen maximaal 4 gastpaarden meekomen).

    De tweede dag werken we met een klein groepje: maximaal aantal deelnemers is 6.

    Het is ook mogelijk alleen de eerste dag bij te wonen, totaal kunnen er maximaal 12 personen meedoen op dag 1.


    Eigen paard
    Het is mogelijk je eigen paard mee te brengen op de tweede dag. Als je dit graag wilt horen wij het graag we hebben plek voor max. 4 gastpaarden.


    Kosten
    De kosten voor deze twee-daagse cursus bedragen 265 euro. (VROEGBOEKKORTING voor 1 februari inschrijven en betalen: 250 euro) Dit is inclusief koffie, thee, lunch, versnaperingen, oefenhoeven en gebruik schoolpaard of meebrengen eigen paard op dag twee (maximaal 4 gastpaarden).


    Kosten voor alleen dag 1: 95 euro inclusief koffie, thee, lunch, versnaperingen & oefenhoeven.


    Betaling
    Je inschrijving is definitief en je plek verzekerd na ontvangst van je betaling op rekening NL 95 KNAB 0207 6217 48 t.n.v. Horse Medicine Leidschendam onder vermelding van twee-daagse of een-daagse hoefbekappen en je voor en achternaam.


    N.B. bij annulering kunnen wij geen geld terugstorten. Het is wel mogelijk zelf voor vervanging te zorgen en indien mogelijk zullen wij proberen eventuele reserve deelnemers te benaderen.


    Route/Adres:
    Horse Medicine
    Doctor van Noortstraat 189 Stompwijk
    Let op het is een eigen weg dus rustig rijden en aan het begin van de laan wachten tot deze vrij is, verkeer wat de weg afkomt heeft voorrang! Wij zitten bijna aan het einde van het laantje rechts tegenover de huisarts.


    Bij vragen, bel: 06-16 34 84 55 (Janna) of 06- 51 53 72 94 (Jubine)


    Materiaal/gereedschap
    Heb je zelf gereedschap? Neem het mee! Klaas zal ook voor gereedschap zorgen wat gebruikt kan worden en het is ook mogelijk om gereedschap bij hem aan te schaffen.
    Verder handig om goede handschoenen mee te nemen.


    Kleding/overige
    Neem warme kleding mee! En pen en papier mee om aantekeningen te maken!


    Wij hebben er heel veel zin in! Tot 1 maart!




    Vriendelijke groeten, Janna


    Janna de Vries
    Begeleiding en advies voor mens en paard


    Squire in de Academische Rijkunst
    Rechtrichten | Centered Riding | Freestyle
    Hulp bij trailerladen & gedragsproblemen


    janna@jannadevries.nl
    www.jannadevries.nl
    06-16 34 84 55














  2. #2
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: cursus hoefonderhoud

    Oh dit is wel heel erg in de richting waar ik pas zelf aan dacht, met eigen paard een bekapcursus volgen. Dat is interessant! En redelijk in de buurt ook. Jammer dat mijn hele voorjaar en budget al vol gepland is
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  3. #3
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: cursus hoefonderhoud

    Hihi, tja kan me voorstellen, er zijn ook zoveel leuke en leerzame cursussen e.d te doen...Deze cursus, een mestonderzoek cursusdag, de 'gewone' lessen met de paardjes is voorlopig voor mij ook voldoende.

    De cursus wordt waarschijnlijk in de toekomst herhaald werd me verteld dus dat biedt mogelijkheden voor je misschien!

  4. #4
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: cursus hoefonderhoud

    Als het nog eens gehouden word dan ga ik dat zeker in overweging nemen ja. Ik houd de hoeven nu samen met een bekapper bij, en wil er graag beter in worden en dan niet om veel paarden te bekappen maar alleen die van mijn specifieke paard.
    Maar niet dit jaar, dit jaar heb ik andere doelen
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  5. #5
    Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Betuwe
    Berichten
    278

    Re: cursus hoefonderhoud

    Leuk Thekla dat je deze cursus gaat doen. Ik heb ook ooit eens zo'n cursus gedaan. Heel nuttig.
    Ik heb het pakket "natuurlijk bekappen" van hoefnatuurlijk liggen, je mag het lenen.

  6. #6
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: cursus hoefonderhoud

    Top!
    Kom ik binnenkort graag bij je aan. Kan ik jouw bak ook nog eens bekijken. Aart de Bruin is hier laatst geweest om mee te kijken en denken over de aanleg ve bak en verhard pad. Prettige man, en de geschatte kosten vielen me alleszins mee! Hoe groot is jouw bak eigenlijk?

  7. #7
    Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Betuwe
    Berichten
    278

    Re: cursus hoefonderhoud

    Gezellig.
    Mijn bak is 20x39. Ik ben erg tevreden over het verharde pad dat ik 3,5 jaar geleden heb laten aanleggen door Aart.

  8. #8
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: cursus hoefonderhoud

    Gister de cursus hoefbekappen bij Klaas Feuth. Wat leuk en leerzaam zeg! De cursus van Heleen Davies inzicht in hoeven kwam echt supergoed van pas als basis, want Klaas is echt van de praktijk en veronderstelt wel wat theoretische hoevenkennis. Hij werkt bij het kleine stukje theorie in de ochtend heel erg interactief, dus vraagt je echt om mee te denken. In de middag tussen de levende paarden die af en toe nieuwsgierig kwamen kijken, praktijk op dode paardenhoeven (even slikken wel, ook de geur, maar toch ook snel weer 'gewend' na wat sensoren 'uitschakelen'). Eerst de hoef schoonmaken, en kijken naar de stand met jezelf als gewicht erop, met welke hoef je eigenlijk te maken hebt, voor of achter rechts of links. Kijken hoe het spronggewricht en de hoef beweegt, hoe het wil afrollen, kijken hoe de hoef eruit ziet, voelen aan het kraakbeen boven de straal. etc. Dan de onderkant. Wat is welk materiaal, hoefrand, zool, steunsels etc. Ik had wel zo'n beetje dé slechtste hoef, de straal zag er niet uit met allerlei putten, de steunsels helemaal over de zool gegroeid. Eerst de steunsels zoveel mogelijk teruggebracht met de mesjes, tot op ongeveer het juiste niveau, stukken zool vielen er als poeder al uit. De zool voorzichtig bijgewerkt. Op zoek gegaan naar de straalgroeven, iets van de staal verwijderd en met een kniptang de veel te lange hoefwand gekort en daarna gevijld. Maar hier was ik dan, met de anderen, zo'n 3 uur mee bezig.....gevoel krijgen voor het werken met de mesjes, ondertussen feedback wat zie je, hoe ga je verder, bij elkaar kijken.
    Daarna een demo en uitleg van het bijwerken van twee levende paardenhoeven. De 22e nog een dag, dan zelf op echte paarden oefenen.
    Daarna hoop ik zelf aan de slag te (durven) gaan bij mijn eigen paardjes, in nauwe samenwerking met mijn bekapper natuurlijk.

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: cursus hoefonderhoud

    Leuk hoor Thekla.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.093
    Dagboek Berichten
    17

    Re: cursus hoefonderhoud

    Gaaf! Ik vind dat echt bere interessant, hoeven. Doe die van mijn pony's al een paar jaar zelf, maar laat ze volgende maand een meer doen ivm mijn rug, leuk controle moment.
    In Frankrijk hebben we een hoef ontleed, dat was ook echt enorm interessant als aanvulling op de dvd serie van Pete Ramey.

    Hopelijk bevalt de volgende lesdag weer zo goed!

  11. #11
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: cursus hoefonderhoud

    Oh ja, goed zeg! Dat zou ik ook wel eens willen doen, ontleden. Goed voor je 3 D voorstelling.
    Inderdaad goed controle moment, maar waarschijnlijk ben je zelf al zo ervaren....maar toch fijn dat iemand dan weer 's meekijkt lijkt me.
    Dat bekappen lijkt me wel funest voor je rug ja. Ik moet zelf ook zien hoor of ik dat echt kan volhouden.

  12. #12
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: cursus hoefonderhoud

    Ik vind het ook altijd lastig voor mijn rug, vorige week een krukje gebruikt waar ik de hoeven oplegde, wat scheelt dat veel zeg.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #13
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: cursus hoefonderhoud

    Gister dag twee van de cursus. Weer erg leuk leerzaam, boeiend, gezellig. Deze dag echte paardenhoeven bekappen. Geen theorie, alleen even kort herhalen hoe je te werk gaat:
    In kort bestek: Hoe benader je het paard, luisteren naar verhaal eigenaar, beoordelen hoe het paard loopt, been- hoefstand, beoordelen van de hoef en schoonmaken, zool, steunsels straal en hoefwand bijwerken met mesjes en evt kniptang en rasp. Samen met een medecursist deed ik de hoefjes van een shetlander die hoefbevangen is geweest en veel en veel te lange voorhoefjes had, ondergeschoven hielen, heel brede witte lijn. Een ouder shetlandertje dat soms wat knorde als ze het zat was.

    Waarschijnlijk komt er vanwege enthousiaste deelnemers een dag achteraan, tenslotte kan je niet vaak genoeg samen kennis vergaren en delen.

    Veel geleerd, maar heb echt niet de illusie dat ik bij wijze van zelf aan de slag kan. Al ga ik de hoefjes van Kira, op advies ook van mijn eigen bekapper die zei, 'gewoon beginnen met een beetje vijlen eens per twee weken' rustig aan doen. Leuk hoor om voor mijn gevoel alweer zoveel wijzer geworden te zijn. En wat is er veel te leren en doen...

  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: cursus hoefonderhoud

    Ja interessant he. Ik merk dat het zelf vooral goed te doen is als je de hoeven idd vaak bijhoudt, zou je zelfs aanraden om het wekelijks te doen, steunsels groeien ook best snel als je dat iedere week doet hou je ze netjes. Als je een vijl hebt waar je de hoefwand mee kunt afronden en dit 2 keer per week doet als je met je paard bezig bent dan hou je de hoeven vanzelf netjes. Ik vind het vaak toch moeilijk merk ik om daar consequent in te zijn.
    Lijkt mij ook nog wel eens interessant zo'n cursus.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •