Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: ''Weke'' hoefballen door hoefschoenen, wat te doen?

  1. #1

    ''Weke'' hoefballen door hoefschoenen, wat te doen?

    Hallo allemaal,

    Bart is een ex-hb pony en vorige week liep hij erg slecht door de vorst. Toen de vorst weg was liep hij al steeds weer wat beter, en sinds een paar dagen loopt hij weer perfect. Nu heb ik hoefschoenen voor hem besteld, zodat hij met vorst en sneeuw gewoon lekker buiten kan zonder veel risico te lopen, de Easyboot transition.
    Ik heb ze nu eergisteren een nachtje om gedaan en s'ochtends zagen zijn hoeven er nog goed uit, maar nadat ik ze vandaag de hele dag om heb gedaan door sneeuwval zie ik dat zijn hoefballen wat weekjes zijn geworden, er zijn ribbeltjes in te zien zegmaar. Het was s'middags vandaag ook wel erg modderig aangezien het dooide, en dit zat ook in zijn schoenen. S'nachts staat hij op advies van de DA nog op stal, dus dan heeft hij ze zoiezo niet om.

    Wel licht er nu alweer sneeuw en ik ben bang dat dit er morgen nogsteeds ligt, en dat zou betekenen dat hij weer hoefschoenen aan zal moeten.. Alleen zit ik met die hoefballen. Ik wil natuurlijk niet dat het geirriteerd raakt of dat er een wondje ontstaat. Zijn er nog mogelijkheden om zijn hoefballen wat te beschermen? Of kan ik ze beter af laten? Of halve dag hoefschoenen en halve dag blootvoets?
    ''That's the thing about pain, it demands to be felt.'' -The fault in our stars

  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: ''Weke'' hoefballen door hoefschoenen, wat te doen?

    Dit soort hoefschoenen zijn bedoeld als bescherming tijdens ritten, maar niet om ze continue om te houden. Verder is het goed om het gebruik rustig op te bouwen, vergelijk het met het inlopen van een paar nieuwe schoenen bij jezelf. Ik denk dat de hoefballen zacht worden doordat ze vochtig blijven door de hoefschoenen en misschien door de wrijving tegen de schoenen.
    Als het dooit wordt de grond weer zacht, dan moet hij toch gewoon zonder naar buiten kunnen? Sneeuw op zich zal het probleem niet zijn toch, ik neem aan dat de gevoeligheid komt door de bevroren bodem?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3

    Re: ''Weke'' hoefballen door hoefschoenen, wat te doen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta Bekijk Bericht
    Dit soort hoefschoenen zijn bedoeld als bescherming tijdens ritten, maar niet om ze continue om te houden. Verder is het goed om het gebruik rustig op te bouwen, vergelijk het met het inlopen van een paar nieuwe schoenen bij jezelf. Ik denk dat de hoefballen zacht worden doordat ze vochtig blijven door de hoefschoenen en misschien door de wrijving tegen de schoenen.
    Als het dooit wordt de grond weer zacht, dan moet hij toch gewoon zonder naar buiten kunnen? Sneeuw op zich zal het probleem niet zijn toch, ik neem aan dat de gevoeligheid komt door de bevroren bodem?
    Hmm.. Ik had hoofwear gemailt en hun raadde mij deze schoenen voor hem aan. Als de grond zacht is en er geen sneeuw is gaan ze ook niet om nee, maar door school heb ik overdag geen tijd om ze uit en aan te doen, alleen s'ochtends en dan weer laat in de middag/ s'avonds. Volgens de DA moet ik wel erg oppassen met sneeuw, omdat de koude sneeuw in de hoef terecht komt en dat volgens haar ook negatief kan zijn.. Vorige week kwam de gevoeligheid inderdaad wel door de bevroren bodem.
    ''That's the thing about pain, it demands to be felt.'' -The fault in our stars

  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: ''Weke'' hoefballen door hoefschoenen, wat te doen?

    Is er niemand die ze tussendoir voor je uit kan doen overdag als de bodem zachter wordt?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: ''Weke'' hoefballen door hoefschoenen, wat te doen?

    Kou kan voor ex-HBers inderdaad ook gevaarlijk zijn.
    Maar ik zou nu zeggen, gebruik ze vooral met vorst/ongelijke grond.
    Mijn ex-Hber stond op ijzers en dat ging prima in sneeuw etc.
    Dus mijn ervaring is vooral beschermen tegen de bevroren ongelijke harde grond. En dan is het droog, dus zul je minder snel last hebben van week worden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6

    Re: ''Weke'' hoefballen door hoefschoenen, wat te doen?

    @senta, nee die zijn er niet.
    @Dyonne, bedankt!

    Ik heb vanochtend nog even zijn hoefballen bekeken en die zagen er weer een stuk beter en minder week uit. Dus echt de modder in die schoenen waardoor het week wordt.
    ''That's the thing about pain, it demands to be felt.'' -The fault in our stars

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •