Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Wat doen jullie bij een zachte zool

  1. #1
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Wat doen jullie bij een zachte zool

    Vanmorgen is de hoefsmid weer geweest voor een bekap beurt, bij het snijden in de zool van z,n linker voorbeen begon het gelijk te bloeden.
    De zool was daar behoorlijk zacht en je zag ook bloed plekjes lopen onder de zool zeg maar, de rest van de 3 hoeven hebben nergens last van en waren gewoon mooi hard.
    We vonden het zelf vrij apart dat er maar 1 hoef is die het heeft en de rest niet, hij staat 24/7 buiten op verharding en zand wat met de regen nu ook op bepaalde plekken erg nat is.
    Iemand hier misschien ervaring mee, ik smeer er nu op advies van de hoefsmid teer op..maar misschien zijn hier andere ideeën.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  2. #2
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Ik zal even aan manlief vragen, aangezien het bij koeien ook weleens voorkomt en men bij rundvee vaak wat verder is in de aanpak van diverse hoefproblemen . Voorheen was het inderdaad smeren met teer of regelmatig behandelen met een een of andere oplossing (was blauw spul, heb het ooit gezien bij de paardendrogist). Vaak komt het door natte ondergrond waardoor de zool zachter wordt en je dus sneller bloedinkjes ziet in de zool door bijvoorbeeld steentjes. Bij Kate heeft Marlous toen tijdelijk niets aan de zool gedaan, dus niet snijden, behalve het wegkrabben van losse stukjes zool. Bij haar hielp regelmatig insmeren met ik meen kopersulfaat oplossing (inderdaad, bij de koeienbekapper geregeld ).
    Dat het een hoef is kan hoor, niet iedere hoef is even sterk (denk maar aan de stelling dat een witte hoef kwetsbaarder zou zijn als een zwarte).
    Ik zal het je laten weten wat manlief bij onze gevlekte dames gebruikt om zachte zolen harder te krijgen!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Waarom sneed je hoefsmid in de zool?

  4. #4
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Thanks Jo hij was ook gelijk gestopt met die hoef, hij schrok zich rot omdat hij het niet verwachten.
    Gelukkig is het een kundige man dus weet hij wat hij doet.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht
    Waarom sneed je hoefsmid in de zool?
    Nou omdat dat waarschijnlijk moet hoor of wat dan ook!
    Ik vraag niet waarom hij erin snijd, maar wat jullie tegen een zachte hoef doen.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Je hoeft me niet te slaan hoor.
    Normaal gesproken hoor je niet in de zool te snijden dus ik vroeg me af wat de aanleiding voor je hoefsmid was om dat toch te doen.

  6. #6
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Cavalor Dry feet. Is eigenlijk bedoeld voor rotstraal maar maakt de hoef droog en harder. Wel oppassen met een open plekje want het schijnt te kunnen irriteren.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  7. #7
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door gaya1 Bekijk Bericht
    Thanks Jo hij was ook gelijk gestopt met die hoef, hij schrok zich rot omdat hij het niet verwachten.
    Gelukkig is het een kundige man dus weet hij wat hij doet.



    Nou omdat dat waarschijnlijk moet hoor of wat dan ook!
    Ik vraag niet waarom hij erin snijd, maar wat jullie tegen een zachte hoef doen.
    Zo wat een aanvallende reactie, Marja stelt toch gewoon een vraag?

    Misschien eerst achterhalen waardoor de zool zo zacht/gevoelig is?
    Of misschien heeft je smid een advies gegeven?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  8. #8
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Zo... ik heb manlief even gebeld . Zachte zool komt zeer waarschijnlijk door nattigheid, oplossing is dus ook redelijk simpel: paar nachtjes opstallen en de zool zal een stuk harder zijn. Verder inderdaad een uitdroger aanbrengen, zodat je het uitharden versnelt tijdens het droog binnen staan. Teer opsmeren zodra hij de nattigheid ingaat de eerste dagen, op stal is dat niet nodig. Overigens is het ene dier "vatbaarder" voor vocht als anderen, dus volgende bekapbeurt even kijken hoe de zool dan is.

    Die cavalor is inderdaad goed spul ervoor, zit naast zinksulfaat ook kopersulfaat in en andere "uitdrogers". Met teer zit je namelijk steeds met goed schoon krijgen van alle hoekjes en kiertjes vanwege insluiten van bacteriën . Overigens is teer wel weer flink in gebruik bij de rundvee-pedicures omdat niets zo goed blijft plakken aan de zool als teer .

    Onze koeien zetten we bij kneuzingen in de zool overigens op een klosje, zodat de pijnlijke of dunne zool vrij is van de grond. Vergelijkbaar met een tijdlijk ijzertje met gevuld zooltje bij een paard. Maar goed, dat is alleen nodig als de zool echt dun is (Son heeft dat ook ooit gekregen, na twee weken was de zool toen weer dik en hard zat).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  9. #9
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht
    Je hoeft me niet te slaan hoor.
    Normaal gesproken hoor je niet in de zool te snijden dus ik vroeg me af wat de aanleiding voor je hoefsmid was om dat toch te doen.
    Sorry marja vind het gewoon geen vraag voor mijn want ben geen hoefsmid, hij heeft er jaren voor gestudeerd dus zal wel weten wat hij doet
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  10. #10
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991 Bekijk Bericht
    Zo wat een aanvallende reactie, Marja stelt toch gewoon een vraag?

    Misschien eerst achterhalen waardoor de zool zo zacht/gevoelig is?
    Of misschien heeft je smid een advies gegeven?
    Het is maar net hoe je hem interpreteer marit, ik geef gewoon antwoord
    Advies van de smid was een week de verharding vermijden en teer smeren.

    - - - Updated - - -

    Thanks santa en josse, ga het dry feet eens even opzoeken, teer kan ik dus gewoon blijven smeren.
    Op stal zetten hou ik als laatste optie, eerst maar eens kijken wat het de komende dagen gaat doen.
    Misschien dat hij zelf wel voor de verharding kiest, maar van wat we zagen had hij er zelf niet z,n last van dus dat scheelt alweer iets.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Niet vervelend bedoeld, maar mijn hoefsmid (of eigenlijk bekapper) heeft ook gestudeerd, maar snijdt niet in de zool.
    De ene methode is de andere niet . Hier wordt alleen de losse zool weggekrabd als nodig.
    Mijn ervaring is dat als je de zool met rust laat, die vanzelf harder wordt. Wel staan mijn ponies 24/7 buiten op het zand en bewegen dus regelmatig.
    Paarden die vanuit een (deels) stalsituatie hier kwamen, kregen allemaal hardere zolen.

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Ik vond je reactie op mij ook erg aanvallend en je aanname dat de smid wel weet wat hij doet zonder dat jij begrijpt hoe en waarom, vind ik ook een vreemde.

    Ik stelde mijn vraag niet voor niets maar kennelijk ben je niet in mijn gedachtengang geïnteresseerd. Ook prima. Dan hou ik er nu verder ook mee op om te proberen met je mee te denken.

  13. #13
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marion Bekijk Bericht
    Niet vervelend bedoeld, maar mijn hoefsmid (of eigenlijk bekapper) heeft ook gestudeerd, maar snijdt niet in de zool.
    De ene methode is de andere niet . Hier wordt alleen de losse zool weggekrabd als nodig.
    Mijn ervaring is dat als je de zool met rust laat, die vanzelf harder wordt. Wel staan mijn ponies 24/7 buiten op het zand en bewegen dus regelmatig.
    Paarden die vanuit een (deels) stalsituatie hier kwamen, kregen allemaal hardere zolen.
    Hij snijd de straal weer netjes en misschien doet hij wel het zelfde wat jij zegt betreft het weg krabben van de losse zool, hij gebruikt zoveel dat ik niet weet of het snijden of krabben is.

    - - - Updated - - -

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht
    Ik vond je reactie op mij ook erg aanvallend en je aanname dat de smid wel weet wat hij doet zonder dat jij begrijpt hoe en waarom, vind ik ook een vreemde.

    Ik stelde mijn vraag niet voor niets maar kennelijk ben je niet in mijn gedachtengang geïnteresseerd. Ook prima. Dan hou ik er nu verder ook mee op om te proberen met je mee te denken.
    Ik kan daar niet zo veel aan doen helaas....dat ik verder geen kennis hebt betreft wat een hoefsmid wel of niet moet doen betekend niet dat ik een slechte smid heb.
    Als je eens wist hoe falcons hoeven waren 2,5 jaar geleden en hoe ze nu zijn vertrouw ik hem volledig, en hier in de omgeving staat hij hoog aangeschreven met meerdere smeden.
    Vind het maar vreemd dat ik het niet weet...i dont care, ik weet gelukkig wel wat ik doe en ik doe het prima na mijn weten
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  14. #14
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Ook een goede smid maakt weleens een foutje en door een zool heen snijden is zeker een foutje.

    Wat je kunt doen als het is gebeurd is een tweede vraag. Ik zou zelf kiezen voor goed schoon houden en hoefschoenen aan. Op die manier komt er minder vuil bij en heeft hij ook geen druk op de toch al dunne zool.

    Zolen kunnen om vele redenen dun blijven, bijv te lange steunsels, verkeerde balans, oude zut, gevoeligheid etc. Het kan dus ook een vicieuze cirkel zijn die je ook met hoefschoenen goed kunt doorbreken
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  15. #15
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Inderdaad iedereen maakt foutjes we leren immers allemaal bij, dat kan ook nog wel een oorzaak hebben hoor anna.
    Het was ook wel weer even geleden dat hij geweest was vanwege een blessuren van zijn kant af, ik heb het toen zelf een beetje bij gehouden met vijlen.
    Falcon is een plat voeter namelijk,misschien heeft het vijlen van mijn het er niet beter op gemaakt of heeft het gewoon te lang geduurd voordat hij weer bekapt werd.
    En de nattigheid van tegenwoordig helpt er ook niet veel aan mee.
    Vanmorgen nog een foto gemaakt van de hoef,het ziet er niet naar uit dat er gesneden is maar meer dat de losse zool eraf gekrabt is.
    de cavalor dry feet is besteld we gaan eens zien wat dat doet, hij lijkt er verder geen last van te hebben gelukkig.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •