Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: Wat doen jullie bij een zachte zool

  1. #16
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Ik zou zelf als eigenaar wel erg geïnteresseerd zijn in waarom hij precies in de zool aan het snijden was. Ik heb namelijk ook geleerd om van de zool af te blijven dus dat vind ik wel interessant. Misschien zag hij al iets vreemd? Het lijkt me op zich geen gekke vraag. Je zou dat zelf eens kunnen vragen aan je hoefsmid, om het probleem beter te begrijpen. Dat wil helemaal nog niet zeggen dat wij of jij zou vinden dat hij zijn werk niet goed doet he

    Als ik deze foto bekijk ben ik wel benieuwd waar het precies begon te bloeden?

    Wat me ook een beetje opvalt is de breedte van de hoef. Er lijken wel wat "flares" te zijn. De kwartieren zetten uit naar de zijkant omdat ze nergens heen kunnen. Ik weet het niet helemaal zeker hoor, zo veel weet ik er ook weer niet van, maar het valt me toch wel op. Weet je of hij kwartierboogjes maakt? Kleine boogjes aan de zijkant van de hoef die de druk eraf halen. Als hij dat niet doet zou het volgens mij kunnen dat de steunsels toch ergens wat zitten te duwen. Dit kan dan kneuzingen veroorzaken en zou eventueel misschien het bloed kunnen verklaren? Mijn paardje had door een verkeerde hoefvorm ook lang kneuzingen in haar hoef zitten, dit zag je als rode verkleuringen in of net onder de zool die er langzaam allemaal uit kwamen. Ik denk maar mee, misschien zijn hier nog mensen die daar meer van weten?

    Teer zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Heb ook altijd geleerd dat nooit op een hoef te smeren, al zijn er inderdaad vele mensen die dat wel doen. Dat sluit de hoef volledig af en geeft hem geen kans meer zelf vocht/droogte te reguleren. Ik zou dan ook eerder opteren voor een hoefschoen als het even moet uitdrogen.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  2. #17
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Marie het is niet dat ik niet geïnteresseerd ben ik wat hij doet, het is meer dat ik er nu niks vanaf weet wat hij doet.
    Hij doet zijn werk en ik vind dat hij hem netjes en kundig bekapt, van hoe z,n hoeven er 2,5 jaar geleden eruit zagen en nu is een enorm verschil in positieve zin.
    Ik heb betreft paarden hoeven beweging etc etc een hoop te leren en dat doe ik graag stap voor stap op mijn Eigen manier, nu ligt de correcte beweging iets meer in mijn interesse vak de rest komt later wel.
    Ik kan nou eenmaal niet alles tegelijk...het is ook geen gekke vraag waarom hij het doet...alleen ik kan er niks mee en het is mijn vraag ook niet.

    De bloeding begon vanaf de foto zo voor je rechts boven aan, je ziet ook een recht zwart streepje naast de straal lopen.
    Onder het puntje van de straal liepen de bloedinkjes, is nu niks van te zien dus dat valt op de foto ook niet op.
    Mijn hoefsmid is verder ook niet van het smeren van olie of teer, maar nu gaf hij het wel als advies voor de zekerheid.
    Waar je het verder allemaal over hebt kan ik de volgende keer wel eens vragen, ik ken z,n methode niet verder.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  3. #18
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Op welke plek ging hij door de zool heen?
    Aan de voorzijde, of juist meer aan de achterzijde?
    Het natte weer zorgt wel sneller voor een zachtere zool natuurlijk. Dus droog houden scheelt al veel.
    Maar daar wordt de zool niet dikker van en als je er zo makkelijk doorheen gaat lijkt me dat wel van belang.

    Edit, had pagina 2 nog niet gelezen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #19
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Gaya ja dat begrijp ik hoor, je kan niet alles tegelijk. Er valt zoooooo veel te leren over paarden Je antwoord eerder in dit topic kwam gewoon op mij ook wat bot over, bijna alsof het je niet kon schelen en niet wilde weten. Nu begrijp ik wat je bedoelt.

    Aangezien de bloeding zich ook bij de steunsels situeert vermoed ik dat er daar toch ergens iets niet helemaal goed zit. Ik krijg op de foto het gevoel dat de steunsels de hoefwand daar wat opzij duwen. Steunsels groeien harden dan zool en zijn ook een harder materiaal, als ze niet genoeg in de perken gehouden worden kan het wel dat ze de zool op de een of andere manier "in de weg zitten". Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden. Meestal groeien ze dan over de zool, wat volgens mij aan de rechterkant ook een beetje het geval zou kunnen zijn (ik kan het niet zo heel goed zien op de foto). Dat kan je zien aan de iets andere structuur van het materiaal. Nogmaals, ik weet er nog niet zooo veel van (heb maar een theorieavond en een aantal praktijksessies bijgewoond).
    Als ik jou was zou ik deze foto (en misschien andere) eens op de facebook pagina van Paard Natuurlijk posten en daar om verder advies vragen. Daar zitten een hoop mensen die echt veel weten over de anatomie van de hoef en op basis van foto's vaak ook al veel tips kunnen geven. Je doet er geen kwaad mee, en wat je daar van mee krijgt kan je dan gewoon eens voorleggen bij je hoefsmid de volgende keer. Misschien kan hij er iets mee of zet het hem aan het denken of... Je weet nooit
    Take the time it takes, so it takes less time.

  5. #20
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Ik zal er eens over nadenken marie om die foto te delen, als ik het begrijp is dat namelijk een natuurlijk bekap manier en ik heb gewoon een traditionele hoefsmid.
    Wat hun voorleggen zal raak weg anders zijn dat van wat hij er van vind, want hij is namelijk anti natuurlijk bekappen...en eerlijk gezegd heb ik er ook niet zoveel mee

    Maar bedankt voor je ideeën ik zal het eens gaan opzoeken en bekijken.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  6. #21

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Liever een goede traditionele bekapper dan een natural kwakzalver.

    Ik heb ook een gewone smid. En als ik zie hoe hij paarden oplapt qua hoeven.
    petje af.
    Ik denk dat natte weer de hoeven zacht maakt. Zou mij d'r geen enorme zorgen om maken.

  7. #22
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Ik heb ook een gewone smid hoor, bevalt mij prima. Ik kan goed met hem overleggen en als ik ergens vragen over heb dan weet hij die prima te beantwoorden.
    Hij gaat verder helemaal mee in het zelf vijlen etc. wat ik doe. Wil dan ook gerust uitleggen hoe je dat aanpakt, zoals toen Scarlet kwam stond ze iets scheef. Heeft die zelfs geadviseerd om het zelf deels aan te pakken.
    Grappige is zelfs dat ik eens een natuurlijk bekapper bij mijn pony's heb gehad voor iets anders en die was blij verrast met de voeten van mijn pony's. Dus natuurlijk bekappen en traditioneel hoeft niet heel ver uit elkaar te liggen. Maar bij de traditionele hoefsmeden zijn er ook veel waar ik niet blij van word.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #23
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Hahha ja dat hou je toch ik wil ook niet alle traditionele bekappers hebben.. ik hou hem ook zelf bij omdat hij snel schuren krijgt, hoewel dat nu al veel minder is gelukkig.
    Hij vind het ook wel fijn dat ik het zelf bij houd want z,n hoeven zien er gewoon netjes uit, ik denk zelf ook dat het van de nattigheid komt hoor.
    Met al de regen van de afgelopen tijd is de paddock voor een deel een prut zooi, en gek genoeg gaat hij vaak genoeg daarin staan dan op de droge stukjes.
    Ik maak mij verder ook geen zorgen was alleen benieuwd wat mensen hier deden aan een zachte zool, ik heb genoeg info heb de cavalor dry feet besteld en ga zien of dat helpt.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  9. #24
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Ik ben inderdaad van mening dat een goede "traditionele" bekapper en natuurlijk bekapper helemaal niet (veel) uit elkaar hoeven te liggen. Ik heb zelf ook een traditionele bekapper, maar ik merkte duidelijk dat er iets niet goed was met de hoeven van mijn haflinger na een tijdje. Ik heb toen ook om advies gevraagd op die pagina en er is eens een natuurlijk bekapper komen kijken. Met alle tips die ik daarvan gekregen heb gaat mijn traditionele bekapper nu verder en nu gaat het prima. Nu let hij op de dingen die toen zijn boven gekomen en houd ik het zelf ook in de gaten. Een soort van combinatie kan in mijn ogen dus prima
    Take the time it takes, so it takes less time.

  10. #25

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Voor meer informatie kan ik je de site van Heleen Davies aanraden: paardenhoeven.info
    voor als je nog ergens een gaatje hebt
    Ik ken het probleem, zoveel te leren.
    Je kan haar ook je foto mailen, dan vertelt ze wat ze ziet en wat je qua bekapping kan doen. Erg handig.
    overigens heb ik ook altijd meer moeite met mijn platvoet paard, zeker als het nat is!
    steunsels goed kort houden heeft bij hem wel veel goede gedaan, waardoor hij deze winter nog keurig op z'n voeten staat.

  11. #26
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Wat doen jullie bij een zachte zool

    Thanks ga eens kijken, ben nu 3 dagen met teren bezig geweest en vandaag voelde het al harder aan dan gisteren dus we gaan de goede kant op.
    Morgen komt de cavalor dry feet binnen via de post dus dan kan ik daar op over, het is gelukkig droog in de paddock dus dat scheelt ook al een hoop.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •