Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Mijten

  1. #1
    Actief Forumlid Rachel-'s Avatar
    Aangemeld
    Aug 2014
    Berichten
    178
    Dagboek Berichten
    18

    Mijten

    Hoi allemaal,

    Ik zou graag jullie ideeën over over het volgende;

    Zoals sommige al in mijn dagboekje hebben kunnen lezen heeft Femme last van mijten. Toen ik haar kocht had ze luis en is ze met Sebacil gewassen. Daar tussendoor kwam nog een schimmel. Ik denk dat dit door alle stress is gekomen van de hele verhuizing.

    In de zomer heeft Femme ook jeuk gehad. Ze krabte met haar hoef in haar nek en manenkam en met haar tanden bijt ze op haar rug en flanken. Ik dacht dat dit zomer eczeem zou zijn, en heb haar ook zo behandeld. Nu achteraf lijkt het er toch op dat het mijt was, omdat ze dezelfde klachten had als op dit moment. In oktober/november was de jeuk nog steeds niet weg en dat zette mij aan het denken. Wat kan het dan wel zijn, want de rest van de kudde was wel van de jeuk af? In overleg met de DA behandeld met Sebacil voor mijten. Dit heb ik 2x gedaan(Heb haar helemaal gewassen, maar misschien niet heel grondig). De jeuk was even weg, maar daarna werd dit weer erger. Ze had constant jeuk en veel kale plekken op haar lichaam. Begin januari is de DA weer geweest en dit keer een huidonderzoek gedaan. En ja, er was inderdaad mijt te vinden.

    Inmiddels ben ik 2 weken verder en is ze 2x gewassen met Sebacil. In die 2 weken heeft ze niet meer gejeukt in de tijd dat ik bij haar ben en ziet de vacht/huid er véél rustiger uit. Vandaag zag ik haar wel weer 3x jeuken . Maar hopelijk was dit gewoon een jeuk-jeuk en geen mijt-jeuk.

    Inmiddels heb ik wel gemerkt dat Femme erg gevoelig is voor paracieten en ben ik bang dat ze haar mijten zo weer terug heeft. Ze is sinds maart nu al 3x behandeld met Sebacil, en dat lijkt me ook niet je-van-het. Zijn er hier meer forum-paardjes die last hebben van (terugkerende)mijt?
    En wat doen jullie er aan? Ik zou heel graag zelf willen onderzoeken of ze mijten heeft, maar omdat die beestjes zo verdomd klein zijn lijkt het me dat dit alleen onder een microscoop te zien zijn?

    Alvast bedankt voor het mee denken!
    Laatst gewijzigd door Rachel-; 20-01-15 om 18:30.

  2. #2

    Re: Mijten

    Hoe zit het met haar kudde genootjes, en was je alleen je paard of ook de borstels en halsters.

    Na mijn weten moet je 1 x keer wassen en week later of paar dagen later weer.
    En alle paarden bij haar in de buurt moeten ook gewassen worden.
    Als je het niet groots aanpakt is het zo weer terug.

  3. #3
    Actief Forumlid Rachel-'s Avatar
    Aangemeld
    Aug 2014
    Berichten
    178
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Mijten

    Ik was Femme 2x achter elkaar met een pauze van 1 week er tussen (zoals de DA het voorstelde). Daarbij behandel ik ook haar al haar spullen. De kudde genootjes van Femme hebben op dit moment geen jeuk. Dus niet echt mogelijk om 13 ponies van anderen te wassen...

  4. #4

    Re: Mijten

    Ik denk toch dat daar het probleem zit die kudde genootjes.

    Ooit eens gehad op de wei, en sophie had geen jeuk, maar had wel eitjes. En andere paarden hadden wel jeuk. (wat ik zo nog weet)
    En als je die houdt, dan blijf je in het cirkeltje hangen.

  5. #5
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Mijten

    Mijn Elsa heeft als baby flinke mijt gehad. Ik heb haar toen behandeld met pipetten voor de hond ( Advantage grote hond). In eerste instantie 2 pipetten (1 over hals/schouders en 1 over de rug). Gelijk daarna ging ze rollen als een malle en zag je de mijten tevoorschijn komen. Dat heeft een paarminuten geduurd, en daarna heeft zeer nooit weer last van gehad. Ik geef haar nu 1x per jaar (voorjaar) 2 pipetten, en ze heet er nooit weer last van gehad.

  6. #6
    Actief Forumlid Rachel-'s Avatar
    Aangemeld
    Aug 2014
    Berichten
    178
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Mijten

    NickySophie; ik denk wel dat je gelijk hebt, maar dit is helaas erg lastig om uit te voeren. Niet iedere eigenaar zou haar paard graag wassen als het paard ''geen jeuk heeft''.

    Caroline; Goh, zag je de mijten echt lopen? Ik dacht dat ze zo klein waren dat je ze echt niet kon zien. Wie weet zijn die pipetten wel iets. Ik zou eens googelen

  7. #7

    Re: Mijten

    klopt, ik realiseer mij goed dat in een grotere kudde misschien lastig wordt.
    Maar mijten zijn na mijn weten erg besmettelijk.

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Mijten

    Vorig jaar heb ik ook een pony gekocht die luis had, zelfde periode. Ik heb eerst frontline geprobeerd, toen gewassen met sebacil, toen geschoren en weer meerdere malen gewassen, maar hielp niet. Ook steeds alle spullen meegenomen in de sebacil. Na een aantal weken hadden een heel aantal paarden, ook van een andere kudde, luis helaas.
    Toen heb ik alle paarden Cydectin op de rug gegoten. Dit is tegen ectoparasieten, gaat naar lichaamsgewicht en werkt 8 weken. Wel duur, maar eenmalig was bij ons genoeg. Wel nog een aantal keer alle hooikisten, bomen en schuilstallen ingespoten met sebacil.
    Dit werkte.

  9. #9
    Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    The North!
    Berichten
    563

    Re: Mijten

    mijten zijn klein, maar kun je inderdaad wel zien. Wij gebruikte vroeger op de boerderij gewoon Veerust er tegen, hielp zo goed dat je ze van de dieren af zag vallen . Maar weet eigenlijk niet of Veerust nog wel bestaat, is namelijk heel lang geleden...
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

  10. #10

    Re: Mijten

    Vee rust is nog te koop bij Boerenbond of welkoop

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Mijten

    Echt? Ik dacht dat dat allang uit de handel was gehaald, vanwege de giftige stoffen erin...!?

  12. #12

    Re: Mijten

    Ik heb het afgelopen zomer gewoon nog gekocht.

  13. #13
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Mijten

    Mijten kun je zien inderdaad. Elsa ging na het toedienen ook direct als een malle rollen (en zat onder de spikkeltjes (= dode mijtjes).

    Veerust zal vast gif bevatten, maar er zijn weinig betere alternatieven volgens mij. Wij gebruiken het bij koeien die ziek zijn (zodat ze geen last hebben van vliegen), en die te 'zwak' zijn om vliegen zelf weg te jagen. Voor in de stal hebben we ook een ander middel (biologisch), dat werkt heel goed. Maar ook daar zit gewoon een hoop ongezond spul in. Bij zieke/gewonde/zwakke dieren wil je geen vliegen, dus dan is het middel beter dan de kwaal in mijn ogen.

  14. #14
    Actief Forumlid Rachel-'s Avatar
    Aangemeld
    Aug 2014
    Berichten
    178
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Mijten

    Wat fijn zulke berichtjes. Bedankt allemaal voor het mee denken. Ik denk dat ik maar eens Veerust ga aanschaffen. Niet duur en handig in gebruik voor tussendoor. Dat wassen is natuurlijk ook niet alles met die kou. Eerst nog even friendy-en met de spuitbus!

  15. #15
    Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Meijel
    Berichten
    1.662
    Dagboek Berichten
    134

    Re: Mijten

    Toevallig vandaag te horen gekregen dat Benjamin dus ook mijten heeft. Ze kwamen voor zijn enting en hebben toch een monster genomen van wat huidschilfers. Helaas. ...als het niet meer vriest 2x wassen! Alleen zijn benen. En natuurlijk de borstels/stal enz.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •