Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Wisselend harde manenkam (insulineresistentie)

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Wisselend harde manenkam (insulineresistentie)

    Menglöd is waarschijnlijk insulineresistent en één van de symptomen daarvan is vetopslag in de manenkam, die daardoor ook hard kan aanvoelen.
    Afgelopen zomer viel het me al op dat ze dat heel wisselend had en dat het door de dag heen kon verschillen: het ene uur was de manenkam nog vrij zacht, een paar uur later was hij dan ineens veel harder.

    Nu in de winter had ze dat al een tijdje niet meer gehad. Er is wel nog steeds die vetopslag in de manenkam, maar het was al een hele tijd niet meer hard.
    Nu ben ik de laatste twee maanden bezig met een serieus dieet i.c.m. meer beweging.
    En nu merk ik de laatste twee weken ofzo, dat ze weer af en toe een wat hardere manenkam heeft. Ook nu weer verschilt dat door de dag heen.

    En ik kan er maar niet de vinger op leggen waar dat nu aan ligt.
    Van de zomer leek het enig verband te houden met weidegang (dan en paar uur later een hardere manenkam), maar dat was ook niet altijd zo. Ze krijgt nu geen extra weidegang (maar staat wel 24/7 op een kaalgegeten paddock/looppad waar natuurlijk nog wel wat te snoepen valt...).

    Zijn er hier meer mensen met IR-paarden, die zo'n wisselend harde manenkam hebben? En hebben jullie enig idee wat maakt dat het zo snel kan wisselen?

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Wisselend harde manenkam (insulineresistentie)

    Mijn merrie werd niet IR getest, maar had wel die harde/dikke manenkam.
    Als ik haar op een groter stuk gras had, dan had ik zelfs als ik ze maar 1 uurtje erop liet erna een dikke harde manenkam.
    Eigenlijk dacht ik dat het niet kon, maar elke keer gebeurde het. Toen heb ik de stap genomen haar nooit meer op een groter stuk te zetten, maar altijd strookbegrazing (oude stuk elke keer afzetten). Echt slank werd de manenkam niet, maar nu wel acceptabel.
    Hoe het precies komt, denk dat ze toch teveel binnen krijgen wat ze niet kunnen verwerken.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Wisselend harde manenkam (insulineresistentie)

    Menglöd is ook niet getest; de DA vond dat niet zinvol omdat ze toch al alle symptomen vertoont...

    Goh dus bij jouw paard ging dat ook zo snel.
    Ik begreep dat die dikke manenkam komt omdat daar vet wordt opgeslagen, doordat het paard suikers uit de voeding niet goed op kan nemen (omdat de cellen ongevoeliger zijn geworden voor insuline) en dan worden de suikers omgezet in vet.
    Dus ja dan kan ik me wel voorstellen dat zoiets na weidegang gebeurt.
    Alleen gaat dat dan dus kennelijk sneller dan ik had gedacht.

    Maar vandaag was het toch wel heel gek.
    Ik heb met Menglöd gefietst en zowel voor als na het fietsen was de manenkam vrij zacht.
    Na het fietsen heeft ze een klein beetje stro gegeten en een hele tijd staan suffen op de paddock. En toen was ongeveer een uur na het fietsen die manenkam ineens dikker...???

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wisselend harde manenkam (insulineresistentie)

    Is insulineresistentie bij paarden verder helemaal niet te behandelen? Laat je je paarden wel eens door een alternatief DA/behandelaar nakijken Marja?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Wisselend harde manenkam (insulineresistentie)

    Mijn merrie heb ik dus wel laten testen, maar het werd niet aangetoond.
    Test is ook niet altijd betrouwbaar omdat ik al voerde alsof ze IR was.
    Met/na bewegen slapper herken ik wel. Maar dan ineens weer dik van een beetje stro zou je niet verwachten.

    Ik heb wel een periode glucobalance gegeven, maar het gaf geen verschil.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Wisselend harde manenkam (insulineresistentie)

    @ Whoopie: de behandeling bestaat uit dieet en meer beweging (indien mogelijk), en eventueel supplementen. Er zijn geen medicijnen voor. De DA die ik heb is tevens chiropractor en homeopaat dus ze kijkt al wel wat breder. Verder heb ik er nog nooit iemand bij gehad.

    @ Dyonne: nee ik zie de meerwaarde van een test ook niet in (en de DA ook niet) omdat ik haar hoe dan ook moet behandelen alsof ze insulineresistent is.
    Glucobalance heb ik vorig jaar een aantal maanden geprobeerd; dat deed ook niks.
    Ik voer nu een speciale stofwisselingskruidenmix maar daar merk ik ook niks van; wellicht moet dat nog wat langer (krijgt ze nu 3 weken, mag max 4 weken en dan pauze inlassen).

    Nee ik kan me ook niet voorstellen dat het van het stro zou komen.
    Maar wat dan wel...???
    Ik had wel al ergens gelezen dat een te streng dieet ervoor kan zorgen dat IR-symptomen toenemen. En dan kan ik me misschien voorstellen dat als ze dus op een te streng dieet staat, en ze dan ook nog eens flink moet bewegen, dat dan die manenkam ook weer harder kan worden...? Alleen hoe dat dan precies zou werken, daar ben ik nog niet over uit...
    In elk geval ga ik nu toch maar weer een ietsje meer hooi geven. Want sinds ze strenger op dieet staat, heeft ze vaker die harde manenkam...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •