Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 46

Topic: Alternatief voor Care4Life?

  1. #1

    Alternatief voor Care4Life?

    Dag allemaal,

    Al enige tijd ben ik aan het kijken naar een alternatief voor de Care4Life die ik momenteel voer. Maar inmiddels zie ik door de bomen het uhm voer niet meer.... Ook krijg ik zulke uiteenlopende, welbedoelde, adviezen dat ik nu helemaal twijfel. De een vind Care4Life en alle niet op ruwvoer gebaseerde bijvoeders (zoals bijvoorbeeld agrobs) puur vergif, de ander heeft juist wel goede ervaringen met bepaalde muesli's, ook de vitamine / mineralen korrel hoor ik steeds meer over maar ook daar hoor ik weer mensen over dat je dat niet standaard dagelijks zou moeten voeren als er niet middels een bloedtest is aangetoond dat je paard een ergens een tekort aan heeft :-| Oftewel: hellup! :-p

    Nu heb ik persoonlijk al het uitgangspunt dat ik mijn paarden naast hun ruwvoer graag iets extra's wil geven voor de vitamine / mineralen ook al heb ik nooit bloed onderzoek laten doen. Ik heb gewoon toch mijn twijfels of ze uit alleen ruwvoer (voordroog met ongeveer 75% ds) wel voldoende halen. Daarbij krijgen ze ieder maar een paar honderd gram per dag dus vraag mij toch ook echt sterk af wat voor 'kwaad' ik ze daarmee zou kunnen doen.

    Nu ben ik best redelijk tevreden over de C4L: er zitten geen granen in, geen melasse, laag suiker&zetmeel percentage, betaalbaar en in de buurt te krijgen (mijn basis criteria). Ook vinden de paarden het simpelweg super lekker. Sommige likken hun bak echt tot op de laatste kruimel uit. Ook kan ik het goed mengen met bijvoorbeeld sandclear of medicaties en doen ze er best een tijdje over om het op te eten mede dankzij de losse luzerne die er in zit in plaats van dat alles in 1 korrel is geperst.

    Waarom dan toch wisselen? Bij sommige ingredienten in de C4L heb ik toch mijn vraagtekens, zoals bijvoorbeeld de collageen (zou dierlijk zijn), de soja die genetisch gemanipuleerd zou zijn, het jaarrond voeren van dezelfde kruiden en sommige paarden zouden er hevig van worden (niet dat ik dat nu meteen merk bij mijn paarden). Ook heeft mijn kruising ruin snel last van zijn darmen en van jeuk en ik ben benieuwd of dat ik dit met een ander voer nog meer zou kunnen ondersteunen.

    Ik ben dus heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, wat jullie voeren, wat jullie ervaringen daarmee zijn en wat jullie eventueel als alternatief voor de Care4Life zouden zien.

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Eerlijk gezegd kijk ik niet naar collageen/soja etc.
    Care4life heb ik weleens gegeven, maar momenteel niet. Iets wat er enigszins op lijkt is Cavalor Fiberforce bijvoorbeeld?

    Zelf voer ik iets van grasmix of mengsel grasmix/lucerne van Hartog.
    Daar meng ik voor ieder het voer doorheen. Allemaal krijgen ze Marstall Force voor de vitaminen/mineralen. Ooit bloedonderzoek laten doen bij mijn merrie die zat goed in de vitaminen/mineralen.
    Gwen krijgt Fiberforce voor wat bakvulling.
    Scarlet krijgt juniorvoer.
    Carwyn krijgt voer hoog in eiwit voor spieropbouw.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Ha kijk eens aan, nu kom ik je hier ook tegen! Ik ben benieuwd wat forumleden hierover te zeggen hebben. Als goed alternatief blijf ik zelf toch voorlopig bij Agrobs Alpengrün Müsli of St Hippolyte Equiguard. Ik heb ze beiden binnenkort in huis om preciezer te kunnen onderzoeken en uitproberen
    Take the time it takes, so it takes less time.

  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Om dezelfde redenen als jij noemt, geen bloedonderzoek maar toch zeker willen weten dat ie alles binnen krijgt voer ik de Balancer brokjes van je paard gezond en fit. Is ook maar 200 gram. Gezien de hoeveelheden die je dan aanvult (heb ik uitgerekend en vergeleken met de behoefte volgens een schema dat ik van iemand heb gekregen) voer je dan echt niet teveel van het een of ander.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    ik voer Fibra aan Snow. hij doet het er echt goed op. Ik ben het gaan voeren omdat het als goed getest is bij Laarakker. Er zit wel meer suiker in dan bijv Care4 life.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  6. #6
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Vash krijgt al jaren Formula4Feet naast zijn hooi. Inderdaad voor de vitamientjes en minderalen. Bevalt ons prima. Toen hij hoefbevangen was was dat het enige (naast zijn graszaadhooi) wat hij kreeg.

  7. #7
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Hier voer ik al 2 jaar metazoa naar te tevredenheid, is een vitamine/mineralen brok en voor de rest voer ik alleen maar ruwvoer bij.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  8. #8
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Equifyt Natural Base, doet mijn merrie het heel goed op. We hebben al zoveel geprobeerd, maar ze lust hey niet of krijgt er vetkussentjes en jeuk van... In de Natural Base zitten wisselende seizoenskruiden en alleen natuurlijke grondstoffen. Ik voer qua hoeveelheid meer dan ooit en toch is ze hiermee slanker dan ooit
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  9. #9

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Bedankt voor alle tips! Ben er in ieder geval weer stukje zekerder van dat ik met mijn gevoel goed zit en ga denk ik een aantal proefzakjes aanvragen.

    @Marie: op FB werd het op een gegeven moment zo negatief dat ik ben afgehaakt. Goed voeren vind ik heel belangrijk, maar om er nu een hele wetenschap van te maken met ruwvoer analyses, bodemonderzoeken en bloedonderzoeken gaat mij een stapje te ver. Net als dat ik mijn paard "puur vergif" zou voeren met de Care4Life. Ben heel benieuwd naar je ervaringen met Agrobs en de Hippolyt, daar zaten wel granen in toch?

    @Dyonne: Cavalor FiberForce kan ik hier in de buurt krijgen en het zag er in de zak goed uit, helaas zit er veel graan in en heeft het een vrij hoog s&z gehalte dus die valt jammer genoeg af

    @Senta: ik ga zeker naar de Balancer kijken en indien mogelijk een proef verpakking aanvragen

    @dekoezegtboe: mooi voer maar durf ik met mijn 'word-snel-dik-krijgt-snel-jeuk-gevoelige-darmen-hyperdepiep' toch niet aan.

    @Lila: mooi voer! wel erg prijzig... :-| Op de website staat dat je het niet structureel dagelijks zou mogen voeren?

    @gaya1: ja de metazoa, eentje waar ik al langere tijd over twijfel maar de scheve calcium verhouding en hoge ijzergehalte vind ik toch geen prettig idee. Al hoor ik er inderdaad heel veel positieve berichten over.

    @evenaar: jammer dat er in de Equifyt graan zit hoor er ook veel postieve berichten over maar denk niet dat meer suiker/zetmeel en graan wat gaat worden.

  10. #10

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Oh en heeft iemand ervaring met de vitalbix? Zag ik laatst op FB voorbij komen en klonk ook niet verkeerd.

  11. #11
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    @gaya1: ja de metazoa, eentje waar ik al langere tijd over twijfel maar de scheve calcium verhouding en hoge ijzergehalte vind ik toch geen prettig idee. Al hoor ik er inderdaad heel veel positieve berichten over.

    Daar vallen wel meer mensen over lees ik zo hier een daar, maar geloof dat je dat samen moet zien met het ruwvoer dat je geeft.
    Bij ieder paard is de verhouding weer anders natuurlijk, ik voer het al 2 jaar met goed gevoel en zie ook een goed en gezond paard en daar doe ik het voor.
    Hopelijk vind je snel iets wat bij jullie past...voer je ziet door de bomen het bos niet meer soms
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  12. #12
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    @evenaar: jammer dat er in de Equifyt graan zit hoor er ook veel postieve berichten over maar denk niet dat meer suiker/zetmeel en graan wat gaat worden.
    Ik heb Whoopie een tijd equifyt gevoerd, en ondanks dat Whoopie slecht tegen suiker kan deed ze het hier erg goed op, ze schuurde altijd nog een beetje met dit voer stopte ze daarmee, het is ook belangrijk om te kijken hoeveel je voert en wat het percentage zetmeel is dat is volgens mij niet zo hoog bij dit voer, ik voorde de equifyt balance, jammer genoeg is het bij mij in de buurt niet verkrijgbaar anders zou ik het graag voeren.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #13
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Gisteren beginnen schrijven en toen viel alles uit... Ik wilde ook zeggen dat ik het zo jammer vind dat die equifyt voornamelijk op basis van graan is. Ik voer zelf de Herbs van Equifyt, gras en kruidenbrok, en daar ben ik wel heel blij mee! Ruikt heerlijk en daar zit nu eens echt geen "brol" in Helaas is dit dus eigenlijk echt wel een ruwvoer vervanger waar wat extra's in zitten, maar volgens mij niet genoeg om echt alle tekorten te kunnen aanvullen.

    viv-sen, ik begrijp je volledig! Soms gaan ze wel een beetje kort door de bocht op die facebookpagina en je krijgt veel feel reacties. Beetje spijtig vind ik dat ook. Wat ik wel nog over die post wilde zeggen is het volgende. Je had daar zo'n mooi documentje gepost met een vergelijking. Daarbij had je ook de prijs per kilo gezet. Dat zou ik als ik jouw was veranderen naar de prijs per dag (of des noods per week als je iets zou gaan voeren dat je niet iedere dag geeft). Je voert niet van elk voer even veel dus prijs per kilo geeft niet echt mooi weer hoeveel het je dan gaat kosten. Zeker als je bijvoorbeeld gaat vergelijken met het voer van jepaardgezondenfit, waarvan je maar een klein beetje moet geven.

    Ik houd je op de hoogte over de Agrobs Müsli en st Hippolyt. De Alpengrün Müsli kon ik gisteren ophalen maar moet ik nog verder bestuderen. Op het eerste zicht viel me vooral wel op hoeveel structuur/vezels erin zitten. Bij de pavo zitten nog wel wat brokjes, bij deze müsli absoluut niet. Maar ik zet er dus nog wel een update over!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  14. #14
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Voor voer laag in suikers en zetmeel zie : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dier...n-zetmeel.html cavalor fiber force is helemaal niet hoog in suiker en zetmeel ( 8% totaal ) trouwens.

  15. #15
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Alternatief voor Care4Life?

    Suikers/zetmeel is van Cavalor Fiberforce wel laag idd. Ik voerde het hier aan de pony's die eigenlijk geen voer nodig hadden.
    Metazoa wil ik inderdaad ook niet voeren vanwege scheve verhouding.

    Safe & Sound van Dodson & Horrel heb ik weleens gevoerd, evenals Spillers Happyhoof, allemaal voor Maybel. Maar dat is meer gewoon ruwvoer eigenlijk. Zij kreeg dus dit met Marstall Force. Verder echt geen brok.
    st. Hippolyt heb ik ook eens gehad, vonden mijn pony's vies.

    Iets als grasbrok of dergelijke durf ik niet te voeren in verband met slokdarmverstoppingen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •