Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: welke weidepalen?

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    welke weidepalen?

    Ik wil binnenkort de prikpaaltjes van mijn PP gaan vervangen door houten palen.
    Ik zit zo eens rond te kijken en vind grenen palen, geïmpregneerd, voor ongeveer 9 euro.
    Ik vind ook kastanjehouten palen, die veel langer mee zouden moeten gaan, voor rond de 6 euro.
    Volgens de website zouden de kastanjehouten palen wel 15-25 jaar mee moeten gaan. En die geïmpregneerde grenen palen iets van 10 jaar.

    Ik vind het gek dat die kastanjehouten palen zoveel duurzamer zouden zijn, maar wel veel minder kosten...?

    Wat is jullie ervaring met de verschillende houtsoorten?

  2. #2
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.133
    Dagboek Berichten
    14

    Re: welke weidepalen?

    Wij hebben zelf gezaagde kastanje palen. Alleen de palen die eigenlijk al dood waren toen we ze zaagden, beginnen wat te rotten. Degene die we als levend hout hebben gezaagd, zijn nu na 7,5 jaar nog prima. Onbehandeld alleen een punt er aan en in de grond geslagen met bast en al. Als je ze hier moet kopen zijn ze ongeveer 2€ per stuk geloof ik.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  3. #3

    Re: welke weidepalen?

    Wil je perse hout? Ik heb T-post palen. (gerecycled, hoogwaardig, warmgewalst railstaal)
    Erg tevreden over.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: welke weidepalen?

    Nou ja de buitenomheining is ook van hout (geïmpregneerd, ik weet niet welke houtsoort) dus daarom dacht ik ook aan hout voor de binnenomheining, maar dat hoeft niet per sé...

    Weet je ook iets over de levensduur van die T-post palen? Kunnen ze niet roesten?
    En klopt het dat ze zo makkelijk in de grond te slaan zijn?
    Laatst gewijzigd door Marja; 11-01-15 om 22:47.

  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.884

    Re: welke weidepalen?

    Hier ook kastanjehouten palen, inderdaad gekozen omdat ze duurzaam (zouden) zijn, en ik dat een mooi idee vond (geen creosootolie e.d. ). Ik zag dat Natuurmonumenten ze in grote getale gebruikt als afrastering in hun natuurgebieden. Het lijk me (denk ik) dat die wel voor wat duuraamheid gaan en niet binnen een kort aantal jaren al die palen weer wil vervangen. Ik vind 6 euro nog duur. Bij het rondvragen en informatie verzamelen over kastanjepalen werd ik door ieder naar firma van Vliet in Langbroek verwezen, levert ook aan Natuurmonumenten e.d.. Maar de meeste palen heb ik uit Kootwijkerbroek voor rond 3,5 à 4 euro (1,80 meter lang, +/- 8 cm doorsnee). Ik kwam er wat tekort en heb een kleiner aantal uit Langbroek (rond 4,5 per stuk). De duurdere zijn wat rechter en de dikte tussen de palen varieert iets minder.

    Nou zijn deze firma's geen optie voor je, omdat je in Duitsland woont. Maar het (tamme) kastanjehout hier komt volgens mij allemaal uit Frankrijk (in ieder geval, dat wat ik heb). Wij hebben niet zo'n grote vooraad tamme kastanjes in NL.

    Als binnenomheining van de pp heb ik een soort T paaltjes laten 'zetten' (machinaal in vorm vouwen) van metaal door een vriend. Zelf gaten geboord voor isolatoren. Deze roesten ondanks de hammerite wel, maar dat had ik kunnen voorkomen door ze te laten behandelen/onderdompelen (weet even de naam daarvoor niet). In de klei vind ik ze niet ideaal. Gaan toch snel scheef staan ondanks dat ze toch 40 -50 cm in de grond staan.

  6. #6

    Re: welke weidepalen?

    Hier ook een houten buitenomheining en het track is van Tpost palen. Het er in rammen en weer uit de grond halen gaat inderdaad makkelijk. Christine en ik doen dat zonder moeite ook redelijke grote aantallen.

    Nadeel is dat je een speciale rammer en trekker ervoor nodig hebt. Bij mij staan ze nu bijna 4 jaar, ik heb nieuwe, maar ook tweedehands gekocht. Ik verwacht een levensduur van een jaartje of veel. (ehhhhhh 25-30) Ze gaan op den duur wel iets roesten, maar niet door roesten heb ik begrepen.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: welke weidepalen?

    Hmmm die Tpost palen zijn wel een stuk duurder dan de kastanjepalen (als ik naar de prijzen van tschat kijk dan). Plus dat je er nog apart van die lelijke gele draad-geleiders bij moet kopen.

    Naar ik begreep zitten die rammer en trekker erbij, als je van die palen koopt...? Dat zag ik tenminste ergens staan. Wel handig dat ze er zo makkelijk in en uit te halen zijn.
    En duurzaam, dat is ook fijn!
    Staan ze ook echt stevig Marlous? Ik vind ze er zo prikpaaltjesachtig uitzien...

  8. #8

    Re: welke weidepalen?

    Ik heb zwarte draad geleiders dopjes en dingetjes.

    Bij mij zaten die er niet bij, ik heb ze bij Tackroom gekocht, maar die verkopen ze volgens mij niet meer.

    Extreem stevig, ik zou er ook rustig mijn buitenomheining van maken. Totaal niet te vergelijken met prikpaaltjes, als je in buurt bent kom gerust kijken.

    Zag een tijdje geleden dat Weidezaun.info ze ook verkocht.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: welke weidepalen?

    Oh zwart is beter!

    Jammer dat je zo ver weg woont...
    Maar goed om te horen dat ze daadwerkelijk stevig staan!

    Ik ga alles eens op een rijtje zetten.

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: welke weidepalen?

    Marlous hoe lang zijn de Tpostpalen die jij hebt?

  11. #11
    Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Betuwe
    Berichten
    278

    Re: welke weidepalen?

    Ik heb sinds 3 jaar de Tpost palen. Ze staan stevig en je kunt ze toch makkelijk eruit halen en verplaatsen. Wat erg makkelijk was toen laatst de megawilg gesnoeid werd.
    De rammer en trekker moet je er apart bij bestellen, extra kosten dus.
    Ik heb de palen van 1,82 en dat is hoog genoeg voor mijn springpaarden. Voor de hoeken gebruik ik houten palen.
    Ik heb ze besteld bij mijn voerboer die patura dealer is. Ik heb gekozen voor deze palen omdat hier in de zware klei de geimpregneerde palen zeer snel verrotten en mijn paarden de houten palen kapot knaagden.

  12. #12
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: welke weidepalen?

    Omdat ik deze discussie zag, maar niet wist wat voor palen dat zijn, ging ik even googlen.Kwam op deze site: http://www.landbouwonderdelenbank.eu...000019&lang=NL
    Misschien heb je er iets aan Marja.

  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: welke weidepalen?

    Dank je Lila. Ik heb ze inmiddels in Duitsland ook gevonden dus nu kan ik straks prijzen gaan vergelijken.

    Op dit moment zit ik ff vol met allerlei andere zaken én de noodzaak tot een snelle ombouw van de wei is er ook even niet meer, dus ik ga dit nog heel even voor me uitschuiven...

  14. #14

    Re: welke weidepalen?

    Marloes gebruik jij die palen ook op de hoeken ?

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: welke weidepalen?

    Hmpf.
    Bedenk ik net dat die T-palen wel een serieuze optie zijn, kom ik vandaag tijdens ons fietsrondje langs een stoeterij waar ze die dingen hebben. En allemaal verroest! Niet doorgeroest, maar overal was de roest duidelijk zichtbaar. Dat ziet er wel heel armoedig uit... Ik weet niet hoe lang die paaltjes daar al staan. Geen idee ook eigenlijk, hoe lang die dingen al op de markt zijn...?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •