Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Hoe pakken jullie straalrot aan.

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Hoi ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken bij jullie paarden. Whoopie heeft straalrot, ik was verbaasd vooral omdat het nog zo vroeg in het seizoen is en ze ook niet steeds in de blubber of zo staat. De omstandigheden zijn wat dat betreft beter dan vorig jaar en toen had ze in het voorjaar wat straalrot ontwikkeld, dat hoefde eigenlijk niet eens meer behandeld.
    Ze staat ook niet in de urine.

    Nu heeft ze echt dat er stukjes van de straal missen, ik behandel het nu 3 keer per week met tea tree olie en het verergerd in ieder geval niet.

    Al vast bedankt, Janneke.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Ik heb vorig jaar op aanraden van hoefsmid dry feet van cavalor gebruikt. Is best agressief chemisch spul maar werkte echt geweldig! En als ik nu ook maar een beginnetje ruik spuit ik ze 1 of 2 keer in en is het weg. Is sonds dit voorjaar niet meer nodig geweest overigens.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Vroeger gebruikte ik daar meestal betadine voor. Eerst goed schoonmaken, dan betadine. Even laten intrekken en dan om de straal weer wat te laten groeien aloe vera erop. Regelmatig wandelen om de doorbloeding en groei te stimuleren en wanneer nodig de straal bijsnijden zodat er geen diepe kloven e.d. zitten waar bacteriën in kunnen blijven zitten. Je kunt om het af te wisselen en de straal weer wat harder te krijgen dan ook nog Egyptische zalf gebruiken.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  4. #4
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Rotstraal wordt nogal eens verward met het wisselen van de straal Lukt t om een foto te maken? Teatree is in ieder geval top!

  5. #5
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Open houden zodat (flapjes die over de stinkende stukken zitten weghalen) en daarna insprayen met spul speciaal daarvoor (dry feet werkt idd) of biotex in een plantenspuit. Heb ik ooit als tip gehad van een hoefsmid en de keren dat ik ht nodig had werkte het goed.

  6. #6
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Twarres heeft sinds ik hem heb straalrot. Nu heb ik hem de laatste keer laten bekappen door een nieuwe hoefsmid en sinds Twarres door hem bekapt is loopt hij beter! Deze man zei het volgende: als je er van alles op smeert dan kan het niet weg gaan (ofzo iets hoor) je kan het beter goed bekappen en met rust laten.
    Aan gezien Twar door hem echt lekkerder is gaan lopen wilde ik het wel aan nemen van hem.
    Er is geen beter leven dan een goei!!

  7. #7
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Ik gebruikte op aanraden van mijn hoefsmit Hoof&Sole hardener bij Aselt. Werkte erg goed. Is wel chemisch spul. Ik dacht dat ik juist hier op dit forum eens had gelezen dat Aloe Vera zo goed werkte, maar het kan zijn dat het werkte bij het wisselen van de straal en niet bij rotstraal.

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Bedankt voor de reactie,s, ik heb een foto gemaakt plaats ik even als ik meer tijd heb. Smeren met vettigheid heeft mijn voorkeur ook niet omdat je het dan afsluit dan kunnen bacteriën ook juist meer kans krijgen denk ik.

    De stralen stinken niet echt vind ik, en ze zijn ook nog mooi stevig op een na die iets zachter aanvoelt.
    Misschien moet ik toch wat vaker behandelen ipv om de dag, kijken of dat extra effect geeft.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Dat lijkt me ook een nadeel van tea tree olie, hoe goed dat meestal ook is, het is wel vettig en droog niet uit. Ik gebruik behalve de dry feet ook nog wel eens betadine, dat spuit ik er dan dagelijks op tot het weg is. Is minder agressief dan die dry feet maar droogt ook goed uit.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  10. #10
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Kate had ooit ook rotstraal, die iedere bekapbeurt weer de kop op bleek te steken. Na smeren met zo ongeveer alles was ik het zat en heb ik grof geschut ingezet, toen was ik er met een ruime week vanaf en is het nooit meer teruggekomen.
    Na het bekappen en aantreffen van rotstraal alle stralen (dus ook die zonder rotstraal) met CTC-spray. Als in sprayen, even laten drogen en nog een keer sprayen. Dat deed ik de eerste drie dagen twee keer per dag bij de aangetaste stralen, daarna om de dag tot het typische luchtje verdwenen was. De gezonde stralen deed ik een keer, dus direct na bekappen. Alle losse velletjes eraf gehaald iedere spraybeurt en vooraf even goed schoon geboend met een tandenborstel. Kate heeft al die tijd gewoon in de blubber gelopen, maar was er met een week echt vanaf.

    De CTC-spray bevat een lokaal antibioticum, dus pakt de bacterie ter plekke goed aan en het sluit de straal niet af (zoals vettige spullen doen, waardoor het lekker door kan woekeren). Kortom, dan maar grof geschut en effectief, als met "natuurlijke middeltjes" pappen en nathouden .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  11. #11
    Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    de kiel, midden-drenthe
    Berichten
    5.132
    Dagboek Berichten
    31

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    hoof&sole van naf. als dat zin heeft qua probleemlocatie: watje doordrenken en in de groeven duwen, dag laten zitten. goede ervaringen mee.

    goed punt van hester. als het niet stinkt en niet donker en zacht is, hoeft het geen rotstraal te zijn.
    *** you can't do it without doing it ***

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Eigenlijk meest simpele middeltje wat goed uitdroogt en ook verzorgd is Zinkolie van dr Swaab. Zit in een klein potje, kost heel weinig, is niet mega chemisch en super effectief.

  13. #13

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    NT-dry in het begin iedere dag gebruiken en als dat niet werkt afwisselen met betadine shampoo. Of als dat na een tijd niet het juiste resultaat bied kan je ook een antibiotica gebruiken, maar dat is dan weer chemisch....

  14. #14

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Diego heeft voorheen elke keer dat er een natte periode was wel rotstraal gehad aan de of meer hoeven. Elke keer was het net weg kwam er weer en natte periode aan. In die tijd dryfeet van cavalor gebruikt, betadine, citroensap, hippozin. Daarmee heb ik het redelijk onder controle kunnen houden maar bleef terug komen. Nu sinds wij verhuisd zijn heeft hij nergens meer last van. Toch staat hij nog steeds veel in de nattigheid, maar meer in echte klei en niet meer in zand bevuild met mest. Ik heb het idee dat die 'schone' klei toch enigszins zuiverend werkt. Ook krijgt hij geen voordroog/ingepakt hooi meer maar droog graszaadhooi. Verder is zijn huisvesting ongeveer hetzelfde kwa beweging en verharde vs onverharde ondergrond.

  15. #15
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Hier gaat er na dagelijks grondig spoelen met water een lading waterstofperoxide in en op de ergste plek vervolgens een watje doordrenkt met betadine in de straalgroef. Vandaag mee begonnen dus even zien hoe hij erop reageert. Het verrotte is dat ze de hele dag rond de voerstations hangen en daar ook mesten. Wordt wel dagelijks schoongemaakt maar toch staat hij zo vaak in de stront...

    In Duitsland werkte de waterstofperoxide goed om beschadigde plekken in hoeven goed schoon te houden.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •