Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 22 van de 22

Topic: Hoe pakken jullie straalrot aan.

  1. #16

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    I gebruik nu al tijdje soort gel spul wat je onder op de hoef smeert.
    Moet even intrekken. En dat bied een soort bescherm laag tegen vuil van buitenaf.
    Is van equipur.
    Beide paarden zijn hier enorm van opgeknapt.
    Gerran had het heel erg. Sophie helaas dit jaar ook.

  2. #17

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Hypozin heeft bij mijn paard goed geholpen.
    Ook regelmatig de hoeven schoonmaken met een borsteltje en biotex is goed.
    Diatomeënaarde van bio-ron is ook goed tegen rotstraal.

  3. #18
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Tinky, waterstofperoxide ? Jeempie ! Op een open wond ?

    Als iemand nog producten uit wil proberen. Ik heb er een aantal over..... Ik waste een paar keer per week met Badedas ( heb ik dus nog van staan ) en daarna NT dry of hipposol op de stralen. In de middelste straalgroeven honingzalf. Heb ik dus allemaal nog staan. Pb me maar als je interesse hebt.

  4. #19
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Jazeker. De 3% oplossing die je ook voor ontstoken tandvlees (en wondspoeling) gebruikt. Werkt als een trein.

  5. #20
    *nieuw*
    Aangemeld
    Jan 2016
    Locatie
    Heusden-Zolder
    Leeftijd
    32
    Berichten
    3

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Ik heb vroeger een paard gereden dat hier regelmatig last van had en wij deden bleekwater (javel) op de straal en dit werkte heel goed.

  6. #21
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Ik blijf het lastig vinden hoor, heb al meerdere middelen gebruikt en eigenlijk helpt er tot nu toe niets afdoende. CTC spray heb ik vorig jaar gebruikt, werd het niet echt beter van, met betadine schoon maken doe ik maar helpt niet voldoende, de dry feet spray heb ik, ook niet, het word niet heel veel erger maar als het erg nat is toch wel een beetje steeds. Ik smeer toch ook wel in met een soort vet uiteindelijk houd ik het daarmee in combi met dry feet of Betadine nog redelijk.
    Ik zal eens kijken hoe het er nu uitziet en eens fotos maken, zal nog eens bio-tex proberen. Het is toch een combi van omstandigheden denk ik met verminderde weerstand, door de vele modder op de paddock Paradise lopen ze daar niet meer en bewegen ze in verhouding vooral in en om de stal en dus een stuk minder. Jammer genoeg kan ik haar zelf ook niet zoveel beweging geven.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #22
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Hoe pakken jullie straalrot aan.

    Even een informatief stukje gekopieerd dat Heleen Davies vandaag op Facebook heeft gezet

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Heleen Davies
    Rotstraal
    De laatste tijd krijg ik heel veel vragen over rotstraal. Het is nat, paarden staan meer stil, in natte paddocks en komen veel in aanraking met mest en urine.
    Gebrek aan doorbloeding, gecombineerd met bacteriën en schimmels zijn de oorzaken van rotstraal. Regen en modder zijn NIET de oorzaak.
    De oplossing vind je in alle 5 de sleutels voor hoefgezondheid.
    1) Trimmen
    De hoef moet optimale doorbloeding hebben. Daarvoor zal de hoef een zo perfect mogelijke vorm moeten hebben. Trim zodat flare, platte zolen, hoge of samengegeknepen hielen geen kans hebben. Geef veel aandacht aan de steunsels. Te lange steunsels knijpen de bloedtoevoer van de straal dicht! Verwijder loshangend en ziek straaleelt zodat het gezonde materiaal daaronder niet onzichtbaar weggevreten wordt.
    2) Beweging
    Voor de doorbloeding is zoveel mogelijk beweging essentieel. Geef je paard zoveel mogelijk vrije beweging, 24/7
    3) Ondergrond
    Niet elke ondergrond zorgt voor goede doorbloeding. Geef je paard toegang tot een zoveel mogelijk gevarieerde bodem.
    4) Hygiene
    Het schoonhouden van de leefomgeving is belangrijk. Urine maakt de straal gevoeliger voor infectie. Bacteriën en schimmels houden niet van droog en schoon. Elke dag de hoeven goed schoon maken en je paard een paar uur droog zetten (of zelfs droog fohnen) kan helpen in de strijd tegen rotstraal.
    5) Voeding
    Een goede natuurlijke voeding is essentieel voor een goede weerstand. Voor paarden betekent dit: Ruwvoer, laag in suikers en rijk in vezels. Goed hooi en gras zijn het meest geschikt. Op stallen waar kuil gevoerd wordt zie je ergere vormen van rotstraal. Het is mogelijk dat paarden die gebrek hebben aan koper en zink (of teveel ijzer in het dieet hebben) ook gevoeliger zijn voor rotstraal
    - Behandeling
    Er zijn talloze middelen te koop tegen rotstraal. Zolang ze de straal een onplezierige omgeving maken voor schimmels en bacteriën werken ze allemaal, mits de 5 sleutels in orde zijn en als ze dagelijks worden toegepast en de behandeling net zo lang wordt doorgezet als nodig is.
    - Efficiente producten
    White lightning (chloordioxide) is mijn favoriete product. Meng een half kopje WL 1 op 1 met witte azijn (totaal = 1 kopje). Maak de hoef goed schoon en plaats in een stevige plastic zak. Verstevig de zak met een zooltje van ducttape. Giet de vloeistof in de zak en plak goed dicht met ducttape rond de kogel. Hoe strakker de zak hoe minder product je nodig hebt, maar zorg ervoor dat de vloeistof niet hoger komt dan de kroonrand.
    Laat het paard 45 minuten weken in de zak terwijl hij op een zachte ondergrond staat. Prik dan de zak lek en laat de vloeistof weglopen. Laat hem nog een poosje in de damp laten staan met de zak om de hoef. Je hebt nog nooit zo'n schone hoef gezien!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •