Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: sloom door de kou?

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    31
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    sloom door de kou?

    Ik wist niet zo goed waar ik dit moet plaatsen omdat ik niet denk dat mijn paardje ziek is maar ik maak me toch een beetje zorgen en dit leek me de beste plek.

    Sinds het wat kouder is heeft Blomke weinig behoefte aan beweging. En voor Blomke is dat raar. Ze is niet vooruit te branden met rijden en reageert slecht op been of een tikje met zweep. Grondwerk precies hetzelfde probleem. Ze lijkt ontzettend ongeinteresseert en sjokt maar wat. Ze wil ook geen actieve spelletjes meer doen maar is wel geďnteresseerd ik kleine spelletjes als de jambette oefenen bijvoorbeeld. Alleen als ze vreemde paarden in de verte ziet lopen komt haar energie wat omhoog of als ik iets spannends vraag als een sprongetje maar ze is ook zo weer sloom.

    Ze staat dit jaar voor het eerst 24/7 buiten. Ze ziet er gezond uit. Dikke mooie vacht, helder oog, ze is goed op gewicht (iets zwaar zelfs) en ze eet en drinkt goed. Ze heeft onbeperkt toegang tot gras, kuil en water.

    Zou het kunnen dat ze haar energie liever besteed aan warm blijven en liever niet aan bewegen?

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: sloom door de kou?

    Vaak zijn paarden in mijn beleving juist wat actiever als het kouder is en als het warm is wat slomer. Het kan best zijn dat haar lichaam zich wat moet aanpassen maar aan de andere kant heeft ze genoeg voedsel tot haar beschikking. Is het al lang zo, hoe is verder haar mest, is ze net verhuist, hoe ligt ze in de groep, kunnen dat soort dingen meespelen? Heeft ze de neiging om zand te eten of kan ze dit veel binnenkrijgen door omstandigheden, ik noem maar even wat dingen. Geef je ook brok/vit/mineralen bij of alleen ruwvoer.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3

    Re: sloom door de kou?

    Hmm dat herken ik ook niet echt, hier worden ze allemaal vaak echt actiever van de kou.
    Zelfs mijn ouwe knol rent nu alle dagen een rondje door de wei.

    Zweet ze ook snel ?
    Nicky heeft met rijden altijd last van haar dikke vacht (daarom scheer ik) en dan is ze lekker vlot
    Maar snap dat dit niet voor iedereen gewenst is.

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    31
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: sloom door de kou?

    Ik vond het zelf ook raar. Blomke is in de winter normaal ook drukker dan zomers maar ze stond normaal nu ook al vroeger op stal dus misschien speelde dat ook mee.

    Ze staat sinds begin zomer dag en mag buiten en sinds oktober in deze groep. Ze lijkt zich prima op haar gemak te voelen. Zitten wel een paar paarden waar het minder mee klikt maar ze heeft ook wel vriendjes. Ze lag vrij snel goed in de groep maar maakt nu meer ruzie. Ze wordt altijd dominanter in de winter en dat gaat gepaard met wat schrammen

    . Zand eten kan als ze haar best doet. Heb het haar niet zien doen. OP een paar plekken na is het weiland mooi groen behalve rond de hooiruif dus dan zou ze daar bewust voor moeten kiezen.

    Haar mest is mooi. Niet te dun of te droog naar mijn idee.

    Ze is ongeveer sinds een week echt sloom. Daarvoor dik een week minder voorwaarts dan anders maar op een andere manier. Ze reageerde wel gewoon. Ook zie ik haar in het land niet meer sprintjes trekken. Hoewel ze vorige week nog wel 1xgalop aan kwam rennen met halen. Maar verder helemaal niet. Misschien ben ik wat snel met denken dat er iets mis is maar dit is zo anders dan hoe ik haar ken.

    Ze zweet sneller dan zonder wintervacht maar alleen als ik flink galoppeer. Dus ik denk niet dat ze echt last van haar vacht heeft.

    Ze krijgt kruidenmuesli, één keer per week slobber, af en toe een handje biks en wortels. En heb er deze week net een vitaminespuit in gedouwd voor de zekerheid.

  5. #5
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: sloom door de kou?

    Oké.....interesting. Heb je haar al eens getemperatuurd?

  6. #6
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: sloom door de kou?

    Voor mij wel erg herkenbaar Echt zo vervelend als er niet echt iets erg mis lijkt te zijn maar het toch ook niet helemaal goed voelt. Ik hoop dat je een oorzaak kan vinden. Omdat dat nu net bij mijn paard zo was denk ik in Blomke haar geval dan toch ook aan tekorten (maar ze krijgt best wel wat) of misschien een overbelasting van de lever. Leverproblemen komen eigenlijk heel vaak voor bij paarden heb ik nu begrepen. Je zou misschien ook eens een ontgiftingskuur kunnen doen? Daar doe je sowieso ook niets mis mee. Afvalstoffen eens uit het lichaam halen zouden we misschien eigenlijk sowieso af en toe eens moeten doen.
    Ik geef Sofie nu Groene Leem (Groene Klei wordt ook wel eens gezegd) en ik heb gelezen en gehoord dat dat door best veel mensen wel eens gegeven wordt.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: sloom door de kou?

    Ik vind het juist goed dat je alert bent, want je omschrijft duidelijk dat het voor haar afwijkend gedrag is dus ik zou het zeker in de gaten houden en evt ook eens overleggen met een dierenarts.? Zijn er meer paarden in de groep die er last van hebben dan zou je nog kunnen denken aan een plantje in de wei die zoiets veroorzaakt?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: sloom door de kou?

    Ik zou toch even de dierenarts erbij halen
    Als ze geen dikkeklieren heeft even bloed afnemen voor ontstekingswaarden.

  9. #9
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    31
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: sloom door de kou?

    Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ga haar morgen even temperaturen. Helemaal niet aan gedacht om dat te doen en dat zou misschien wel duidelijkheid kunnen geven. Opgezette klieren heeft ze niet, even wachten of de vitamine boost aanslaat en zo niet dan toch maar even veearts bellen ja.

    Ik hoor van anderen niet dat hun paarden anders zijn dan anders. Op 1 uit haar groep na. Die loopt ook moeilijk als het koud is maar dat is elk jaar zo. Ze rijd hem met uitrijdeken en dan is alles ok. Dus dat zou ik ook nog kunnen proberen.

    Dat ontgiften met leem lijkt me ook wel wat (ook wel voor mezelf misschien ). Ze heeft laatst ook een wormkuur gehad en in oktober een enting, voor haar bestwil natuurlijk maar zit vast ook allemaal andere troep in. Maar ik kan er niet zomaar wat ingooien las ik in dat andere topic. Kan je die leem zelf bestellen en geven of moet dat op doktersrecept? En krijg je er info bij over de dosering?

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: sloom door de kou?

    Bij de Silverlinde kunnen ze je alles vertellen over de groene leemkuur; die info zit ook in het pakket erbij.

  11. #11
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: sloom door de kou?

    Ik zou niet wachten met het bellen van de DA. Better safe than sorry...

  12. #12
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: sloom door de kou?

    Over de groene leem: mij werd aangeraden om groene leem in de biowinkel te halen, het maakte niet zo heel veel uit welke. Als het puur groene leem is komt het allemaal wel op hetzelfde neer, ook al is het een ander merk ofzo. Soms heb je wel mengelingen met iets anders denk ik dus daar zou ik wel op letten.
    Wat me vooral belangrijk lijkt is dat je het in hele kleine hoeveelheid begint te geven! Ik mag nu de eerste twee weken maar beginnen met een halve eetlepel per dag bij haar voer. Het schijnt best straf te kunnen inwerken. Enting en ontworming kan inderdaad zorgen voor (over)belasting van de lever werd mij gezegd, waardoor daarna een kuur groene leem geven dus heel goed kan zijn.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    31
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: sloom door de kou?

    Bedankt allemaal!
    Blomke was gisteren en vandaag weer gewoon actief. Ze schijnt zich in t land flink uitgeleefd te hebben en met ophalen vandaag heeft ze de hele weg van wei naar t erf in passage afgelegd :-p Ze liep ook lekker onder het zadel vandaag. Ik hou het goed in de gaten maar ze lijkt weer zichzelf

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •