Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 53 van de 53

Topic: voeding voor sloom paardje???

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: voeding voor sloom paardje???

Dat een fabrikant maar wat zegt is ook niet helemaal waar hoor. Natuurlijk zal (in dit geval) PAVO zeggen dat zijn produkt het beste is, maar onzinnige dingen zeggen over de samenstelling, daar komen ze niet mee weg. Pavo is bij mijn weten ook aangesloten bij GMP en nog zo'n soort organisatie en een van de eisen om je daarbij te mogen voegen is juiste produktinfo.

Overigens is het zo dat je met de vetoplosbare vitaminen uit moet kijken (A, D, E en K) en dat geldt ook voor bepaalde mineralen. Het is gewoon uitgesloten dat een nederlands grasland alles bevat wat de dagelijkse behoefte van een paard dekt. Alleen al de vitamine D is vaak al aan de lage kant, wegens niet al te veel zon in Nederland .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Ik heb Oberon al een hele tijd op alleen gras en hooi. Daarnaast krijgt hij wat winterpeen. Dat ging prima, totdat hij eind van de zomer erg sloom en wat lusteloos werd. Ik ben een vitaminesupplement gaan bijvoeren, maar hij bleef sloom. Uit bloedonderzoek is nu gebleken dat hij bloedarmoede heeft. Het is niet te zeggen dat dat komt doordat hij alleen hooi/gras kreeg, een oude worminfectie zou bijvoorbeeld ook een oorzaak kunnen zijn (alhoewel hij altijd goed ontwormd is). Ik zou bij zulke klachten niet te lang aanmodderen en je dierenarts eens om advies vragen.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Maar nogmaals, volgens mijn info maakt het paard de meeste vitaminen zelf aan en kan het in voldoende mate halen uit GOED hooi.
    Heb je dat van de paardnatuurlijk site?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Het is geen quote van mij (dacht ik), maar ik heb deze wijsheid uit mijn studieboeken .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Uh, ikke niet begrijp. Ik heb vanmorgen een heel verhaal geschreven, maar kan het nergens terugvinden. Daarnaast heb ik het bericht hierboven van 7.57 niet geschreven. Hoe kan het dat mijn naam er wel onder staat?

Overigens kwam ik vandaag tot de conclusie dat mijn paard waarschijnlijk de mineralen die ik beoogde aan mijn paard te voeren via het mineralenlikblok, niet voldoende binnen krijgt. Ze krijgt in elk geval 's ochtends buiten de kudde hooi ipv kuil (die de rest wel eet) en ik geef haar daarbij haar 'priveblok' (voor de hele kudde wordt een beetje duur, daar hangt een nornaal zoutblok).

Nu staat ze zo lang op dat hooi te kouwen, dat ze erna helemaal lekker duf snoezelig is en dus geen interesse meer heeft in haar mineralenlikblok. Shit!

Dus (volledig onverwacht!!); wat zit er nu precies in die pavokoeken? En dan bedoel ik niet alleen datgene dat je wilt dat erin zit, maar ook hetgene wat je er misschien 'gratis' bijkrijgt (bijv lijmstoffen, vulmiddelen, conserveringsmiddelen etc)?
    Ik zal toch iets moeten verzinnen, want de aanvulling in de vorm van wilgentakken, penen, zeewier etc blijft toch een beetje giswerk.....

Ik vind dit zooooo moeilijk om zeker van te zijn. Ik kan daar echt van wakker liggen.
    Ik hoorde bijvoorbeeld van Eric Laarakkers dat de podokorrels van pavo wel leuk bedoeld zijn, maar dat de werkzame stof (glucosamine?) van een dusdanige lage kwaliteit is dat het totaal niets bijdraagt aan je paard en dat werkelijk hoog kwalitatieve glucosamine tientallen malen duurder is. Dat probleem vermoed ik bij meerder producten. Misschien dat dit ook mijn moeite met supplementen duidelijk maakt. Wist je maar ECHT wat er in zon emmer of potje zat..... zucht.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ja dat snap ik wel dat Erik Laarakkers dat zegt, die wil natuurlijk liever dat je van hem een pot glucosamine koopt Ã* 100,- euro.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    Ja dat snap ik wel dat Erik Laarakkers dat zegt, die wil natuurlijk liever dat je van hem een pot glucosamine koopt Ã* 100,- euro.
    Diezelfde Eric Laarakkers zegt ook dat enkel hooi met mineralenblok voor je paard ook genoeg kan zijn, mits de kwaliteit van het hooi goed genoeg is (laten testen dus).

Dat is dan weer tegenstrijdig met jouw opmerking, want zo verdient hij helemaal niets door de verkoop van voer etc!

Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten