Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 53

Topic: voeding voor sloom paardje???

Re: voeding voor sloom paardje???

Misschien is het suf om te schrijven, omdat het er hier misschien al lang eens over gegaan is, maar wat vinden jullie van deze info:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

en dan met name de info over krachtvoer en vitaminen?

Ik zie er echt wel brood in, tenzij je temaken hebt met bijvoorbeeld een ziek of oud paard.

Groetjes, Marleen

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Daarin heb je gelijk Marleen! Ik ga dan ook eens kijken of in van de zomer Kate van de vital af kan halen en dan alleen op hooi zetten. Uiteraard wel (voor mijn gemoedsrust) een mineralenliksteen erbij .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Jannepauli
    Guest

Ik ga er hier geen discussie over beginnen - die heb ik op PaardNatuurlijk al genoeg gedaan.. maar de 'adviezen' over voeding op PN zijn wel zo ongeveer de slechtste die er zijn!
    Je paard alleen op gras/hooi? Tja, dat kan maar verwacht dan ook vooral geen prestaties van 'm.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Om eerlijk te zijn geloof ik daar ook helemaal niet in... Nee, een nederlands weilandje gevarieerd genoeg? Kan haast niet... en waarom niet gewoon het zekere voor het onzekere nemen vraag ik me ook af.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

kheb gelukkig kunnen regelen dat ie morgen naar een grasrijke wei mag en ik ga toch overwegen om pavo vital erbij te voeren....klinkt toch wel heel goed....en hoooi natuurlijk.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Da's al heel mooi! Grasrijke wei is fijn, maar er zit nu nog maar weinig voeding in het gras, en het stopt binnenkort ook met groeien (ik geloof als de temp onder de 12 graden is) Goed hooi bijvoeren is dan inderdaad wel nodig. Liksteen in de wei erbij, en dan nog was basisbrok voor de nodige vitamientjes!

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    44

Quinzy schreef:
    Mijn Tinkermerrie was een helf jaar geleden ook wat sloom geworden. Ik heb dit opgelost met kruidenmengeling van Havens. Dit was echt een heel groot verschil met gewone recreatie mengeling. Ik ken nog mensen die dit nu geven aan paardjes die 'sloom' waren geworden en ook bij hun is er verbetering.

Wat is dit? Een poedertje of zo? Moet je het door het voer heendoen? Wat zit er in?
    Ik weet het , ik weet het, veel vragen....
    Het is geen poedertje ofzo maat gewone kant en klare voeding. Kan je in bijna elke paarden voederwinkel kopen. Er zitten een heleboel kriuden in die heel goed zijn voor je paardje en oa ook wat eucaliptus (hojee hoe schrijf je dat ) voor de luchtwegen. Ik wil nu geen andere voer meer.
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Om eerlijk te zijn geloof ik daar ook helemaal niet in... Nee, een nederlands weilandje gevarieerd genoeg? Kan haast niet... en waarom niet gewoon het zekere voor het onzekere nemen vraag ik me ook af.
    Hun verhaal over vitamines geloof ik wel, maar ik houd altijd mijn ogen open mbt de gezonde uitstraling van mijn paard. Ik zorg wel voor een goede mineralenliksteen.

Als ik al bijvoer (en dat doe ik alleen op momenten dat ze terug dreigt te lopen in energie of vetjasje) voer ik haver met luzerne, maar de luzerne ga ik vervangen door calciumpoeder vanwege het hoge eiwitgehalte van luzerne. Het nadeel van brok vind ik dat je er naast de stoffen die je paard nodig heeft, ook stoffen binnenkrijgt die een overschot kunnen veroorzaken. In een weiland met alle kruiden en boombast, takjes, blaadjes etc eten ze ook alleen dat waar ze behoefte aan hebben.

Daarnaast ben ik niet zo happig op bewerkt/geprepareerd voer, omdat je geen zicht hebt op mogelijke wisselende kwaliteit. Ik heb bij stalgenoten al vaak gezien dat nieuwe zakken voer hele kleine schimmeltjes of zelfs zwarte beestjes bevatten . En alles eerst onder een microscoop leggen om dit uit te sluiten? Nee, dank je de koekoek, ik stel dan liever zelf iets samen met 'rauwe' onbewerkte ingredienten.

Groeten, Marleen

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Moeder natuur biedt zelf ook een enorm wisselende kwaliteit hoor, vergis je daar niet is. Neem alleen maar het gras. Gras is gras zou je zeggen op het oog. Maar de voedingswaarden varieren enorm, kan per week wisselen. Met name het fructose gehalte.

Jawel, dat weet ik. Dat is ook zo.

Het is alleen niet helemaal hetzelfde als wat ik bedoelde met geprepareerd voer.... ranzig, beschimmeld, beestjes, 'lijm'stoffen etc. Waarom niet zelf mengen, zodat je weet wat je je paard voert?

Sorry, neem me niet kwalijk, maar ik heb het niet zo op brok. Mijn paard is er helemaal vanaf, maar pas at ze stiekum een handje mee van een ander paard en de volgende dag was ze direct weer aan de rufterij/dunne poep. Maar ja, de precieze reden weet ik dan niet, zo 'ondoorzichtig' vind ik brok.

Groetjes, Marleen

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik geloof dat je in Nederland een paard niet alleen op hooi/gras kunt houden, simpelweg omdat het meeste grasland naast de raaigrassen weinig andere planten bevat. Juist deze andere planten kunnen de vitaminen en mineralenbalans aanvullen. Aangezien ik liever het zekere voor het onzekere neem, krijgt Kate dus als basis hooi/gras met de Vital ernaast (juist als aanvulling). Uiteraard kun je ook met brok die tekorten aanvullen, maar ik heb geen goede ervaringen met brok (diarree agv eiwit-gehalte, vervetten, etc). Vandaar mijn keuze voor iets anders, ik wil Kate wel in de zomer, als de gehaltes in het raaigras anders zijn van de vital afhalen. Op dat moment bevat het gras meer vitaminen en mineralen, MAAR... nog steeds niet genoeg of in de juiste verhouding.

Kortom: Alleen op hooi/gras houden in Nederland is welhaast niet mogelijk, altijd een aanvulling qua mineralen geven.
    Overigens meen ik genoeg verstand van voeding te hebben aangezien ik mijn studie (HBO dier- en veehouderij) toegespitst heb op dit onderwerp .

Klinkt goed! Met je opmerking over brok ben ik het dus eens.

Ik ben wel erg benieuw of er ook echt ooit onderzoek is gedaan naar de voedingswaarde van gras mbt tot paarden? Ik bedoel dan voornamelijk het vitaminenverhaal? Dat er verder in voorjaarsgras best veel zit zie je ieder jaar weer opnieuw, als die spekbillen weer groeien en groeien! Haha!
    Maar serieus, hoe meet je de hoeveelheid vitaminen in het gras? Of is het een aanname afkomstig uit de paardenvoederindustrie die hoopt er geld uit te slaan? Een oprechte vraag? Wie weet het?

Groetjes, Marleen

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hé interessant, een (aankomend?) voedingsexpert! Wat leuk! De TS heeft een Haf, en op de foto ziet die er tiptop uit, komt zo op het oog niet echt tekort. Wat voer je hem nu precies bij Peaches? Geen onbeperkt hooi dus, maar hoeveel wél?

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

@ lila: Ik ben in 1998 afgestudeerd en hou mijn kennis regelmatig bij door de rantsoen voor ons bedrijf thuis na te rekenen. Als ik dan toch met de koeien-dieten bezig ben, pak ik het dieet van Kate meteen mee .

@ marleen: Ja er is onderzoek over de voedingswaarde voor gras (hooi, kuil, etc.) gedaan, die drukt men uit in VEP en VREp. Met deze eenheden is een berekening die je zelf kunt maken makkelijk te doen. Je rekent eerst de basisbehoefte uit en dan eventueel een toeslag voor groei (veulens, drachtige merries) en arbeid. Overigens zijn de eenheden voor merrie/ruin en (dek)hengst uiteraard aangepast.

De hoeveelheid vitaminen en mineralen in je gras (hooi of kuil) kun je laten onderzoeken om de exacte waarden te weten. Overigens zijn er ook gemiddelde waarden bekend (gebaseerd op de getallen van het jaar ervoor en de weersomstandigheden). Deze getallen kun je vinden in het "groene" boekje (inmiddels paars ), waarin de gehaltes van alle in nederland gebruikte veevoedermiddelen staan. Deze combineer je dan met andere tabellen met de dagelijkse behoefte en daar is je rantsoen.

Om even een klein voorbeeld te geven... Kate krijgt al voldoende (zelfs iets teveel) VEP en VREp uit alleen haar hooi. Ik denk dat dit voor heel veel paarden geldt... Zonde geld dus om er veel krachtvoer in te gooien!

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

ehm..hij krijgt verder nog nix??? Ik heb hem vandaag naar een super grote wei gebracht waar hij met nog 2 andere in staat. daar staat nog voldoende gras in en anders krijgt ie strx hooi en heb nog een ton vol brok staan..eerst die maar eens op maken...

En dan misschien iets van pavo erbij...er zijn ook zoveel verschillende meningen over voeding..

En mijn oma heeft ook altijd haflingers gehad die op gras en hooi en gewone brok leefden, als ie maar gewoon wat fitter is en gezond! Denk ik dan maar..

Ik laat hem nu iig een paar daagjes rusten...

Bladwijzers

Forum Rechten