Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 53

Topic: voeding voor sloom paardje???

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

voeding voor sloom paardje???

Hoi,

Ik heb een vraag...

waldo de haflinger staat in een bijna kale wei en krijgt normaal na het rijden handje brokken en wortel of mais...

Ik rij zeker 3 keer per week en dan lange bosritten...veel stap en draf..

maar nu word ie wat sloomer en vraag me af wat ik hem het beste kan geven..

elke dag hooi?? en hoeveel dan ..of muslie..of nog iets anders en graag hoeveel ik van wat moet geven.

Ik durf hem niet de hele dag hooi te geven want dan word ie echt te dik...

dus liever een andere suggestie???

heel erg bedankt!!!

Aangemeld
    Oct 2005

Re: voeding voor sloom paardje???

ow..het is dus de bedoeling dat ie wat fitter word...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat krijgt hij nu naast het gras? Echt alleen een handje brokken? Of ook extra ruwvoer?

Het gras neemt nu snel in voedingswaarde af, dat zien we ook bij onze paarden die veel meer eten dan een maand geleden en toch niet dikker worden.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Jannepauli
    Guest

Als je paard alleen maar gras eet, en daarnaast misschien wat hooi/stro en een handje brokken.. dan ligt een mineralen- en vitamine tekort op de loer. Vooral mineralen zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en voldoende energie. Calippo merkt terecht op dat de voedingswaardevan het rgas nu hard achteruit loopt en dat blijft zo tot het voorjaar. Bijvoeren dus en als het kan dagelijks wat mineralen erbij ( bv Fokkerijmineralen van Subli).

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Tegenwoordig heb je Pavo summerfit, een (goedkope) koek speciaal voor paarden die op gras staan. Daar worden ze natuurlijk niet sneller van! Maar hij krijgt in ieder geval alle min/vit binnen. Daarnaast lekker veel hooi geven, daar kan hij energie uit halen.

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Mijn Tinkermerrie was een helf jaar geleden ook wat sloom geworden. Ik heb dit opgelost met kruidenmengeling van Havens. Dit was echt een heel groot verschil met gewone recreatie mengeling. Ik ken nog mensen die dit nu geven aan paardjes die 'sloom' waren geworden en ook bij hun is er verbetering.
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    in een bijna kale wei en krijgt normaal na het rijden handje brokken en wortel of mais...

Ik rij zeker 3 keer per week en dan lange bosritten...veel stap en draf..

maar nu word ie wat sloomer en vraag me af wat ik hem het beste kan geven..
    Je Haffie heeft honger denk ik!
    Waarom ben je bang dat ie te dik wordt als ie de hele dag hooi kan eten? Dat valt wel mee hoor! Heb je dat al eens geprobeerd? Hoe lang heb je 'm al? Wat kreeg hij bij zijn vorige eigenaren? Heeft ie een deken op? Dan kost het hem al best wat energie om warm te blijven.
    by the way, welkom...

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Tegenwoordig heb je Pavo summerfit, een (goedkope) koek speciaal voor paarden die op gras staan. Daar worden ze natuurlijk niet sneller van! Maar hij krijgt in ieder geval alle min/vit binnen. Daarnaast lekker veel hooi geven, daar kan hij energie uit halen.
    Inderdaad, ik geef Kate iets soortgelijks, maar goedkoper (ben net zeeuws meisje ). Kate krijgt iedere dag PAVO Vital, is praktisch hetzelfde als de koeken, maar dan in brokvorm. Eeen emmer van 10 kilo kost iets van 20 euro en je hebt maximaal 100gr per dag nodig.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Quinzy
    Mijn Tinkermerrie was een helf jaar geleden ook wat sloom geworden. Ik heb dit opgelost met kruidenmengeling van Havens. Dit was echt een heel groot verschil met gewone recreatie mengeling. Ik ken nog mensen die dit nu geven aan paardjes die 'sloom' waren geworden en ook bij hun is er verbetering.
    Wat is dit? Een poedertje of zo? Moet je het door het voer heendoen? Wat zit er in?
    Ik weet het , ik weet het, veel vragen....

Jannepauli
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Inderdaad, ik geef Kate iets soortgelijks, maar goedkoper (ben net zeeuws meisje ). Kate krijgt iedere dag PAVO Vital, is praktisch hetzelfde als de koeken, maar dan in brokvorm. Eeen emmer van 10 kilo kost iets van 20 euro en je hebt maximaal 100gr per dag nodig.
    Eh ja.. maar Pavo Vital is om extra, dus naast een gewone dosis hardvoer, te geven als extra vitaminering. Het is geen vervanger voor Brok.

Aangemeld
    Oct 2005

wow wat een hoop informatie....maar ik weet nu iig dat ik er iets aan moet doen...

acvhgerm arme haflinger...maar goed dat ik het toch even heb gevraagt....ga nu zeker hooi halen en misschien dan nog iets erbij..even goed terug lezen wat we nog meer hebben..

iig heel erg bedankt!!!

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jannepauli
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Eh ja.. maar Pavo Vital is om extra, dus naast een gewone dosis hardvoer, te geven als extra vitaminering. Het is geen vervanger voor Brok.
    Info van de PAVO-site (en mijn voerleverancier):
    Uw paard kan zich helemaal uitleven als het in de wei loopt. Maar u heeft er geen zicht op of uw viervoeter tijdens de weidegang wel alle noodzakelijke voedingsstoffen tot zich neemt. Door dagelijks de smakelijke PAVO Vital korrels bij te voeren, maakt u niet alleen prettig contact met uw dier, maar bent u er ook van verzekerd dat u paard binnen een minuutje alles binnenkrijgt wat het nodig heeft. PAVO Vital is zeer geschikt als aanvulling naast een granenrijk rantsoen.

Ik voed dit al jaren, zonder brok erbij en zonder enig probleem. Ik heb ooit eens een bloedtest bij Kate aflaten nemen om evnetuele tekorten door haar dieet op te sporen, maar er was geen sprake van tekorten. Uiteraard is Kate nog net geen 4, een sobere haf en werkt dus niet .

Jannepauli
    Guest

Lees even terug wat er staat in het stukje wat je quotte: "naast een granenrijk rantsoen.." ( met andere woorden brok).
    Bovendien: een bloedtest ( zeker een eenmalige) is absoluut niet bepalend - een paar dagen later kan het bloedbeeld al heel anders zijn.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Lees even terug wat er staat in het stukje wat je quotte: "naast een granenrijk rantsoen.." ( met andere woorden brok).
    Granenrijk mag je niet hetzelfde zien als brok hoor! Granen bevatten hele andere calcium, fosfor etc. verhoudingen dan brok en alleen granen bevatten niet alles (daarom de Pavo korrels dus erbij....)

Granen zijn een ingredient in brok, maar 1 van de...

Ben het wel met je eens dat die korrels anders zijn dan de koeken, en voor de prijs, ach, 10 euro voor een doos koeken waar je 2 maanden mee doet! (halve koek per dag, staat voor 1 kg brok, staat voor de hoeveelheid waarin voldoende vit/min zit voor een paard)

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

En in het stukje wat ik quotte staat ook: PAVO Vital is zeer geschikt als aanvulling naast een granenrijk rantsoen. Aan de andere kant heb ik ook uitgebreid contact met meneer PAVO gehad over het voeren van Vital naast alleen hooi/weidegang en geen brok. Kon prima .

Maar goed, als je er niet van overtuigd bent, moet je het niet gaan voeren . Ik geloof niet in brok voor een haf en voer Vital alleen om eventuele tekorten aan te vullen.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten