Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 53

Topic: voeding voor sloom paardje???

  1. #31

    Re: voeding voor sloom paardje???

    het gaat niet om de hoeveelheid gras maar om wat er inzit.En dat is nu heel weinig
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  2. #32
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: voeding voor sloom paardje???

    Waarom vraag je eigenlijk advies?

  3. #33
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: voeding voor sloom paardje???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    @ marleen: Ja er is onderzoek over de voedingswaarde voor gras (hooi, kuil, etc.) gedaan, die drukt men uit in VEP en VREp. Met deze eenheden is een berekening die je zelf kunt maken makkelijk te doen. Je rekent eerst de basisbehoefte uit en dan eventueel een toeslag voor groei (veulens, drachtige merries) en arbeid. Overigens zijn de eenheden voor merrie/ruin en (dek)hengst uiteraard aangepast.
    VEP en VREp voor paarden bestaat niet meer, is ongeveer 2 jaar geleden omgegooid (ik ben net afgestudeerd dier en veehouderij en doe nu animal sciences )

  4. #34
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: voeding voor sloom paardje???

    Huh, in het voedernormenboekje van dit jaar staan ze nog wel. *denkt even na* Je hebt gelijk, daar zijn inderdaad andere termen voor gekomen. Sorry!

    Zou je mij die nieuwe termen eens willen doorgeven (per pb)?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  5. #35
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: voeding voor sloom paardje???

    Dan zou ik diep moeten spitten in mijn haspapieren maar die heb ik alleen thuisthuis, wil ik wel een keer doen hoor, maar dat duurt even.

  6. #36
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: voeding voor sloom paardje???

    Dankje! Toch vreemd dat het voedernormenboekje 2004 ze niet vermeld dan... Ik zal eens kijken of ik het waarom daarvan kan opduiken ergens .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  7. #37
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: voeding voor sloom paardje???

    VEP is nu EWpa geworden: Energie Waarde Paard.

  8. #38
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: voeding voor sloom paardje???

    Ik vond hem ook net in een ander boekje, eentje waar ik wel eens in kijk, maar niet zo heel erg vaak... Kortom, ik ga Kate's rantsoen maar weer eens herberekenen !
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  9. #39
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re: voeding voor sloom paardje???

    Bij ons zijn ze in deze periode ook allemaal wat slomer, soms vallen ze zelfs een beetje in. Ik denk dat dit onderandere komt doordat er nogmaar weinig voeding in het gras zit en wat heel belangrijk is, een paard verbruikt best wat energie voor het aanmaken van de wintervacht. Zelf geef ik hem dan wel eens een beetje slobber (Havens Slobber Mash). Maar wanneer ze bij ons weer ('s-nachts) op stal gaan en weer kuilgras krijgen is het zo weer over. Ze worden nu zelfs een beetje dik, terwijl ze helemaal niet zoveel kuilgras krijgen. Ik heb zelf trouwens slechte ervaringen met het bijvoeren van Vital. Ik zou liever voor een (mineralen)liksteen kiezen, zodat ze dat zelf naar behoefte kunnen doen ipv iets door zijn voer geven wat hij verplicht op moet eten.

  10. #40
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: voeding voor sloom paardje???

    ik voer mijn haf nu summerfit van pavo, van die koeken. even kijken hoe dat bevalt. mijn haf wordt al dik als ze brok ziet en kreeg alleen twee voerder bieten of 6 wortels per dag... maar mijn gevoel zei dat ze daar niet genoeg aan had. hopen dat deze koeken werken.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  11. #41
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: voeding voor sloom paardje???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    Ik zou liever voor een (mineralen)liksteen kiezen, zodat ze dat zelf naar behoefte kunnen doen ipv iets door zijn voer geven wat hij verplicht op moet eten.
    In een mineralensteen zit niet hetzelfde als in brok/pavo summerfit/ mineralensupplement!
    Als je paard dus een tekort heeft kan hij het nergens uithalen, misschien wat uit de aarde of uit mest van anderen.. ik geef dus liever zo'n koek, wat hij teveel krijgt plast hij gewoon weer uit.

  12. #42

    Re: voeding voor sloom paardje???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino

    In een mineralensteen zit niet hetzelfde als in brok/pavo summerfit/ mineralensupplement!
    Als je paard dus een tekort heeft kan hij het nergens uithalen, misschien wat uit de aarde of uit mest van anderen.. ik geef dus liever zo'n koek, wat hij teveel krijgt plast hij gewoon weer uit.
    Ik heb hier toch wat vraagtekens bij....????

    Wat zit er dan niet in een mineralenblok waardoor hij een mineralersupplement nodig zou hebben?

    En voor zover ik weet kan het wel degelijk schadelijk zijn als een paard "voor de zekerheid' teveel vitaminen krijgt bijgevoerd. Vooral vitamine A, K, en E kunnen schadelijk zijn en het teveel wordt volgens mij NIET altijd uitgeplast. Als jij hier iets meer over kan vertellen, graag, ik wil het graag zeker weten.

    Groeten, Marleen

  13. #43
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: voeding voor sloom paardje???

    Volgens Pavo:
    De PAVO SummerFit is een complete krachtvoer vervanger, er hoeft naast 1 koek per dag geen krachtvoer te worden gegeven.
    PAVO SummerFit is compleet in vitaminen en mineralen. Een mineralen
    liksteen bevat alleen mineralen. Het klopt inderdaad dat deze elementen in gras/ruwvoer te verwaarlozen zijn en daarom wordt het aangeraden,
    dat wanneer u weinig tot geen krachtvoer kunt geven de PAVO SummerFit de oplossing is.

    Kan me ook niet voorstellen waarom er hetzelfde zou zitten in een liksteen van 5 euro en bix of koeken van vele malen meer.

  14. #44

    Re: voeding voor sloom paardje???

    Eerlijk gezegd zal ik een fabrikant die uitleg geeft over zijn product niet altijd direct vertrouwen op zijn woord. De beste man moet er immers van leven en is dus niet echt wat je noemt objectief. Oma wast ook door en door schoon.... NOT!

    De vraag is dus niet of er meer in zo'n supplement zit dan in hooi en een liksteen (want dat zal ongetwijfeld) maar of het wel nodig is of niet. Zoals ik eerder schreef, een teveel is naar mijn weten lang niet altijd zo onschadelijk als gedacht. Krachtvoer en supplementen zijn denk ik alleen goed indien er indicatie bestaat dat het paard het daadwerkelijk nodig heeft, zoals doffe uitstraling, vermagering etc. Zelfs dan is het de vraag of er niet iets anders speelt dan een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Al zal dat wel voorkomen denk ik ook.


    Groeten, Marleen

  15. #45
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: voeding voor sloom paardje???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Krachtvoer en supplementen zijn denk ik alleen goed indien er indicatie bestaat dat het paard het daadwerkelijk nodig heeft, zoals doffe uitstraling, vermagering etc.
    Ik ben het daar niet mee eens, wat is een indicatie? Zodra je een symptoom ziet dan is er al sprake van een behoorlijk gebrek!

    En een overdosis (van bepaalde vit./min.) is idd wel mogelijk, maar dat loopt zo'n vaart niet. Wij als mens proberen toch ook 'de schijf van 5' te volgen, 200 g groenten per dag te eten, extra B12 te slikken als je geen vlees eet, vit D aan kindjes geven etc..

    Ik begrijp dan niet dat er gedacht wordt dat een simpel Nederlands weilandje alles bevat wat een wild levend paard zou kunnen vinden en opeten..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •