Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 48

Topic: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

  1. #31
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Ik las laatst ergens dat krachtvoer een reden kan zijn dat een paard geen ruwvoer meer verdraagt. ( was een site die reclame maakte voor voer dus ik weet niet wat er van klopt)
    Krachtvoer is een soort junkfood, als het niet allemaal verteerd wordt in de dunne darm komt het in de dikke en maakt daar de micro-organismen kapot die het ruwvoer zouden moeten verteren. Die organismen worden dan vervangen door organismen die krachtvoer verteren. Gaat niet van de ene op de andere dag maar op de lange termijn verdraagt het paard dus geen ruwvoer meer.

    Vraag me af of t voor jullie het geval is omdat ze wel gras eet maar ik wou het toch even noemen.

  2. #32
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Tabitoe deze info heb ik idd ook gelregen in een cursus mbt voeding, dit gaat met name op als je granen voert (zetmeel), en grotere hoeveelheden (als ik het mij goed herinner), aanbevolen word dan ook om krachtvoer aan te bieden in kleine porties tot een halve kilo meerder keren op een dag als je dit toch wilt voeren.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #33
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Ja klopt het ging idd om granen en dan het zetmeel. Alleen probeerden ze je op deze site over te halen tot kopen van krachtvoer op basis van rijst :-p

  4. #34
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    En in rijst zit geen zetmeel?!? Ik ben benieuwd hoe ze dat dan willen verkopen (letterlijk en figuurlijk ).
    Een tijdje terug las ik iets over een experiment bij mensen en hun darmflora. Één groep at alleen dierlijk voedsel, een andere groep alleen plantaardig. Na een tijd (aantal weken?) werd gewisseld. Het bleek dat de darmflora zich na ik dacht drie dagen zich volledig aangepast had. Ik ben wel benieuwd hoe dat bij paarden zit eigenlijk, hoe makkelijk daarvan de darmflora zich aanpast.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #35
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Bedankt voor jullie aanvullingen nog. Krachtvoer is bij Sofie zeker niet het probleem want dat krijgt ze precies om die reden niet van mij. Ze krijgt dus enkel Pavo Care4life voor extra vitaminen en mineralen maar daar zit geen graan in.
    Rijst ben ik persoonlijk niet zo voor met paarden. Gewoon op gevoel eigenlijk hoor. Welk paard kan en zal in het wild nu rijst eten..?? Dat lijkt me niet zo natuurlijk. Volgens mij wordt dat enkel verkocht vanuit commercieel belang. Ik heb allesinds nog geen goede redenen gehoord om dat te gaan voeren.

    Ik wil al een paar dagen een update schrijven over Sofie maar ik weet niet zo goed wat ik moet schrijven. Het lijkt wel beter te gaan met haar. Ze loopt beter (al zag ik haar vandaag toch nog eens door haar achterbeen gaan... betekent dat dan iets of gewoon pech....?) en ze eet goed. Maar ze ziet er niet echt happy uit. Ook wel al iets beter als twee weken geleden maar toch. Toch gewoon een winterdipje of zit er meer achter? Ze krijgt ook wel wat te weinig echte aandacht van mij nu wegens tijdsgebrek Ik ben er elke dag om haar eten te geven maar meestal moet dat snel snel. Dat vind ik niet fijn maar ik ben zelf doodop en doe al mijn best.

    Ik heb vorige week nog uitslag gekregen naar het extra bloedonderzoek naar vitamine E. "Alles in orde."

    Er is een week geleden ook een alternatieve therapeut geweest die meer op energetisch vlak heeft proberen uitzoeken waar Sofie last van heeft. Volgens haar toch ook voornamelijk de lever, waardoor ook de darmwerking niet goed meer was, en (kleine) tekorten die je niet in een klassiek bloedonderzoek kan zien. Voor de lever krijgt ze nu groene leem (en nog homeopathische druppeltjes), voor de darmen EMa (Effectieve Micro-organismen) en Proferm. Ik geef haar zelf ook nog lijnzaadolie bij.
    En voor de tekorten raadde ze mij vooral aan om veel meer extra voer te geven, tot een kilo per dag op dit moment. Daar houd ik me eerlijk gezegd niet helemaal aan omdat ik dat wel erg veel vind (en ook wel een beetje wil opbouwen) maar ze krijgt allesinds veel meer dan vroeger. Zij was erg voorstander van St Hippolyt, en dat is eventueel een optie voor over een paar weken maar voorlopig krijgt ze nog Pavo Care4life, grasbrok en toch een klein beetje graan.

    Hoewel het nu dus wel wat beter gaat blijf ik mezelf de vraag stellen of dit voldoende is of dat ik nog verder moet zoeken... Ik heb het ook wel lastig op korte koude donkere dagen dus misschien is het echt gewoon een winterdipje? Ze eet allesinds goed en dat vind ik nu het belangrijkste! Ik moet ook nog maar even afwachten wat alles supplementen zie ze nu krijgt zullen doen.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  6. #36
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Wel fijn dat ze in ieder geval beter eet, dat is toch een begin. Ik weet niet hoeveel groene leem ze krijgt, soms kun je je in het begin door het ontgiften (eerste week) niet lekker voelen beetje alsof je ziek bent komt omdat ze de afvalstoffen kwijt moet. Daarna voel je je dan vaak weer wat beter.
    Even afwachten lijkt mij niet zo'n slecht idee het moet tijd hebben om weer te herstellen toch?

    Ja en soms heb je het gewoon druk, schuldig voelen helpt dan niet, je doet je best meer kun je niet doen
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #37
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta Bekijk Bericht
    En in rijst zit geen zetmeel?!? Ik ben benieuwd hoe ze dat dan willen verkopen (letterlijk en figuurlijk ).
    Een tijdje terug las ik iets over een experiment bij mensen en hun darmflora. Één groep at alleen dierlijk voedsel, een andere groep alleen plantaardig. Na een tijd (aantal weken?) werd gewisseld. Het bleek dat de darmflora zich na ik dacht drie dagen zich volledig aangepast had. Ik ben wel benieuwd hoe dat bij paarden zit eigenlijk, hoe makkelijk daarvan de darmflora zich aanpast.
    :-p ja vond t ook niet heel geloofwaardig. Wow drie dagen is best wel snel. Ik ben op het moment een boekje aan het lezen over het verteringsstelsel ( van mensen weliswaar) maar ik denk dat wat daar in staat ook wel deels overdraagbaar ik naar het paard. Super interessant, heel complex maar je darmen hebben echt invloed op alles. Dat zal bij paarden niet anders zijn denk ik

    - - - Updated - - -

    Ik zou denk ik nu gewoon even afwachten. Als je teveel tegelijk probeert en het helpt dan weet je straks ook niet waar het nou aan gelegen heeft en wat nou echt hielp. Je moet je zeker niet schuldig voelen. Meer dan je best kan je niet doen en jij doet echt je best wel.

  8. #38
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Ik denk dat het echt wel de goede kant op gaat met Sofie Ze lijkt iedere dag beter en kan eigenlijk best wel weer wat beweging gebruiken denk ik. Helaas heb ik zelf niet zo veel tijd en energie en kan ze lekker genieten van nog wat rust op de wei terwijl ze zich goed voelt.


    Mag ik nog één keer advies vragen? Het gaat wel een beetje over iets anders maar het draait nog steeds rond het voerbeleid voor Sofie. Ik probeer mijn dilemma kort weer te geven:

    NU:
    - Sofie staat in een kudde van 9 paarden, ze staat onderaan in rangorde.
    - Er is een schuilstal maar daar kunnen maar 4 à 5 paarden in. Overdag is dat sowieso moeilijk, 's nachts gaan er 2 tot 6 paarden op stal en kan ze er waarschijnlijk wel vaak in maar daar heb ik geen 100% zekerheid over.
    - Als het nat is heeft Sofie eigenlijk geen droge plek waar ze eens kan gaan liggen.
    - Deze kudde krijgt in totaal 5 balen hooi (gemiddeld) en een paar plakken stro per dag verdeeld over een voerbeurt 's ochtends en een voerbeurt 's avonds, wat in mijn ogen erg weinig is.
    - De avondportie wordt vaak al om 17u gegeven en 's ochtends krijgen ze rond 8 à 9u eten. Dat wil zeggen dat Sofie in het aller beste geval 's nachts 12 uur zonder eten staat.
    - BELANGRIJKSTE VOORDEEL: SOFIE STAAT 24/7 BUITEN!

    Ik heb geprobeerd hier iets aan te veranderen maar dat blijkt maar weer eens zo ongeveer onmogelijk.

    Er is een andere optie, namelijk dat ik Sofie 's nachts ook op stal zet. Details daarover:
    - Volgens mijn visie op paarden zet je een paard sowieso beter niet op stal.
    - Sofie haar stal is ergens apart binnen in een grotere ruimte, een beetje afgesloten van de rest. De stal is ook aan de voorkant volledig dicht met tralies waardoor ze nergens haar hoofd naar buiten kan steken voor wat meer visuele ruimte.
    - Als er een ander paard bij haar zal staan staat die naast haar, maar aan de andere kant van een dichte vrij hoge muur waardoor ze elkaar alleen maar kunnen horen.
    - Sofie staat niet graag op stal, en zeker niet daar. Ik heb Sofie daar ooit al eens één nacht gezet (met dat andere paard naast haar) en toen kwam ze er zo overstuur uit dat ik me voorgenomen had dat nooit meer te doen.
    - Ze heeft dan wel een droge plek om te gaan liggen, áls ze genoeg op haar gemak zou zijn om dat te doen.
    - BELANGRIJKSTE VOORDEEL: IK KAN SOFIE 'S NACHTS ETEN GEVEN ZOALS IK WIL!

    Ik heb het gevoel dat ik moet kiezen tussen twee kwaden en geraak er maar niet uit... Wat moet ik doen? Alle meningen hierover zijn welkom! Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover.
    Laatst gewijzigd door Marie; 06-12-14 om 15:06.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  9. #39
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Wat fijn Marie dat ze wat opknapt. Lastig hoor jouw twee dilemma's. Ik kan me je twijfels goed voorstellen.

    Wat ik je daarover wil meegeven is dat bij onze kudde (8 paarden met schuilstallen, weides en grote zandpaddock) in principe ruimte is om droog te liggen (in onze schuilstallen met nb rubber matten tegen de kou), maar dat ze dit niet doen. Ze verkiezen toch liever om buiten te liggen, op de weides of in de bak met zand. Wellicht heeft dit ook met veiligheid te maken maar dat vul ik in.
    Ik vermoed dat alleen of bij hele kleine kuddes van bv 2 paarden ze wel in hun schuilstalletje gaan liggen.of bij grote kuddes als bv Plessis, dat jij ook kent, ze wel soms in hun stal gaan liggen maar dan moet er wel echt heel veel ruimte zijn. En misschien ook uitnodiging v stro ofzo.

    Ik weet verder niet wat je al aan opties hebt geprobeerd mbt haar voerbeleid te wijzigen, misschien kan men/wij hier ook in meedenken. Stel gerust je vragen hoor! Daar is het forum oa voor.
    Laatst gewijzigd door aletta; 06-12-14 om 17:59.
    Leven is het meervoud van lef.

  10. #40
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Super dat t beter gaat!

    Waar gaat het je vooral om? Het eten of het droog liggen.

    Wij hebben op stal 2 24/7 landjes met schuilstal. Niet 1 van de paarden staat er ooit in. Blomke staat in een 24/7 landje zonder schuilstal maar de paarden kunnen wel uit de wind staan (dat schijnt belangrijker te zijn dan een dak waar ze uit de regen staan. Liefst had ik voor mijn eigen gevoel toch een schuilstal gehad maar dat is niet mogelijk). Op een paar plekken na is het land niet blubberig. Als het niet geregend heeft kunnen ze droog liggen. Als het gras nat is liggen ze trouwens ook wel. Ik denk dus dat je om de schuilstal haar niet binnen hoeft te zetten.

    Wat eten betreft kunnen ze bij ons onbeperkt hooi/kuil eten en gras. Daar is niet iedereen blij mee want bijna alle paarden zijn dik en lui :-p Ik kan daar dus niet goed mee vergelijken.
    Eten is belangrijk tegen maagzweren maar stress veroorzaakt ook maagzweren en als Sofie van streek raakt is dat ook niet bevorderlijk. Ik weet niet hoe het bij haar zit maar die van mij eet ook niet als ze gestresst is, en gezien Sofie toch al wat moeilijk is met eten denk ik niet dat ik haar dan binnen zou zetten. Als ze makkelijk went aan nieuwe situaties zou je t misschien wel kunnen proberen. Kijken hoe het bevalt. Op stal zijn ze ook snel door t voer heen gezien ze verder niks te doen hebben. Die van mij had wel een flinke kruiwagen kuil nodig toen ze nog op stal stond wou ze de hele nacht kunnen eten. lastig keuzes dit want alles heeft zo zn voor en tegen. Hopelijk kom je er een beetje uit.

  11. #41
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Bedankt voor de reacties! Inderdaad zooo fijn dat ik op dit forum mijn vragen kan stellen De mening van buitenstaanders die wel in dezelfde richting denken vind ik enorm waardevol.

    Het voerbeleid veranderen: We zijn met 8 eigenaars en alle paarden staan dus samen. De eigenares van de stalling lijkt niet echt te kunnen of willen beslissen. Ze wil graag rekening houden met iedereen wat er in resulteert dat we eigenlijk met zen allen overeen moeten komen. Als je dan in die groep niet overeen komt zit je met een probleem. De groep splitsen is geen optie.

    Het gaat me eigenlijk voornamelijk om het eten, en inderdaad het risico op maagzweren e.a. Juist omdat Sofie inderdaad wat gevoelig is in de winter op dat vlak. Ze eet wel, ook onder stres. Dat is dan juist vaak een uitlaadklep voor haar. Niet erg fijn, maar goed, ze eet ten minste wel. Het is zo ontzettend belangrijk dat een paard niet lang zonder eten staat aangezien dit ook dient voor hun warmtehuishouding. 's Nachts is het het koudst, en juist dan heeft ze helemaal niets te eten om zich warm te houden... Over te dik zijn maak ik me bij Sofie nu ook zeker geen zorgen! Als ik haar nu in de winter te dik kan laten zijn zal dat allereerst een overwinning zijn, pas daarna misschien een zorg.

    Ik verwacht niet dat ze in de schuilstal ooit gaan liggen want daar liggen tegels zonder stro of iets dergelijks op. Die dient enkel als schuilplek en er wordt bij guur weer (regen en wind) wel veel gebruik van gemaakt omdat het best een open stuk is. Maar ze staan met 9 op een vrij klein stuk en de wei is dus al snel geen wei meer maar een modderzee. Daar gaan ze volgens mij dus niet (graag) in liggen... Los van het liggen maak ik me dan (aangezien we over een hele winter spreken) ook wel zorgen over de hoeven die nogal wak worden en nooit eens kunnen opdrogen. Op dat vlak lijkt een droge stal mij een voordeel.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  12. #42
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Whoopie en de fjord van mijn vriendin hebben een inloopstal ze liggen er nooit in, ik heb er ook geen stro oid in omdat ik weet dat ze toch niet gaan liggen en er dan alleen in poepen en plassen, vind ik zonde . Heeft ze een deken op want dat scheelt wel voor de nacht, die van ons staan ook lang zonder in de nacht daarom heb ik ook mede gekozen voor een deken. Overdag zorgen wij zelf voor een derde voerronde.
    Is daar iets in te overleggen dat je met de eigenaren om de buurt voor een extra voerronde zorgen dat zou ook in de avond kunnen zijn als jullie er dan toch zijn. En ik weet niet wat je doet als jij er bent zet je haar dan ook even apart met wat extra hooi zodat ze even rustig kan eten?

    Ik weet niet of je wel eens iemand met je paard laat communiceren, dat doe ik wel eens en op die manier krijg ik soms fijne antwoorden.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #43
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Lastige keuzes. Even over de hoeveelheid hooi, an sich zou dat genoeg moeten zijn. Een klein baaltje (neem aan dat het daar om gaat) weegt doorgaans tussen de 17-22kg. Dus in totaal voer je dan ongeveer 100 kg. Een paard heeft ong. 2 kg hooi per 100 kg paard nodig, voor een paard van 500 kg is dat ong 10 kg. Dus tenzij de balen erg klein of de paarden erg groot zijn is dit ruim voldoende.
    De verdeling over de dag is wel een punt. Hoe lang doen ze over het opeten van een voerbeurt? Hebben ze slowfeeders? Is dat anders een optie om eens te bespreken met de stalhouder?
    en is een flinke lading zand storten op de hoogste plek zodat die droger wordt een idee?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  14. #44
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Lastig altijd als je met anderen rekening moet houden die andere meningen hebben.

    Is het een idee om voor te stellen dat ze het grootste deel van hun voer s avonds en later krijgen? En dan s ochtends weer een plukje. Als ze niet zozeer meer krijgen maar gewoon een ander tijdstip zou niemand daar echt een groot probleem mee kunnen hebben toch? Zeker als je daarbij vertelt dat de paarden zo op het koudste moment warm blijven en het maagzweren tegen gaat. Je zou denken dat iedereen het beste wil voor zn paard en voor de andere paarden is het ook beter.
    Je zou dan zelf overdag bij kunnen voeren misschien.

    Slowfeeders zijn een goed idee. Kan je makkelijk zelf maken. Grote bak met hooi en een net erover. Iemand bij ons op stal heeft ook zo iets alleen tilt haar paard het net er gewoon uit dus je moet m wel beetje hufterproef maken :-p

    Zand storten is ook wel goed idee. Is ook een vrij goedkope oplossing. Bij ons op stal gebeurt dat ook af en toe. Vinden ze heerlijk. rolt veel lekkerder dan blubber. En is ook makkelijker van je paard te poetsen :-p. Maar daar moet je stal eigenaar maar net zin in hebben.

  15. #45
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Verteringsproblemen: verschil tussen hooi en gras?

    Ik vind het heel fijn dat jullie meedenken en oplossingen zoeken. Maar ik heb het gevoel dat ik veel ideeën die jullie aanbrengen al geprobeerd heb of dat ze geen optie zijn op deze stalling omdat de rest daar geen tijd en/of geld voor over heeft of het er gewoon niet mee eens is

    Onze paarden krijgen ondertussen wel alles in slowfeeders Ook omdat ik hier echt veel moeite voor gedaan heb. Nu hangt alles netjes op en eindelijk ook genoeg verspreid zodat ze allemaal zeker kunnen eten. Als ze 's ochtends 3 balen krijgen doen ze daar ongeveer 3 tot 4,5 uur over. 's Avonds is het wat minder en is het meestal op 2,5 tot 3u op.

    Dineke, wat jij aanbrengt over het gewicht ga ik wel verder uitzoeken. Ik ging er vanuit dat onze baaltjes maar 10 kg zijn ofzo... Dat weet ik eigenlijk niet precies dus die ga ik eens proberen wegen. Misschien valt de hoeveelheid dan inderdaad nog wel mee. Maar daarbij blijft de lange periode zonder eten 's nachts mij toch behoorlijk dwars zitten, daar gaat het me vooral om.

    Wat zouden jullie doen als je enkel deze twee opties had en daartussen moest kiezen? Want de kans dat ik nog iets kan veranderen is heel klein.
    Take the time it takes, so it takes less time.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •